Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade senare
Gevrey-Chambertin Les Crais 2009 (Camille Giroud)

Nu är det bara att invänta dagens beställningar (1st idag, så jag åkte till 3 olika butiker....) ;D ;D ;D
 

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Rhino69 skrev:
Nu är det bara att invänta dagens beställningar (1st idag, så jag åkte till 3 olika butiker....) ;D ;D ;D

Bara i Sverige. Bara med ett monopol. Är ju egentligen sjukt att det är så man behöver agera.

Kundservice kallas det? Eller det är bara ytterligare ett steg i att inte sälja för mycket?
 

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Eller det är bara ytterligare ett steg i att inte sälja för mycket?

Funkar inte på mig isåfall.
Idag blev det ännu konstigare, vid beställning av ett kolli går beställning till leverantör, vid "styck" beställning (dvs allt utom jämna kolli) går beställning via varudepå!!! I allafall enligt den jag beställde via på Tornby i Linköping (la då även en beställning via annan butik, så nu kanske det kommer dubbelt!!!).
Återkommer... ::)
 

novis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Angående SB-butiken i Tornby Linköping har jag en liten "kul" historia som jag bevittnade när jag stod och slökikade lite på en hylla hygligt när infodisken. Fram till disken går en kille och ber om hjälp att hitta ett specifikt rosé och följande når mina öron:
- Jag letar efter (vad det nu var för vin han ville ha som hade någon specifik bild på etiketten)
- Den står där borta vid rosevinerna.
- Jo, jag hittade hyllplatsen, men det är tomt.
- Då får du vänta till imorgon när vi packat upp mera!
- Ehh, jaha, finns det inte på lager?
- Jo, vi har flera, men bara på lager.
- Kan du gå och kika och ta en flaska till mig?
- Nej, vi jobbar inte så! Skulle jag hämta flaskor till kunder skulle jag inte få göra annat hela dagarna.
- Ehh, jaha. Men jag vill ju ha det vinet.
- Då får du komma tillbaka imorgon.
- Jaha, kan du rekommendera något annat som finns i hyllan?

:eek:
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

oftast brukar de med den inställningen vara mer subtila:"Nej, den är slut" "men finns den inte på centrallagret?" "nej." "men kan du se om den går att beställa från nån annan butik" "Nej, den är slut" då vet man att man ska fråga nån annan.
 

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Angående SB-butiken i Tornby Linköping har jag en liten "kul" historia som jag bevittnade när jag stod och slökikade lite på en hylla hygligt när infodisken. Fram till disken går en kille och ber om hjälp att hitta ett specifikt rosé och följande når mina öron:
- Jag letar efter (vad det nu var för vin han ville ha som hade någon specifik bild på etiketten)
- Den står där borta vid rosevinerna.
- Jo, jag hittade hyllplatsen, men det är tomt.
- Då får du vänta till imorgon när vi packat upp mera!
- Ehh, jaha, finns det inte på lager?
- Jo, vi har flera, men bara på lager.
- Kan du gå och kika och ta en flaska till mig?
- Nej, vi jobbar inte så! Skulle jag hämta flaskor till kunder skulle jag inte få göra annat hela dagarna.
- Ehh, jaha. Men jag vill ju ha det vinet.
- Då får du komma tillbaka imorgon.
- Jaha, kan du rekommendera något annat som finns i hyllan?

Fantastiskt....

Jag har själv mest positiv bild av Tornbysystemet, men, men, även solen har sina fläckar,
var som sagt i alla 3 butikerna (Ekholmen, Gyllen, Tornby) igår, vänligt bemött i alla, men de känner förstås igen mig ;)

I butiken på Gyllentorget fick jag t o m med ett par utdrag från Burghound.com om ett par av de vin jag beställde, snacka om service 8) 8) 8)
 

novis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jo, det brukar vara helt ok service, så händelsen är inte signifikant för butiken.

Generellt tycker jag butikerna i Linköping är helt ok, men det är synd att vinkällarbutiken lades ner. Där var servicen helt outstanding - iallafall med Linköpingsmått!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite gött
Fombrauge 09
Larrivet Haut Brion Blanc 07
Chateau D´Ampuis 06
Reserve de la Comtesse 09
Sassicaia 07
Allain Graillot CH 09
Pousse d'Or, Corton Clos du Roi 09

Har förresten satt mig själv på köpstopp nu så hoppas det blir sista inlägget här på länge.
 

hultman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

246dcf50.jpg


Krug GC, Dompa 02, Chateau Pichon-Longueville 07, Chateau Belair 06 och Tondonia 01.

De reade ut lite Bordeauxer så då slank PL och Belair med.
 

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Från Ekholmen C:
Nuits-St Georg Premier Cru Vaucrains -09 (Robert Chevillon)
Corton Grand Cru Clos Du Roi -09 (La Pousse d'Or)
Sassicaia -08 (Tenuta San Guido)

Nu bara Tornby och Gyllentorget kvar...
 

Bouzy

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett gäng champagner... bara jag som älskar Ratafia?

Charles Heidsieck Millésime 2000
Charles Heidsieck Brut Réserve
Henri Giraud Esprit de Giraud Brut
Henri Giraud Ratafia de Champagne
Gardet Cuvée Charles Gardet 2000
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

NonPlusUltra skrev:
Några Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2000

Kommer att dricka en av dem relativt snart - dels för att undersöka om den är såpass drickfärdig som många gör gällande, och dels för att jag omöjligt kan hålla mig... ;)

Någon som har rapport på denna?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

hultman skrev:
Krug GC, Dompa 02, Chateau Pichon-Longueville 07, Chateau Belair 06 och Tondonia 01.

De reade ut lite Bordeauxer så då slank PL och Belair med.

Trevliga inköp. Krug och Dompa 02 är säkra kort. Tondonio 01 prövade jag för några veckor sedan. Den kändes inte lika speciell som vita och rosén men är en bra Rioja.

Själv har jag precis lagt en beställning på Vilmart Grand Réserve på halvflaska (två lådor) och magnum (en låda). Det är alltid bra att ha halvflaskor hemma (de går åt! ;D ) och magnumen kanske kan vara något till tolvslaget.
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
NonPlusUltra skrev:
Några Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2000

Kommer att dricka en av dem relativt snart - dels för att undersöka om den är såpass drickfärdig som många gör gällande, och dels för att jag omöjligt kan hålla mig... ;)

Någon som har rapport på denna?

Nej, jag har faktiskt lyckats tygla mig, hur konstigt detta än låter... Däremot är det väl snart dags att inhandla VVF 2002 - om inte annat så för att ha något att matcha mot Jacquesson Vauzelle Terme 2002... Kan man sedan vänta ytterligare några år tills Krug CdA 2002 släpps så blir det riktigt intressant! ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

8x Selosse Rose
1x Selosse V.O.
3x Selosse Initial
2x Selosse Les Carelles
2x Selosse La cote Faron
2x Selosse Le Bout du Clos
3x Pierre Peter Les Chetillons 2004
3x Diebolt Vallois Millésime 2005
 
Toppen