Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Och då menar jag inte vad ni handlat på krogen, utan viner för placering i källaren.

Personligen har det blivit följande:

7 magnum Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999
6 vanliga av ovanstående (kan bli 6 till har inte bestämt mig)
1 Magnum Delamotte 1996

Snart är det december! Då kommer det godsaker!
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste större inköpet var Bordeaux -04 på SB. Tyvärr låg det ekonomiskt sett helt fel men det blev ändå ett par flaskor var av Montrose, Poyferre, La Tour Haut brion, Smith Haut lafite och ngn enstaka rieussec och suduiraut.

Innan dess några toscanska 97:eek:r, jag menar hur kan man motstå att köpa Felsina Rancia/Fontalloro, Rampolla och Brancaia Il Blu till priser som inte är högre än vad nuvarande årgång kostar? I vissa fall till och med lägre ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lustigt nog med tanke på ovanstående inlägg är mitt senaste inköp just en 97:as Toscana.
Castelgiocondo Brunello di Montalcino som jag köpte av brorsan för en femhundralapp.

Den var riktigt bra då jag provade den år 2004, om än lite väl ung för min smak. Vet inte när jag ska korka upp den, den blir nog liggande i källaren ett tag...
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev lite flaskor förra veckan.
Ett par magnum William Deutz 88
Några mag och flaskor Enchantaleur 88, ska bli sjukt gott. Det var länge sen!!!
Några flaskor Les Cases 99, gott att skicka i sig nu.
Cristal 88, helst när man är packad och med en bimbo som fimpar i den...
Lite Cliquot 88
Roederer 99, ska vara rätt bra men kan inte minnas om jag provat.
Selosse rosé och VO. Och de här ska läggas undan och inte knäckas närmsta året!!! Selosse behöver ligga lite för att lugna ner den nya eken.
Cheval Blanc 95, kul att ta med på en middag eller så. Drack 82an i somras, elegant satan och hade passat bättre till kalv än det vi åt.
Roederer BdB 2000, svårt att få tag på. 96an var helt outstanding...
Och så hittade jag en Cristal 99a till, blir nog rätt skönt om 10 år sådär.

Tror inte det var nåt mer
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Cristal 88, helst när man är packad och med en bimbo som fimpar i den...
Haha, när annars?
Roederer BdB 2000, svårt att få tag på. 96an var helt outstanding...
96:an är riktigt grym, dags att prova igen. Det kan ha varit 2 år sen senast.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ja just det, ett par Leoville Barton 82or blev det också.
Hoppas att de har frukten kvar bara...
 

zwampen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hmm alla dessa skumpanördar ?!
Kontrar med lite "oxblod" som Henri Bonneau´s Les Celestines 1998 (några stycken) och Ojai Henry Daniel Syrah 1997 (ett gäng).
Ska bara värma pannan och lägga i ett stycke 500g hängmörad entrecote o njuta över ett glas mustig grenache !
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

zwampen skrev:
Hmm alla dessa skumpanördar ?!
Kontrar med lite "oxblod" som Henri Bonneau´s Les Celestines 1998 (några stycken) och Ojai Henry Daniel Syrah 1997 (ett gäng).
Ska bara värma pannan och lägga i ett stycke 500g hängmörad entrecote o njuta över ett glas mustig grenache !

We are the real men! En vedertagen sanning är att det bara är tuffa grabbar som dricker rosébubbel på krogen!

Skämt åsido, har inte provat Henry Daniel, hur är den?
 

Dönnhoff

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hej!
Köpte en hel del i lördags, ett litet utplock:

12 fl de Suduiraut 2001
12 fl Rieussec 2003
12 fl Rieussec 2003 (375ml)
6 fl Georg Breuer 2005 av vardera Nonnenberg, Berg Rottland, Berg Roseneck
12 fl Dönnhoff av blandat ursprung
1982, 1985, 1990, 1996 Dom Perignon

Hmm, man skulle tro att vi närmar oss sommaren? ;D
 

Dönnhoff

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

@ Krug

Ja, det gör det va? Jag hamnade i ett shoppingtillstånd utöver det vanliga! ;D
När jag och ex-et sålde huset tog hon halva samlingen :eek:
Därför kände jag att jag behövde bygga upp den lite igen! Sällan har det kännt så bra att göra nya inköp!

Nytt liv - nya viner!!

Återigen: Tack för ett bra forum Krug (och en bra blog)! Nu ska vi bara få lite fart på det också!!

