Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Jag har alltid trott att oansvarig har varit att vara full före lunch, inte middag!
Har jag varit förledd hela livet? Stackars mig... :'(
Kan inte vara lätt att inse det i din ålder, lite av en chock, men du har tid på dig att rätta till ditt misstag
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Så kan det gå efter en kväll på Bed Supper Club, Vertigo och Sirrocco i Bangkok en kväll...

Låter som en kopia av en kväll jag hade i Bangkok för ett par år sedan. Gillade verkligen Bed.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Låter som en kopia av en kväll jag hade i Bangkok för ett par år sedan. Gillade verkligen Bed.
Ja, helt ok. Men inte outstanding som jag blivit lovad. Kanske hade oflyt just ikväll...
Fick mest skit av tjejen halva kvällen för att jag tippade för mycket, inte så normalt bland vietnameser... :p

Andra halvan, när stället var så packat att det inte gick att komma fram till baren, så förstod hon allt jag försök förklara för henne det senaste halvåret med dricks...
Köp dem första kvällen, så är de dina horor det närmsta året!
Gammalt krog-ordspråk! ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Nja, investering vet jag inte...
Lite för enkel Bourgogne för att vara en investering tror jag.
Medioker producent och ett enkelt vin från en haussad årgång.
Tror inte du kommer att kamma hem några pengar där tyvärr...

::) ::) ::)

Sorry, läste "investering" inte "inventering", borde gå bra att korka upp om runt 4 år eller så kanske???
Någon annan som kan ha bättre koll på den flaskan?

10-årsdag verkar vara en lämplig dag att dra upp den. Trapet brukar vara ok eller t.o.m ibland bra utan att aspirera på topplacering i Bourgogne. Att lagra kommunviner länge är gambling om producenten inte är i topp.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Ja, helt ok. Men inte outstanding som jag blivit lovad. Kanske hade oflyt just ikväll...

När jag var där var maten bra men inte fantastisk. Stället i sig däremot tyckte jag var riktigt coolt.
 
SV: Era senaste vininköp.

Hittade en rolig sak, en triologi Henriot Enchanteleurs 1959/1969/1979 på magnum. Direkt från huset.

Enligt Mesnil så kom Enchanteleurs först 1976 men Juhlin har iallafall provat en 64a. En teori är att de döpt om Baccarat till Enchanteleurs. Någon som vet?
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Hittade en rolig sak, en triologi Henriot Enchanteleurs 1959/1969/1979 på magnum. Direkt från huset.

Enligt Mesnil så kom Enchanteleurs först 1976 men Juhlin har iallafall provat en 64a. En teori är att de döpt om Baccarat till Enchanteleurs. Någon som vet?
Hörde samma sak för ett antal år sedan, då vi hällde i oss en Baccarat 76 på Villa Pauli. (strax före en Haut Brion 89 på magnum)
 
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Hörde samma sak för ett antal år sedan, då vi hällde i oss en Baccarat 76 på Villa Pauli. (strax före en Haut Brion 89 på magnum)
Krug88,en äkta svensk ;D
Du tronar på minnen av fornstora dar

Blev väl en del annat den kvällen med bland annat 90 D’Yquem, 82 Cristal och 88 Selosse. :)
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Hittade en rolig sak, en triologi Henriot Enchanteleurs 1959/1969/1979 på magnum. Direkt från huset.

Enligt Mesnil så kom Enchanteleurs först 1976 men Juhlin har iallafall provat en 64a. En teori är att de döpt om Baccarat till Enchanteleurs. Någon som vet?

Nja, Mesnil är som vanligt felunderrättad ;) - åtminstone om man skall tro den här artikeln (http://www.johnmariani.com/archive/2008 ... index.html) så serverades både Enchanteleurs 59 och 64 när familjen Henriot firade sitt 200-års jubileum med middag på Manhahattan. Citat: "Joseph Henriot, now the senior member of the family, made his first Enchanteleurs in 1959, and we tasted it from magnum. It was disgorged fairly recently and came across very clean, refreshing and surprisingly young and intense. The bubbles held well, and the wine was appealing on the palate, with a long aftertaste. It’s too bad there isn’t more of the ’59 outside of the Henriot library."
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har smakat den tidigare, det var dock ett tag sen.
Planen är att låta lådan ligga ifred ett antal år men det är som sagt planen o såna har ändrats förr...
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Stod i kön vid Passagen idag, det blev 4 st 2007 Domaine de Senechaux och 3 st 1989 Steinberger Riesling Spätlese.
 
Toppen