Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
...fast till ett sjukt högt pris. :(
Tyvärr lägger de flesta leverantörer på 50kr för alla flaskor i beställningssortimentet då det är Systembolagets hanteringsavgift per order oavsett om man köper 6 eller 1 flaska. Köper man flera samtidigt så blir det rätt mycket pålägg men jag kan förstå distributören.

(märk väl att jag inte klagade på monopolet en enda gång i inlägget oven :) )
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Tyvärr lägger de flesta leverantörer på 50kr för alla flaskor i beställningssortimentet då det är Systembolagets hanteringsavgift per order oavsett om man köper 6 eller 1 flaska. Köper man flera samtidigt så blir det rätt mycket pålägg men jag kan förstå distributören.

(märk väl att jag inte klagade på monopolet en enda gång i inlägget oven :) )

Kan detta stamma? I sadana fall ar val varje flaska i BS under 150 kr eller sa en ren forlust.
 
SV: Era senaste vininköp.

Guayabera skrev:
Kan detta stamma? I sadana fall ar val varje flaska i BS under 150 kr eller sa en ren forlust.
Det är information jag fått, om den är felaktigt (vi har ju ett gäng som jobbar på distributörer här*) så får de gärna uppdatera.
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det är information jag fått, om den är felaktigt (vi har ju ett gäng som jobbar på distributörer här*) så får de gärna uppdatera.
Du är felinformerad. SB har ingen extra hanteringsafgift för BS. Däremot är hanteringskostnaden hos leverantörernas logistikpartners lika höga för ett flaskplock som för en låda. Därför är många artiklar i BS dyrare än när de finns tillgängliga i tillfälligt eller ordinarie sortiment. Sedan är det ju så att man sällan tar hem mer än maximalt en pall av dyrare varor som läggs i BS, vilket ger högre transport och hanteringskostnader per flaska.
 
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Du är felinformerad. SB har ingen extra hanteringsafgift för BS. Däremot är hanteringskostnaden hos leverantörernas logistikpartners lika höga för ett flaskplock som för en låda. Därför är många artiklar i BS dyrare än när de finns tillgängliga i tillfälligt eller ordinarie sortiment. Sedan är det ju så att man sällan tar hem mer än maximalt en pall av dyrare varor som läggs i BS, vilket ger högre transport och hanteringskostnader per flaska.
Det tillhör ju undantagen att jag är felinformerad ;D

Tack för korrigeringen. Efter att ha googlat lite så hittade jag artikeln där jag läst detta. Detta gäller kanske bara om man lagrar på centrallagret och är en mindre aktör. Troligen så är det väl dyrare för mindre aktörer att vara med i beställningssortimentet då deras transaktionskostnader är högre per enhet än för en större aktör.

http://www.dn.se/debatt/gardsforsaljnin ... n-1.971768

För att få större täckning kan vinbonden välja att låta produkterna ingå i Systembolagets beställningssortiment. Då kan kunden beställa varan till sin närbelägna Systembolagsbutik. Vinbonden skickar produkten till Systembolagets centrallager och hyr en pallplats.

Plockkostnaden från centrallagret är 50 kronor per artikel
, vilket vinbonden får betala. Om kunden köper endast en flaska innebär det en förlust för vinbonden. Enda sättet att få ekonomi på denna försäljning är att endast tillåta försäljning i förpackningar om minst sex flaskor, för då är plockkostnaden fortfarande 50 kronor.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det tillhör ju undantagen att jag är felinformerad ;D

Tack för korrigeringen. Efter att ha googlat lite så hittade jag artikeln där jag läst detta. Detta gäller kanske bara om man lagrar på centrallagret och är en mindre aktör. Troligen så är det väl dyrare för mindre aktörer att vara med i beställningssortimentet då deras transaktionskostnader är högre per enhet än för en större aktör.

http://www.dn.se/debatt/gardsforsaljnin ... n-1.971768
DN verkar ha en tämligen överromantiserad bild av hur det fungerar. Hur kom vinbonden med i bilden? :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Hittade Sine Qua Non Hollerin M hos en handlare i Chicago. Tyvärr fick jag inte
öppna något konto hos dem om jag inte scannande in eller faxade fram- och
baksida på mitt bankkort och på mitt pass så efter några mail fram och tillbaka
så gav jag upp.
Köpte istället 2 flaskor av vardera Bergström "de Lancellotti" Pinot Noir - 2007,
Bergström "Cumberland Reserve" Pinot Noir - 2007 och Bergström Pinot Noir
"Bergström" - 2007
av en handlare i New York.
Jag hoppas att de skall gå bra till kalkonen.
Såg på deras nätsida att Lars Bergström är från Härjedalen. Förhoppningsvis en av
de bästa svenska vinodlarna.
Någon som har provat?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

6x Henriot 96
3x Henriot CdE 96
3x Vilmart & Co Grande Réserve Magnum
12x Janasse Côtes du Rhône 09


Per Stade skrev:
En låda Delamotte (en vit fläck på min champagnekarta)
och 4 paket med Selosse Rosé + Initiale.

Selosse är aldrig fel och hans rosé kan man inte ha för lite av hemma.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Med ambitionen att köpa några test-flaskor julöl slutade det med följande kvitto:

4 st La Chapelle de la Mission Haut Brion 2006
1 st Chateau Clinet 2003
1 st Chateau Palmer 2003
1 st Ayinger Winter Bock

Jag är grymt duktig på att köpa öl....
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Med ambitionen att köpa några test-flaskor julöl slutade det med följande kvitto:

4 st La Chapelle de la Mission Haut Brion 2006
1 st Chateau Clinet 2003
1 st Chateau Palmer 2003
1 st Ayinger Winter Bock

Jag är grymt duktig på att köpa öl....
Du fick ju med en iallafall. Det är ju bättre än inget! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
VC Grande Dame 1998. Hoppas ni hade rätt. Fortsatt tveksam

Jag har druckit den två gånger utan att bli särskilt imponerad, men senaste gången var nog två år sedan så det kan naturligtvis ha hänt en del sedan dess.
 
Toppen