JP
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

De är farliga de där shoppingtillstånden, du och användaren som kallar sig Krug-88 kan bonda om det där.

Just nu är det galet med jobb så jag hinner inte posta så mycket som jag skulle vilja. men ju fler medlemmar det blir ju mer action får vi hoppas att det blir. Det är ett ganska nytt forum ändå!

Och tack för de snälla orden.

Måste jobba nu!
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dönnhoff skrev:
Hej!
Köpte en hel del i lördags, ett litet utplock:

12 fl de Suduiraut 2001
12 fl Rieussec 2003
12 fl Rieussec 2003 (375ml)
6 fl Georg Breuer 2005 av vardera Nonnenberg, Berg Rottland, Berg Roseneck
12 fl Dönnhoff av blandat ursprung
1982, 1985, 1990, 1996 Dom Perignon

Hmm, man skulle tro att vi närmar oss sommaren? ;D

Köpte lite rieussec 2001 för en tid sen men har inte provat den är. vet du hur den är?
Parker gav den 99, men man vet ju aldrig.
Drack för övrigt Dompan 85 nyligen som var helt grym, 90 hade tappat avsevärt däremot. Hoppas du har mer tur med den än jag har haft...
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det blev några Voguë idag, Bonnes Mares och Musigny, fast tyvärr kommer jag väl så sälja ngn flaska för att finansiera köpet. Någon annan som slog till?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Det blev några Voguë idag, Bonnes Mares och Musigny, fast tyvärr kommer jag väl så sälja ngn flaska för att finansiera köpet. Någon annan som slog till?

Dessvärre har förkylningen slagit till mig istället, så jag ligger hemma sedan några dagar, verkar dessvärre vara nån form av influensa då jag hostar så jag spottar blod :(

Inget vin här inte.

Grattis till Vogüeinköpen!
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mysonoxen skrev:
Dejzan skrev:
Det blev några Voguë idag, Bonnes Mares och Musigny, fast tyvärr kommer jag väl så sälja ngn flaska för att finansiera köpet. Någon annan som slog till?

Dessvärre har förkylningen slagit till mig istället, så jag ligger hemma sedan några dagar, verkar dessvärre vara nån form av influensa då jag hostar så jag spottar blod :(

Inget vin här inte.

Grattis till Vogüeinköpen!

Tack Myson, men fy fan det låter inget roligt.
Stod i kö på Hansa i Malmö, inte så mkt folk men det fanns bara 12 fl vardera av ovan nämnda sorter. Så max en flaska/person till en början iaf. Jag gick snabbt vidare till ett annat bolag istället och lade in en beställning från depån. Får se vad det slutar på.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fan, det där hade jag glömt...
Provade Bonnes Mares och Musigny 05orna förra veckan, de var helt fantastiska båda två.
Tyckte nästan Bonnes Mares var aningen skarpare, åtminstone skönare att dricka nu.
För mig blev det bara Peters Cuvee Speciale 99 idag, 6 mag och 12 flaskor.
Är nog rätt gott om 5 år sådär...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Mysonoxen skrev:
Dejzan skrev:
Det blev några Voguë idag, Bonnes Mares och Musigny, fast tyvärr kommer jag väl så sälja ngn flaska för att finansiera köpet. Någon annan som slog till?

Dessvärre har förkylningen slagit till mig istället, så jag ligger hemma sedan några dagar, verkar dessvärre vara nån form av influensa då jag hostar så jag spottar blod :(

Inget vin här inte.

Grattis till Vogüeinköpen!

Tack Myson, men fy fan det låter inget roligt.
Stod i kö på Hansa i Malmö, inte så mkt folk men det fanns bara 12 fl vardera av ovan nämnda sorter. Så max en flaska/person till en början iaf. Jag gick snabbt vidare till ett annat bolag istället och lade in en beställning från depån. Får se vad det slutar på.

Ah, är det Hansakompaniet som gäller för vin i Malmö numera? P.g.a. familjebildning och så var det ett bra tag sedan jag hälsade på släkt och vänner där. Då brukade vi handla finheter på Baltzarsgatan heter det väl men det är ju inne i stan. Minns att jag handlade en Sassicaia där för dryga 300 kr på 90-talet , en -92, ingen stor årgång för dem men klart prisvärt i a f.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Yes så är det, bara några hundra meter från Baltzarsgatan fö så rätt centralt fortfarande ;) Det är ju inte bara sortimentet som lockar, utan även den (i vissa fall) mycket kunniga personalen.
 
Toppen