Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Yrdal skrev:
Gjorde två starkvinsinköp för någon vecka sedan. Jag gillar starkvin, och det är roligt att jämföra från olika länder. Jag brukar köpa dem parvis och prova en flaska vardera rätt fort och sedan brukar jag alltid lägga den andra på lagring ett tag framöver.

1. Allesverloren Fine Old Vintage

2. Lacrima lui Ovidiu 12 (fick lov att beställa 6 flaskor)

Allesverloren var fin och rätt kryddig, men jag hoppas den kan bli ännu lite bättre med en kortare lagring. Lacrima lui Ovidiu 12 var en ren chansning då jag aldrig hört talas om den förut, men även den var riktigt fin och det var lite spännande med en vit variant som l
agrats i 12 år. Ska bli spännande att se hur de utvecklas med tiden också.

Välkommen hit Yrdal !

Gillar själv framför allt Port men en och annan fatig Muscat kan slinka ner det med. Av det sistnämnda så framför allt Portugisiska Setubal med lite ålder och dom magiska muskaterna från lilla ön Pantelleria söder om Sicilien.

Tyvärr kan jag inte säga så mycket gott om det du har listat. Sydafrikansk port har inte direkt imponerat på mig ngn gång även om dom inte är direkt dåliga. Ofta simpla och saftiga utan bra vinositet.
Tawny verkar dom göra genom att blanda lite Jerepigo eller Muscat i vanlig Cape Vintage. :'(
Tycker i stort sett alltid det är värt några extra tior upp till en LBV från Douro (t.ex Churchill, nr 8016 för 179:).
Har inte på ngt sätt provat all sydafrikansk port men har som sagt inte hittat ngt ännu som ens slår en hyfsad LBV från moderlandet (har provat Allesverloren, Boplaas, Muratie, Landskroon, De Krans) änn mindre i närheten av en "riktig" Vinatge Port.

Lacrima lui Ovidiu har jag tyvärr haft "nöjet" att prova vid ett flertal tillfällen (både 5 och 12-varianten) då jag reser flera ggr/år till Rumänien sedan 13 år tillbaka.
Inte mycket i Rumänien över huvud taget som platsar hos ngn som gillar gott vin tyvärr även om några undantag finns.
Av dom vita finns det ett som heter Trei Hectare Chardonnay som är ok.
Avdelningen röda är lite bättre och jag har gillat Terra Romana "Cuvée Charlotte" och Anima (Cabernet Sauvignon).

Hoppas du inte blev avskräckt av vad jag skrivit, det är inte menat att vara ovänlig på ngt sätt utan bara min personliga uppfattning.
 

Yrdal

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tackar!!
Föredrar egentligen riktiga portar, men det är kul att variera sig. Har provat en del Sydafrikanskt starkvin tidigare som jag tyckt varit helt ok faktiskt. Min personliga favorit-port är nog annars Graham's Malvedos.

Rumänskt har jag aldrig tidigare provat, men "debuten" kändes helt ok. Du som provat Lacrima lui Ovidiu tidigare kanske vet om det är något att lagra under några år? Vinet har ju ingen årgång vad jag kan se. Tack för de övriga tipsen där, kanske får leta upp någon av dem för att prova, jag har annars mest hört att det är lite väl söta viner som kommer från Rumänien. Läste en svensk recension på nätet av en rumänsk konjak för någon vecka sedan också, men den har jag inte sett att den går att köpa här hemma.

Annars är jag mest sugen på något riktigt fruktigt och lagringsbart italienskt vin nu. Nån som kan ge något bra förslag på ett sådant i prisklass 180+?
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Yrdal skrev:
Tackar!!
Föredrar egentligen riktiga portar, men det är kul att variera sig. Har provat en del Sydafrikanskt starkvin tidigare som jag tyckt varit helt ok faktiskt. Min personliga favorit-port är nog annars Graham's Malvedos.

Rumänskt har jag aldrig tidigare provat, men "debuten" kändes helt ok. Du som provat Lacrima lui Ovidiu tidigare kanske vet om det är något att lagra under några år? Vinet har ju ingen årgång vad jag kan se. Tack för de övriga tipsen där, kanske får leta upp någon av dem för att prova, jag har annars mest hört att det är lite väl söta viner som kommer från Rumänien. Läste en svensk recension på nätet av en rumänsk konjak för någon vecka sedan också, men den har jag inte sett att den går att köpa här hemma.

Annars är jag mest sugen på något riktigt fruktigt och lagringsbart italienskt vin nu. Nån som kan ge något bra förslag på ett sådant i prisklass 180+?
Yrdal,

Jag menade alltså att jag tyckte ganska illa om Lacrima Lui Ovidiu. Inget vidare vin i min smak, varken nu eller senare.
Det är precis som du säger ganska vanligt med halvtorra/halvsöta vita och röda i Rumänien.
Alla de andra vinerna jag nämnde från Rumänien är torra.

En bra italienare att lagra är: La Serre Nuove -09 ( http://www.systembolaget.se/73066 ). En bra bit övert 180:- men riktigt bra vin.
Många tycker att den är väldigt nära toppvinet Ornellaia för drygt dubbla penningen.
I går provade jag Guado al Tasso Bolgheri Il Bruciato -09 (Antinori) som jag gillade.
Finns på SS för 201:- ( http://www.systembolaget.se/70662 )

I den här tråden fanns en del matnyttiga tips också från folk på forumet: http://www.finewines.se/vin/toscanskt-vin-pa-ss/
 

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

På passagen, hittade detta, alla PN:
Shubert block B -08 (92190)
Gevrey-Chambertin Vielles Vigne -07, Camille Giroud (92262)
Gevrey-Chambertin Clos Fonteny -06, Bruno Clair (90019)

Alltid ngn form av start, tänkte pröva Camille Giroud snart... :)
 

Yrdal

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tack för tipsen,
blir nog den här italienaren den här gången : Collepiano Sagrantino di Montefalco. Hade en bekant som rekommenderade det varmt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Ett par flaskor 2008 Charles Smith Syrah Royal City Stoneridge Vineyard.
Någon som provat? Advokaten har tydligen delat ut 99 pinnar...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Har den redan släppts?
Köpt vart och vad kostade den?

Den släpptes idag på Farr och FRW. Jag köpte på FRW för 1424 pund per case IB. Det blir knappt 1500 kr/flaska inkl VAT.
 

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Nyhetssläpp, lite beställningar, får återkomma.

Men iallafall:
3 st Camille Giroud Volnay 2009
3st Poderi Rocche Dei Manzoni Rocche 2006
6st Louis Jadot Beaune Premier Cru 2004

Det har varit lugnt på forumet, laddar alla???
 

widell

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Svängde förbi ett tämligen utrensat Passagen i förmiddags och fick med mig lite lowend! :)
6 st 2009 Alain Graillot Crozes-Hermitage
6 st 2009 Uva Mira Chardonnay Single Vineyard
 

Dexter

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Louis Jadot Beaune Premier Cru 2004
Alain Graillot Crozes-Hermitage 2009
Amon-Ra 2009
Nygårda Julmust Lagrad på Bourbonfat (nr 90374)
 
Toppen