Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Jag tillhör ju inte monopolkramarna men SB på Regeringsgatan får högsta poäng för personalen. Var och hämtade mina CdE 81or som de plockat hem från Malmö och samtidigt lämnade jag tillbaka en korkad 1996 Jacquesson Avize Grand Cru. Kom inte ihåg när jag köpte den sistnämnda men inga problem att lämna tillbaka.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
... samtidigt lämnade jag tillbaka en korkad 1996 Jacquesson Avize Grand Cru. Kom inte ihåg när jag köpte den sistnämnda men inga problem att lämna tillbaka.
gissningsvis 2007 (1996 släpptes i mars och 1997 i december 2007) :)
utan kvitto också?
DET är ett klart imponerande utslag av service :)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.

Har du några pegau du vill bli av med så kan jag ställa upp...
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Mmm skrev:
Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.

Har du några pegau du vill bli av med så kan jag ställa upp...


+1
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.
Klart att man ska prova innan man köper men i början av ett intresse så lyssnar man oftast på de "som kan nåt". Tar ett tag innan man hittar sin egen smak. Själv har jag gjort stora steg på de år jag varit intresserad, utökat områden som jag verkligen älskar från bara Champagne till att nu också inkludera Bourgogne.

Vad gäller Parker, ja, det är ju inte alla som delar hans smak :) men många utan smak är villiga att betala stora pengar för det han säger är bra, lär inte vara allt för svårt att "bygga" om källaren lite.

Keen skrev:
Har du några pegau du vill bli av med så kan jag ställa upp...
Skön tid, har du börjat med samma vanor som Jimmy eller kom du på att kallingarna redan varit vända en gång?
 

Maginot

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Den där amerikanske advokaten ställer till det på olika håll... Pavie och avläggaren Macquin är inte
i närheten av hans omdömen. Mina senaste köptes på Kjaer och Sommerfeldt i Köpenhamn, som är på väg att återuppbygga Skattkammaren. Overkligt att se en Latour -61 som inte sett dagens ljus på nästan femtio år. Eller en Angelus från -89 till okänt pris.

Kom hem med en Insignia och en Angelus från -05. Till detta lades Margaux från -02, Palmer från- 99 och El Nido från -09. Palmer, Angelus och El Nido var storslagna. Insignia väntar och Margauxen
fick kanske aldrig se någon enda bra dag, tyvärr.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Mmm skrev:
Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.
Klart att man ska prova innan man köper men i början av ett intresse så lyssnar man oftast på de "som kan nåt". Tar ett tag innan man hittar sin egen smak. Själv har jag gjort stora steg på de år jag varit intresserad, utökat områden som jag verkligen älskar från bara Champagne till att nu också inkludera Bourgogne.

Vad gäller Parker, ja, det är ju inte alla som delar hans smak :) men många utan smak är villiga att betala stora pengar för det han säger är bra, lär inte vara allt för svårt att "bygga" om källaren lite.

Keen skrev:
Har du några pegau du vill bli av med så kan jag ställa upp...
Skön tid, har du börjat med samma vanor som Jimmy eller kom du på att kallingarna redan varit vända en gång?

Jag följde dina råd och kom hem då!
 
SV: Era senaste vininköp.

Maginot skrev:
Den där amerikanske advokaten ställer till det på olika håll... Pavie och avläggaren Macquin är inte
i närheten av hans omdömen. Mina senaste köptes på Kjaer och Sommerfeldt i Köpenhamn, som är på väg att återuppbygga Skattkammaren. Overkligt att se en Latour -61 som inte sett dagens ljus på nästan femtio år. Eller en Angelus från -89 till okänt pris.

Kom hem med en Insignia och en Angelus från -05. Till detta lades Margaux från -02, Palmer från- 99 och El Nido från -09. Palmer, Angelus och El Nido var storslagna. Insignia väntar och Margauxen
fick kanske aldrig se någon enda bra dag, tyvärr.
Låter som ett ställe att åka till nästa gång man är i Köpenhamn. Var Margaux dålig? Defekt flaska?
 

