Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mycket spännande sida. Den som satt priserna på Krug måste varit full.
Krug -96 406,49 €
Krug -88 207,56 €
Krug GC 254,89 € / 201,75 € (framgick inte varför det fanns 2 gånger till olika priser)
Krug Rose 481,55 €
Krug CdM -98 1.180,62 €

Kan bara intyga att priset på Krug -88 är riktigt bra, övriga priser är mindre bra.
Blir till att köpa på sig lite Krug -88 ikväll med andra ord.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Mycket spännande sida. Den som satt priserna på Krug måste varit full.
Krug -96 406,49 €
Krug -88 207,56 €
Krug GC 254,89 € / 201,75 € (framgick inte varför det fanns 2 gånger till olika priser)
Krug Rose 481,55 €
Krug CdM -98 1.180,62 €

Kan bara intyga att priset på Krug -88 är riktigt bra, övriga priser är mindre bra.
Blir till att köpa på sig lite Krug -88 ikväll med andra ord.

Kollade runt lite på sidan och egentligen hittade jag bara ett enda bra pris: Krug 88 men det var ju jävligt billigt! :D Hoppas det inte är nåt fuffens, men det lär jag väl märka snart.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Kollade runt lite på sidan och egentligen hittade jag bara ett enda bra pris: Krug 88 men det var ju jävligt billigt! :D Hoppas det inte är nåt fuffens, men det lär jag väl märka snart.



Dear Andreas

We have a problem with your order.

The Champagne you choose is out of stock.

The website was not updated correctly. The year we have available is 1998 and not 1988 that have a different price. Sorry for the inconvenience.

Do you want to choose another Champagne or should we send you the money back?

Best Regards

José Cardoso
www.velvetbull.com

-.-
 
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Bara att beklaga Lando :'(
Nja, tar man typ dubbla priser på allt annat mot vad du kan köpa det för i England så var det väl ingen överraskning direkt.
En sida som SS kan använda sig av när man visar hur låga priser de håller :)

Men man kan ju alltid hoppas, ibland har man tur.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Är väll inte ett nyinköp utan snarare en upptäckt av bortglömda flaskor.

Var och hämtade alla mina lådor hos min faster idag eftersom jag byt källare och får plats med allt på samma plats.
Väll medveten om att jag köpt flaskorna men helt förträngt att jag hade dem låg där en låda Krug -95 magnum. Riktigt gott!

Hittade även en låda vardera av Petit Barbaras tradition/selection 2007. Trodde jag druckit upp dem alla men tydligen inte.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Är väll inte ett nyinköp utan snarare en upptäckt av bortglömda flaskor.

Var och hämtade alla mina lådor hos min faster idag eftersom jag byt källare och får plats med allt på samma plats.
Väll medveten om att jag köpt flaskorna men helt förträngt att jag hade dem låg där en låda Krug -95 magnum. Riktigt gott!

Hittade även en låda vardera av Petit Barbaras tradition/selection 2007. Trodde jag druckit upp dem alla men tydligen inte.

Åhh, det hade jag gärna hittat jag med. Saknar dem till lammen!
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Inte precis vin men om vin i alla fall.
Fick hem den här boken idag:

Simmat-bercovici-rp.jpg


Får sätta mig ner med lexikonet och ngt gott vin som Parker inte bedömt och dricka mig igenom den.
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Inte precis vin men om vin i alla fall.
Fick hem den här boken idag:

Simmat-bercovici-rp.jpg


Får sätta mig ner med lexikonet och ngt gott vin som Parker inte bedömt och dricka mig igenom den.

Haha... Underbart - den hade jag missat! :D
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

4 st 2002 Bollinger La Grande Annee och jävlar vilken lyxig låda dom har nu för tiden :eek:
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Mixlåda med Comtes 98,99 och 00

Lando skrev:
4 st 2002 Bollinger La Grande Annee och jävlar vilken lyxig låda dom har nu för tiden :eek:

Trevliga inköp! Jag var också lite sugen på den där mixlådan när Fine&Rare mailade om den men jag la band på mig. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Larmandier-Bernier Rosé de Saignée
Larmandier-Bernier terre de vertus
Benoit Lahaye Prestige

Är det nån som testat Larmandier förrut? (har ännu inte öppnat pavvorna, har hört mycket gott om de bara!)
 
