Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
F-n va ni gick igång på det där då ::)
Fortsätter du använda dollartecken fast du menar pund och skriva "/månad" när det ska vara "/år" så har jag inget bättre för mig... ;D
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

det blev två kvartsmagnum Krug GC på Heathrow igår. Var tom tvungen att kolla att priset var rätt först - 106 för 750ml och 46 för 375ml kändes inte normalt, men det stämde.
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte på mig ett gäng Les Folies de la Marquetterie från Taittinger till bra pris i Tallinn.

Nån som har testat denna skumpa? Låter onekligen god på husets egna beskrivning, men dom e ju inte direkt objektiva...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Köpte på mig ett gäng Les Folies de la Marquetterie från Taittinger till bra pris i Tallinn.

Nån som har testat denna skumpa? Låter onekligen god på husets egna beskrivning, men dom e ju inte direkt objektiva...

Den är trevlig men varierar lite mellan årgångarna (jag har provat två olika). Den är officiellt en non-vintage men druvorna kommer alltid från samma år.

Om den ser ut så här så är det första årgången som släpptes:
cache_180_taittinger-folies-marquetterie.jpg
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Ja det tycker jag!
Så har den alltid sett sedan jag köpte den för första gången för en 5-6 år sedan eller så.

Förövrigt så är den unik inte bara för att den är vingårdsbetecknad, utan också för att det är enda skumpan från Taittinger som fatlagras något.
Drog några sippar senast idag, och kunde återigen konstatera att det är den mest otypiska skumpan från Taittinger, men jäkligt gog i vilket fall som helst.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Så har den alltid sett sedan jag köpte den för första gången för en 5-6 år sedan eller så.

Förövrigt så är den unik inte bara för att den är vingårdsbetecknad, utan också för att det är enda skumpan från Taittinger som fatlagras något.
Drog några sippar senast idag, och kunde återigen konstatera att det är den mest otypiska skumpan från Taittinger, men jäkligt gog i vilket fall som helst.
Comtes får väl också en liten dos av eken... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Så har den alltid sett sedan jag köpte den för första gången för en 5-6 år sedan eller så.

Har den funnits så länge? Jag har för mig att den kom för tre år sedan. Nåväl, när jag besökte Taittinger i oktober så hade den fått en ny etikett. Jag har för mig att vinmakaren sa att de bara gjort två "årgångar" hittills och att det därför var lätt att skilja dem åt genom etiketten.

Själv hämtade jag ut en låda Boschendal Cecil John Reserve Shiraz 2008 idag.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
14 år är väl lagrat?
Åh fan, klickade aldrig på din länk.
Trodde du menade den vanliga på bolaget.

Berätta gärna vad du tycker om den, Chablis brukar inte vara så kul efter ett antal år så spännande om det här är annorlunda.

Drack en 96:a för 3 år sedan som var helt magisk, men det var ju en Raveneau Le Clos såklart...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Åh fan, klickade aldrig på din länk.
Trodde du menade den vanliga på bolaget.

Nä det var ju bara därför som jag hade med länken.

Krug88 skrev:
Drack en 96:a för 3 år sedan som var helt magisk, men det var ju en Raveneau Le Clos såklart...

Inte kommer jag ihåg vad jag drack för 3 år sedan.
Jag kommer knappt ihåg vad jag drack för 3 veckor sedan.
 
Toppen