Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har aldrig köat utanför SS Regeringsgatan förut men idag gjorde jag det. Mest som en kul grej, faktiskt. Kön var 50 meter när jag kom dit kl 09.50, men det visade sig att nästan alla köade för whisky (der var visst någon Highland Park för 1730 kr som var mest attraktiv) och öl. Så för min del gick det fort.

Jag köpte:
4 flaskor Viña Tondonia Reserva Blanco 1993
1 flaska Viña Tondonia Reserva 2001
2 halvflaskor Vincent Girardin Corton-Charlemagne 2008

Jag gillar Viña Tondonias roséviner så jag måste prova deras vita och röda också. Det är lite häftigt att de väntar så länge med att släppa vinerna. 1993:an är deras senaste släpp av den vita Reservan, och 2001:an är senaste av röda. De vita får ligga sex år på ekfat och sedan tio år på flaska innan de släpps. Ska bli spännande att prova!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Givna köpet Le Clarence -08 och ett par flaskor Beychevelle -08. Ett sexpack Jean Paul Droin Montee de Tonnerre -08 beställdes också :)
 

Daniel N

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hade egentligen inte tänkt handla men det blev tungt o bära
2 Giroud Volnay
2 Jadot Echezeaux
1 Jadot C-C
1 Girardin C-C
2 Girardin Folatières
2 Léon Barral Faugères Jadis
2 Ch Saint-Pierre
4 Ch Fourcas-Hosten
4 Guigal Gigonadas
2 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Föll till föga och beställde en låda Petit-Barbaras CdR Selection 2009 av både magnum och helflaska på impuls.

Nån som vet om dessa ska drickas unga eller om de tål att glömmas bort en stund?
 
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Föll till föga och beställde en låda Petit-Barbaras CdR Selection 2009 av både magnum och helflaska på impuls.

Nån som vet om dessa ska drickas unga eller om de tål att glömmas bort en stund?
Min erfarenhet av de årgångar jag har druckit tidigare är att de dricker väl direkt (07+´08). 75cl har försvunnit ganska snabbt. 09 ska vara en bättre årgång så de kan nog ligga längre. Framförallt magnumen. De 08 jag har av magnum har varit lite väl hårda direkt från början och mår nog bra av några år på rygg. Det som jag tycker är bra med detta vin är att man behöver inte fundera så mycket.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har också köpt en låda med flaskor och en låda med magnum, och jag planerar att lägga undan båda i 1-2 år.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Föll till föga och beställde en låda Petit-Barbaras CdR Selection 2009 av både magnum och helflaska på impuls.

Nån som vet om dessa ska drickas unga eller om de tål att glömmas bort en stund?

07orna blev klart bättre efter ca 6 månader men därefter hände det inte så mycket. 08orna föll mig aldrig riktigt i smaken så jag gjorde mig faktiskt av med de jag hade kvar.
Av 09orna tog jag en låda av varje sort och har ingen avsikt att lagra dem utan tänker nog konsumera dem relativt snart. Återkommer när jag provat dem.
 
SV: Era senaste vininköp.

Daniel N skrev:
Hade egentligen inte tänkt handla men det blev tungt o bära
2 Giroud Volnay
2 Jadot Echezeaux
1 Jadot C-C
1 Girardin C-C
2 Girardin Folatières
2 Léon Barral Faugères Jadis
2 Ch Saint-Pierre
4 Ch Fourcas-Hosten
4 Guigal Gigonadas
2 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva
Kul köp, Fourcas-Hosten får mig att tänka på tidiga vininköp. Köpte några 1982 Fourcas-Hosten. Gav nog inte många kronor. De var bra men allt för unga. Hårda viner har jag för mig. Länge sedan jag drack något från det huset
 

Daniel N

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Kul köp, Fourcas-Hosten får mig att tänka på tidiga vininköp. Köpte några 1982 Fourcas-Hosten. Gav nog inte många kronor. De var bra men allt för unga. Hårda viner har jag för mig. Länge sedan jag drack något från det huset
Det är så lätt att sladda iväg prismässigt i Bordeaux, speciellt om man som jag ibland vill dricka dem olovligt unga kan det vara klokt att satsa på viner från enklare slott och årgångar. Jag upplever det som mer och mer frustrerande att inte ens vinkällarbutikerna har mogna kvalitetsviner till salu. Ibland vill man ju ha något gott som man kan korka upp direkt och det är inte alltid som humöret och utbudet i den egna källaren är i fas. Tur att jag bara har 20 minuter till Danmark och den fria delen av världen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Fyllde på med Bollinger samt 2-3 C9dP av varje på Bolaget.
Inte jätteimpad av den nedan.
Bl.a. 2 st.VG 2007 Châteauneuf-du-Pape Le Parvis (Ferraton), Rhône, Frankrike
(99060, 244 kr; Jakobsson och Söderström, T2)

 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Fyllde på med Bollinger samt 2-3 C9dP av varje på Bolaget.
Inte jätteimpad av den nedan.
Bl.a. 2 st.VG 2007 Châteauneuf-du-Pape Le Parvis (Ferraton), Rhône, Frankrike
(99060, 244 kr; Jakobsson och Söderström, T2)

Drack du den direkt? (Le Parvis)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Jos skrev:
Kunde inte hålla mig, knep ytterligare två flaskor Le Clarence idag :)
Trevligt !
Inga Le Vieux Donjon -09 ?
Nej tyvärr inte. Hade siktat in mig på Vieux Telegraph som jag gillar bättre men struntade i den också då jag såg att det inte var 2009 som jag var ute efter.
 
Toppen