Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

idag köpte jag de 6 flaskor clarendon hills grenache onkaparinga 2006 som fanns på passagen. köpte 2 i fredags, drack en till välkryddad böngryta med oxkött och salsiccia i lördags kväll, blev betuttad :) och var tvungen att köpa några till... Mums

-anders
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vaknade igår natt vid 3.30 av att jag drömde om att jag drack Raveneau i stora klunkar! :'(
Kunde naturligtvis inte somna om...

Det var ju bara att plocka fram laptopen och surfa lite vinporr för att lugna ner mig.
Och vad dyker upp på Farr rakt framför mig?
En låda Domaine Raveneau, Montée de Tonnerre 2006! Var bara tvungen att ha...

Minns fortfarande hur lycklig jag var över de 04:eek:r jag fick med mig hem från Bourgogne för några år sedan.
Helt sjukt sagolika!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2 pavor DRC Echezeaux -06


Krug88 skrev:
Minns fortfarande hur lycklig jag var över de 04:eek:r jag fick med mig hem från Bourgogne för några år sedan.
Helt sjukt sagolika!

Och vi när du bjöd på en.. ;)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
2 pavor DRC Echezeaux -06


Och vi när du bjöd på en.. ;)


Japp! Den var sjukt god! Synd bara att den öppnades 15 minuter innan Ödman slängde ut oss! Men tack iallafall! :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Chambertin ringde mig från champagne i förra veckan och undrade om jag ville ha något. Vet inte exakt vad han plockade med sig hem men tror det blev några Bernard Hatte Tradition och Special Club -02. Fanns chans att han skulle få med sig lite Diebolt FdP -04 också men jag tror bilen var full redan.

Hur som så är jag tacksam för det han får med sig hem. Man märker ju vilken skillnad det är när någon från västkusten åker ner jämfört med när ett gäng dryga stockholmare gör det och bara skickar kaxiga sms om allt gott de dricker istället för att fråga om de skulle plocka med sig något hem.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Hur som så är jag tacksam för det han får med sig hem. Man märker ju vilken skillnad det är när någon från västkusten åker ner jämfört med när ett gäng dryga stockholmare gör det och bara skickar kaxiga sms om allt gott de dricker istället för att fråga om de skulle plocka med sig något hem.
Vi drack upp allt på plats ;D

Sedan trodde jag du kommit över det där. En kväll med CdM 79, Salon 76 magnum, Lanson 79 magnum , Krug 82 and Cristal 94 är väl inget att hänga läpp över. Livet är fullt av tillfällen ;D
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Vi drack upp allt på plats ;D

Sedan trodde jag du kommit över det där. En kväll med CdM 79, Salon 76 magnum, Lanson 79 magnum , Krug 82 and Cristal 94 är väl inget att hänga läpp över. Livet är fullt av tillfällen ;D


Kanske lika bra att CH inte var med! Du vet ju hans track record vad gäller 79:eek:r från Krug... Den hade väl blivit korkad eller oxiderad bara av att CH var i samma land. :(
 
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Kanske lika bra att CH inte var med! Du vet ju hans track record vad gäller 79:eek:r från Krug... Den hade väl blivit korkad eller oxiderad bara av att CH var i samma land. :(

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Fn va bra att finewines är tillbaka på rätt nivå
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Sedan trodde jag du kommit över det där.

Det hade jag gjort delvis också men man kan säga att jag blev påmind några gånger i fredags. JN var nere på besök och förutom att han var på mig lite under dagen så inledde han provningen vi höll under kvällen med att berätta om mitt trackrecord med Krug -79. Trevlig kille det där.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion -04
Diebolt-Vallois Préstige
Diebolt-Vallois BdB -99
Marie-Noël Ledru Grand Crû Brut
Marie-Noël Ledru Blanc de Noir "Cuvée du Goulté" 2006
Voirin-Jumel Cuvée 555
Bernard Hatté Special Club -02
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Diebolt-Vallois Fleur de Passion -04
Diebolt-Vallois Préstige
Diebolt-Vallois BdB -99
Marie-Noël Ledru Grand Crû Brut
Marie-Noël Ledru Blanc de Noir "Cuvée du Goulté" 2006
Voirin-Jumel Cuvée 555
Bernard Hatté Special Club -02
Hur var Marie-Noël? Hört en del gott om dem men kan inte komma ihåg jag provat.

Inget av detta hamnar hos Boråsaren får man hoppas ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Hur var Marie-Noël? Hört en del gott om dem men kan inte komma ihåg jag provat.

Inget av detta hamnar hos Boråsaren får man hoppas ;D
Jo Ledru är riktigt bra. Har inte din breda erfarenhet av Champagne men dom 4-5 gånger jag provat hennes viner under hösten så har jag blivit mer och mer förtjust i vinerna. Framför allt då dom här två cuvéerna.
Det finns också en Millésime 2005 som jag också tycker är bra med mer mognadstoner och inte så mycket ung ljus röd frukt som i Grand Crû Brut och Goulté -06.
Alla hennes viner har en ganska hög markerad syra och känns väldigt unga så lite lagring tror jag kommer att göra väldigt gott.
Inga ekfat och malolaktisk jäsning på alla cuvéerna (kan man knappast tro när man smakar vinerna eftersom syran är knivskarp på vissa av vinerna).
Grand Cru och ibland vissa Millésime (2002 finns i Brut Nature) görs också i Extra-Brut eller Brut Nature. Granb Crû Extra Brut görs med lite äldre basviner än vanliga GC Brut för att slipa av de skarpa kanterna lite grann.

All cuvéerna utom Goulté och Rosén är 85%/15% PN/CH. All frukt kommer från hennes egna ägor i Ambonnay och Bouzy (5 ha i Ambonnay och 1 ha i Bouzy).
Hälften av skörden går till Deutz och Pol Roger och av andra halvan gör hon ca 25000 buteljer/år på väldigt hantverksmässigt maner.

Definitivt värt ett besök nästa gång du är i Champagne.

Man skall vara snäll mot Boråsare ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Marie-Noël Ledru låter helt klart intressant. Hittade dem på nätet för 75-120 dollars, vad ligger de på plats?
 
Toppen