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Larmandier-Bernier Rosé de Saignée
Larmandier-Bernier terre de vertus
Benoit Lahaye Prestige

Är det nån som testat Larmandier förrut? (har ännu inte öppnat pavvorna, har hört mycket gott om de bara!)
Larmandier-Bernier är en väldigt bra odlare. Philipson Söderberg hade dem tidigare och släppte dem av någon outgrundlig anledning. Jag har tyvärr endast druckit deras Vieilles Vignes (2002 och 2004) som kommer från Cramant och det är viner som jag gärna kommer tillbaka till. Har för mig att vertusvinet görs på endast en årgång men inte betecknas med årgång.

Rosé och odlare är ett annat kapitel, har som sagt inte druckit denna men väldigt få odlare brukar lyckas med deras rosé av någon outgrundlig anledning. Kul att höra vad du tycker.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Håller med Shorepower till 100 %. Har också bara druckit Larmandier-Berniers årgångs-Vielle Vignes de Cramant. Den är spännande men varken druvtypisk eller typisk för Cramant.

Roséchampagne är ett intressant kapitel för sig. Oftast blir det inte så bra vare sig det rör sig om hus eller odlare - min slutsats är att det krävs väldigt bra druvmaterial för att lyckas med en roséchampagne. Och när det blir bra kan det bli riktigt bra. Vilmarts årgångsrosé, Selosse Rosé och Krug Rosé är tre bra exempel på fantastiska roséchampagner. Gosset Rosé är bästa exemplet på en "budgetrosé" som håller hög klass men då kostar den ämdå närmare 500 kr i Sverige.
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Larmandier-Bernier är en väldigt bra odlare. Philipson Söderberg hade dem tidigare och släppte dem av någon outgrundlig anledning. Jag har tyvärr endast druckit deras Vieilles Vignes (2002 och 2004) som kommer från Cramant och det är viner som jag gärna kommer tillbaka till. Har för mig att vertusvinet görs på endast en årgång men inte betecknas med årgång.

Rosé och odlare är ett annat kapitel, har som sagt inte druckit denna men väldigt få odlare brukar lyckas med deras rosé av någon outgrundlig anledning. Kul att höra vad du tycker.
P-S har även Nicolas Feuliatte och det kan vara så att dom inte gillar att man har andra champagner i sin portfölj. En annan förklaring kan vara att L-B inte säljer några större volymer och därför gör det svårt för större importörer att hitta marginaler. Sedan skall man tänka på att P-S tillhör Finska staten som kanske inte tar hänsyn till att det kanske finns en hel del goodwill att ha några mindre odlare i sin portfölj.
 
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
P-S har även Nicolas Feuliatte och det kan vara så att dom inte gillar att man har andra champagner i sin portfölj. En annan förklaring kan vara att L-B inte säljer några större volymer och därför gör det svårt för större importörer att hitta marginaler. Sedan skall man tänka på att P-S tillhör Finska staten som kanske inte tar hänsyn till att det kanske finns en hel del goodwill att ha några mindre odlare i sin portfölj.

Du har nog rätt. P-S hade dock L-B ett tag i sin portfölj. Men jag som champagnenörd har naturligtvis in kanske inte helt krass företagsekonomisk syn på vilka viner jag tycker importörerna ska ha
Elvis skrev:
Håller med Shorepower till 100 %. Har också bara druckit Larmandier-Berniers årgångs-Vielle Vignes de Cramant. Den är spännande men varken druvtypisk eller typisk för Cramant.

Roséchampagne är ett intressant kapitel för sig. Oftast blir det inte så bra vare sig det rör sig om hus eller odlare - min slutsats är att det krävs väldigt bra druvmaterial för att lyckas med en roséchampagne. Och när det blir bra kan det bli riktigt bra. Vilmarts årgångsrosé, Selosse Rosé och Krug Rosé är tre bra exempel på fantastiska roséchampagner. Gosset Rosé är bästa exemplet på en "budgetrosé" som håller hög klass men då kostar den ämdå närmare 500 kr i Sverige.
Jag vet inte om det krävs bättre druvmaterial i en rosé kontra en "vanlig" cuvée, dock så tror jag att många gör en rosé med mindre krav än de har på sina andra viner. När man besöker en odlare så är det ganska sällan de spontant tar fram rosén när de vill visa vad de kan. Rosé anses nog ha en annan målgrupp, det tror jag är backgrunden. Ett exempel på en kul infallsvinkel är Cedric Bouchard som ju gjort rosén till något som inte alls är speciellt publikinfriande. Men generellt är det svårt att hitta bra roséchampagne.
 
Toppen