Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Veuve Clicquot, Vintage Brut Rosé 2004

Saknar egentlig faiblesse för rosé, tillika ingen fan av VC, men kunde trots detta inte undvika inköp av en låda efter en snabb sipp i helgen. Visst - den behöver tid på sig för att bli riktigt bra, men är redan nu riktigt lovande. Utan besvärande söta hallontoner, behagligt mörk i färgen - en trevlig matrosé, helt enkelt.

Dom Perignon 2002

Mycket har skrivits om 2002:eek:rna - helt klart är i alla fall att DP 2002 i mitt tycke är vida överlägsen DP 2000. PN är tillbaka uppe på 55%, och även om en del smaker ännu inte har hunnit sätta sig så är det i munnen och den långa eftersmaken som man anar hur bra det här kan blir på lite sikt. Såg att Julle hade dragit i med 96 som potential, och även för en odlarkille som undertecknad så känns det på inget vis omöjligt...
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite av de roligare inköpen senaste tiden:

Fontanafredda Barolo -61(ej från SS såklart....)
DRC Richebourg -07
DRC La Tache -07
Sociando Mallet -03
Beaucastel Homage -00
Roagna Paje -03
Jadot, Morey Saint-Denis -97
Pegau Da Capo -07
Clouet -02
Brane-Cantenac -05
Brane-Cantenac -06
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Lite av de roligare inköpen senaste tiden:

Fontanafredda Barolo -61(ej från SS såklart....)
DRC Richebourg -07
DRC La Tache -07
Sociando Mallet -03
Beaucastel Homage -00
Roagna Paje -03
Jadot, Morey Saint-Denis -97
Pegau Da Capo -07
Clouet -02
Brane-Cantenac -05
Brane-Cantenac -06

Gottegris!
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
1 låda Montrose -06

Tack för inspirationen. Jag behövde lite Bordeaux i vinkylen så jag köpte ett par flaskor själv idag. Det blev en Ruinart 2002 också.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ingen orsak alls, annars antog jag att kommentaren från Andreas L om hur bra Montrose är skulle vara det som verkligen inspirerade :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Lite av de roligare inköpen senaste tiden:

Fontanafredda Barolo -61(ej från SS såklart....)
DRC Richebourg -07
DRC La Tache -07
Sociando Mallet -03
Beaucastel Homage -00
Roagna Paje -03
Jadot, Morey Saint-Denis -97
Pegau Da Capo -07
Clouet -02
Brane-Cantenac -05
Brane-Cantenac -06

Bonus?
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Ingen Moët 2002, Lando? ;)

Alltsp...jag var på väg men så kändes det ändå konstigt att köpa Moet. ???

Jos skrev:
Lite av de roligare inköpen senaste tiden:

Fontanafredda Barolo -61(ej från SS såklart....)
DRC Richebourg -07
DRC La Tache -07
Sociando Mallet -03
Beaucastel Homage -00
Roagna Paje -03
Jadot, Morey Saint-Denis -97
Pegau Da Capo -07
Clouet -02
Brane-Cantenac -05
Brane-Cantenac -06

Mums!
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Ingen orsak alls, annars antog jag att kommentaren från Andreas L om hur bra Montrose är skulle vara det som verkligen inspirerade :)

Den hjälpte till, absolut! :)

Lando skrev:
Alltsp...jag var på väg men så kändes det ändå konstigt att köpa Moet. ???

Jag förstår precis. Jag hade tänkt köpa en Moët 02 själv idag men så hittade jag inte den på hyllorna och då kände jag att jag tänker banne mig inte fråga var Moët står någonstans. Där går gränsen. :) Så det blev en Ruinart 02 i stället.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Gottegrisar är ni allihopa!!