Maginot

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tja, jag borde veta för Margaux, Margaux är mitt i prick för mig. Hög andel Sauvignon, men min
erfarenhet är att M. alltid luktar bättre än det smakar. 02:an var perfekt lagrad, så där var det inget rackel. Har inte testat Palmer ´02, ett slott med fifty- fifty- blandning, men väl Rauzan Segla med ganska hög andel Sauvignon. Det var bättre, men heller inget att skriva hem om.
Känns som 02 och 07 är årgångar, som är ganska svajiga- åtminstone på västra banken.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Under hela mitt vinliv (typ sen 2004) har jag köpt vin mestadels baserat på omdömen från Parker, WS och Cellartracker. Det är ganska bistert att ta upp alla dessa viner idag och inse att de mesta smakar skit. Senast var det det Brancaia Il Blu 2004 (1:a hos WS), idag var det Pegau 2003 (99 Parkerpoäng). Det är bara jävligt dåligt vin. Brancaia för total överextraktion med barriquefetisch - Pegau smakade faktiskt helt identiskt med ett halvkasst småskitigt portvin.

En bitter slutsats är att smaka på allt vin man köper innan man lagrar. Men det visste man ju inte då när man byggde upp källaren.
Synd att du blir besviken på det mesta du öppnar, nu har ju dom högt rankade vinerna ökat en del i pris så det är väl ett bra tillfälle att avyttra lite flaskor. Själv tycker jag att Pegau 2003 är ett riktigt bra vin, stilmässigt kanske dock inte för alla :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Beställde en Discobitch igår bara för att Jimmy hade skrivit så positivt om den. Måste bara prova. Julafton skall traditionsenligt inledas med champagne.
Idag beställde vi havskräftor av grannpojken och hummer till nyår. Han hade lämnat iväg alla utom 4 för de var för stora. De flesta vill inte ha hummer på 1,2 till 1,5 kg. Men det är dom som vi gillar bäst :)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Beställde en Discobitch igår bara för att Jimmy hade skrivit så positivt om den. Måste bara prova. Julafton skall traditionsenligt inledas med champagne.
Idag beställde vi havskräftor av grannpojken och hummer till nyår. Han hade lämnat iväg alla utom 4 för de var för stora. De flesta vill inte ha hummer på 1,2 till 1,5 kg. Men det är dom som vi gillar bäst :)

Samma här, beställde 2 Discobitches igår till nyår.
 
SV: Era senaste vininköp.

2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux"
2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos
2010 Patrick Piuze Chablis Terroir de Courgis
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Vaucoupin
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Les Forêts

Perfekt provning om 5-7 år
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux"
2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos
2010 Patrick Piuze Chablis Terroir de Courgis
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Vaucoupin
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Les Forêts

Perfekt provning om 5-7 år
Antar att du var och provade dom? Hur var Les Clos och MdT?
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
shorepower skrev:
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux"
2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos
2010 Patrick Piuze Chablis Terroir de Courgis
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Vaucoupin
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Les Forêts

Perfekt provning om 5-7 år
Faktiskt inte,rent spontanköp efter att ha kollat reviewer och priser utanför Sverige. Blev väl lite mer än tänkt men blir ju "tvingad" att köpa blandade lådor ;D.
Antar att du var och provade dom? Hur var Les Clos och MdT?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Självklart kunde inte jag heller hålla mig utan beställde också en låda från Caviste med
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux"
2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos

förutom den låda jag beställde förra veckan.
Är Patrick Piuze forumets nya favoritproducent?

Provade en flaska av Terroirs de Chichée 2008 igår.
Kraftigt gul färg. Lite ek i doften men ingen alls i smaken.
Bra syra men inte den riktigt stålhårda, som jag i och för sig
gillar, utan snarare frisk med ton av syrligt grönt äpple.
Mer vinös än Chablis brukar vara, mer Bourgogne blanc.
Min association blev närmast Selosse, en annorlunda stil än
de vanliga om ni förstår vad jag menar, en vinmakare som
går en egen väg. Kort sammafattning: gott!
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte lite champagne på systembolaget.
2st Dom Perignon 2002
2st Selosse intial
3 Delamotte 2002
3 Henriot 2002
3 Diebolt vallois prestige brut

Någon som har tips på någon mer champagne att lägga på hyllan?
Är inte främmande för att beställa från exempelvis Danmark.
Är även på jakt efter lite Australiensk shiraz typ greenock creek, mollydooker osv.. Någon som har tips?
 
Toppen