Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Marie-Noël Ledru låter helt klart intressant. Hittade dem på nätet för 75-120 dollars, vad ligger de på plats?

Du talar i lådor om 6st där hoppas jag?
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Jo Ledru är riktigt bra. Har inte din breda erfarenhet av Champagne men dom 4-5 gånger jag provat hennes viner under hösten så har jag blivit mer och mer förtjust i vinerna. Framför allt då dom här två cuvéerna.
Det finns också en Millésime 2005 som jag också tycker är bra med mer mognadstoner och inte så mycket ung ljus röd frukt som i Grand Crû Brut och Goulté -06.
Alla hennes viner har en ganska hög markerad syra och känns väldigt unga så lite lagring tror jag kommer att göra väldigt gott.
Inga ekfat och malolaktisk jäsning på alla cuvéerna (kan man knappast tro när man smakar vinerna eftersom syran är knivskarp på vissa av vinerna).
Grand Cru och ibland vissa Millésime (2002 finns i Brut Nature) görs också i Extra-Brut eller Brut Nature. Granb Crû Extra Brut görs med lite äldre basviner än vanliga GC Brut för att slipa av de skarpa kanterna lite grann.

All cuvéerna utom Goulté och Rosén är 85%/15% PN/CH. All frukt kommer från hennes egna ägor i Ambonnay och Bouzy (5 ha i Ambonnay och 1 ha i Bouzy).
Hälften av skörden går till Deutz och Pol Roger och av andra halvan gör hon ca 25000 buteljer/år på väldigt hantverksmässigt maner.

Definitivt värt ett besök nästa gång du är i Champagne.

Man skall vara snäll mot Boråsare ;D

Ska absolut besöka dem. Tack för dina anteckningar. Det finns en hel del trevliga odlare i Ambonnay: Marguet, Dethune etcså får lägga Ledru till listan när jag är nere nästa gång.

Och vad gäller Boråsare, du har rätt, man ska inte sparka på folk som redan ligger
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Och vad gäller Boråsare, du har rätt, man ska inte sparka på folk som redan ligger

Enligt Jimmy är ju det precis det jag inte gör.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Enligt Jimmy är ju det precis det jag inte gör.
Vet att svenska språket kan vara svårt att hanterar ibland så jag får väl översätta:

Sparka på någon som redan ligger=att vara elak mot en person som exempelvis innehar ett från födseln geografiskt handikapp
Att få ligga=sexuellt umgänge med en annan fysisk person (speciellt för CH, kan inte jämföras med egen aktivitet vid porrsurfning)

Hoppas det klargör lite ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Marie-Noël Ledru låter helt klart intressant. Hittade dem på nätet för 75-120 dollars, vad ligger de på plats?
GC Extra Brut: 19€, GC Brut: 17,5€, Rosé: 22,1€, Millésime -05: 20,80€, Goulté -06: 22,8€, Millésime -02 Brut Nature: 29€, Millésime -00: 65€ (magnum).

Ute i Europe verkar dom ligga från 31-35€ (GC Brut) upp emot 45-50€ för Goulté.
 
SV: Era senaste vininköp.

Köpte några Henriot Enchanteleurs -96 nyligen på enviedechamp.com, för 92 Euro flaskan. Såg att de nu kommer på SB för 1499:-, det var ju "lite" skillnad, så att säga...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
GC Extra Brut: 19€, GC Brut: 17,5€, Rosé: 22,1€, Millésime -05: 20,80€, Goulté -06: 22,8€, Millésime -02 Brut Nature: 29€, Millésime -00: 65€ (magnum).

Ute i Europe verkar dom ligga från 31-35€ (GC Brut) upp emot 45-50€ för Goulté.

Tack för infon! Bra priser.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Ja odlarchampagne på plats är oslagbart prismässigt.

Ja, verkligen och för att inte tala om nöjet att träffa odlarna och få prova direkt från faten eller nydeggat. Måste ned igen, har svår abstinens.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hmm, kanske inte direkt senaste....

Ch Lafargue Pessac-Léognan 2004 (mkt bra nu) och 2007 (mkt ung) och en magnum 2000 (mkt bra nu på halvmagnum)
Ch La Rose Vosel Lalande De Pomerol 2005
Pavillion Plince Pomerol 2004
Ch La Groix Lalande de Pomerol 2002
Ch Belles-Graves 2002
Ch Trigant Pessac Léognan 2007
Chatelet St Em. 2007
La Réserve de Leoville Barton St Julien 2006
Ch Belgrave 2007

Åsså Sauternes:
Clos Haut-Peyraguey 2007
Ch Lafaurie-Peyraguey 2005
Ch Guiraud 2007
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag inköp av reavinet Château Plince 2006

Höll på att bli en oväntad champagne också, låg en trälåda på bordet i källaren på Passagen, en Jacquesson 1988. Hade det varit bra eller dåligt att komma hem med en sådan, ska jag ångra mig?

Hämtade dessutom hem mina Selosse idag :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Höll på att bli en oväntad champagne också, låg en trälåda på bordet i källaren på Passagen, en Jacquesson 1988. Hade det varit bra eller dåligt att komma hem med en sådan, ska jag ångra mig?

Nej, du ska inte ångra dig. Köpte 2 när de kom till SS och efter att provat den ena så lämnade jag tillbaka den andra. Hade varit ett klart bättre val att gå hem med en Krug GC.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Nej, du ska inte ångra dig. Köpte 2 när de kom till SS och efter att provat den ena så lämnade jag tillbaka den andra. Hade varit ett klart bättre val att gå hem med en Krug GC.

Phuu, vilken tur!



(Stod med lådan under armen och funderade länge på om jag hade numret till ngn av er. Ett läskigt bevis på jag börjar bli en bättre vintage - fyller dessutom ännu äldre på fredag - för jag har ju numret till både dig, magnum och andra i luren *suck* )
 
Toppen