Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

novis skrev:
Hämtar du hos Philipsson eller? Jag fick som svar att det inte skickar till sverige när jag frågade?

Jag bor i Malmö men arbetar i Köpenhamn - så jag beställer vinerna med leverans till jobbet.

Gillar inte helt Philipsons fliosofi (Ullared för vin, med något skruvade normalpriser). Fast 170 spänn för Poyferres andravin från 2005 tyckte jag lät bra. Återkommer med rapport!
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite oplanerat men ändock:
2 Selosse Initial
2 Ridge Lytton Springs
och en Mephisto Barley Wine - kan inte låta bli att gilla en öl som har "Bäst före: Domedagen" :)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Toskanahyllan började gapa tom i källaren och eftersom 2006 (och även 2007)
verkar vara utmärkta årgångar i Toskana så fick det bli några flaskor Brunello.
San Felice, Brunello di Montalcino Campogiovanni -06
Ciacci Piccolomini d'Aragona, Brunello di Montalcino Pianrosso -06


Köpte för några veckor sedan också lite
Brancaia Chianti Classico -07

Rhône-avdelningen har också fått sig lite påfyllning med bl.a:

Domaine Grand Veneur, Chateauneuf-du-Pape Tradition -09
Domaine Grand Veneur, Chateauneuf-du-Pape Les Origines -09
Domaine Grand Veneur, Chateauneuf-du-Pape Vieilles Vignes -09
Domaine Grand Veneur, Chateauneuf-du-Pape La Fontaine -09

La Fontaine är en vit fatlagrad Roussanne-baserad Chateauneuf och dom övriga är röda.

Allmänt köpstopp just nu pga av full källare :(
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Äntligen lite påfyllning i förrådet:
2 Schwarz Rot 2007
2 Grognet Special club 1996
4 Vilmart grand cellier d'or 2001 och 2002
och om en vecka ska jag hämta upp auktionsköp i Köpenhamn, bla bollinger 1976 och ett trevligt julvin 2 flaskor Tawny Port 1900 :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1x Henriot CdE 1981.
Ville haft 2 men det fanns bara 1 kvar på depån och de kunde inte plocka från Malmö.
 
SV: Era senaste vininköp.

vinder skrev:
Jag skulle behöva lite råd :)

Spanar på 2002 Bollinger Champagne Vieilles Vignes Francaises som finns på SB just nu.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... ruNr=90241

Jag hittar väldigt få eller inga betyg, åsikter eller bedömningar av detta vin (2002 alltså). Inte ens på cellartracker!

Någon som vet hur 2002 är jämfört med t ex 1996 av samma vin?
Har köpt men inte druckit 2002 VVF. Har dock druckit 2002 Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme som är en ren pinot från Aÿ. Fantastiskt vin och är VVF i den klassen så finns det saker att se fram emot.

Nu är ju syran i 2002 inte i klass med 1996 så över tiden kommer kanske 1996 att bli ett bättre vin men för viner som VVF är nog undertecknad jordgubbe vid det tillfället.. Om jag ska dricka de närmaste 20-åren så tror jag 2002 är bättre men som sagt, har inte druckit VVF 2002
 
Toppen