Själv tömmer jag förråd så gott det går... om tre veckor blir jag av med vinskåpet. :(
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Här är det bara slutsupet en månad så jag har fyllt på lagret med Tryffelviner :p

Maranges Le Croix Moines Premier Cru 08
Chablis Domaine Pinson 09

....och Haut Granier får bli vårens vita husvin, hoppas den är ok.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

tog en sväng förbi passagen för attt handla ett par flaskor gobelsburg, och snubblade över två flaskor 2004 aldo conterno romirasco som legat på undantag en dryg månad - de hade 4 kvar, en odräglig typ snöt två och sen plockade de undan de andra två för att ev ha med dem på en provning. och jag som hade tänkt ligga lågt med vinköpandet ett tag ;D

jaja, det är bara att bita ihop.

-sunqan
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Slutsupet för alltid? :'(

Närå, inte alls. Försöker bara bli av med udda rödtjutare som jag samlat på mig och som jag inte pallar att packa med i flytten.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Donnafugata Ben Rye -08 x3
Eric Rodez Blanc de Noirs

Försökte även beställa Philipponnat Grand Blanc -04 och Taittinger Millésimé Brut -02 magnum men båda var tyvärr slut.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Landade på Kastrup runt lunch och missade naturligtvis tåget norrut med tio sekunder.

Medan jag stod där och grämde mig grävde jag djupt och länge inombords och upptäckte min feminina sida (det tar sin lilla tid när man inte är stockholmare ;D ). Trösthandla!
Sagt och gjort, nästa tåg över pölen bordades och med bestämda steg (den feminina sidan var sedan länge borta igen) styrde jag kosan mot Hansacompagniet och vinkällarbutiken i Malmö.
Min primära plan plan utgjordes av två stycken 2000 La Grande Annee (Bollinger) men medan jag stod där bland hyllorna blev jag inspirerad. I korgen låg helt plötsligt också Initial (Selosse), Grand Rosé Brut (Gosset), 2008 Loibenberg Riesling Smaragd (Knoll), Wachau ("KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP, FÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR HEEEEEELVEEEEEEEETEEEEEEEE" som Jarl Kulle skulle uttalat det (håll dock koll på årgången för bolaget byter just nu till '09 och det är samma pris; '08 är generellt sett roligare)), 2008 Singerriedel Riesling Smaragd (Hirtzberger), Wachau, 2008 Hochrain Riesling Smaragd (Hirtzberger), Wachau och 2009 Pechstein (Bürklin-Wolf), Pfalz.

Det visade sig vara ett taktisk riktigt inköp snabbare än vad jag kunde ana. Just nu har jag barrikaderat mig i arbetsrummet med en Grande Annee medan frugan och dottern kör melodifestivalen på dumburken.
Vill inte utsätta skumpan för diverse kupper och annan skit som den patetiska ursäkten till kvällsmedia kan tänkas rapportera om. Den kan surna.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Svårt att inte slå till på GA -02 för 270 pund IB så nu var 2 lådor beställda..

Ni som köpt DP 2002, vad har ni pröjsat? Och var?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Svårt att inte slå till på GA -02 för 270 pund IB så nu var 2 lådor beställda..

Ni som köpt DP 2002, vad har ni pröjsat? Och var?
820 Pund Net från Farr. Men det var ett litet tag sen...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Svårt att inte slå till på GA -02 för 270 pund IB så nu var 2 lådor beställda..

Ni som köpt DP 2002, vad har ni pröjsat? Och var?

$927.55 hos Crush i NY vilket med dåvarande kurs blev 6 329,34. Jag miss-
räknade mig lite på deras moms. Sedan blev jag också lite blåst på frakten.
Fick betala 423,40 i svenska pengar för att få lådan plus en låda Oenothèque
utkörda till Long Island. Fick en felaktig information om att de hade fri frakt,
men det gällde bara ett område på Manhattan. Kunde lika gärna ha hämtat
själv.

Men 270 pund för en låda GA är ju helt oemotståndligt. Vad kostar det att ha
dem liggande där?
 
Toppen