Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Menar du direkt från Peters & Diebolt? 02,04 är slut hos båda, Diebolt har börjat sälja 05!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Menar du direkt från Peters & Diebolt? 02,04 är slut hos båda, Diebolt har börjat sälja 05!

Aj då!

Har du förslag på vad jag borde förboka till min upphämtning i höst - du vet ju vad jag gillar och vad som är bra :)
(dessutom vore det skoj om du är där samtidigt - det ska firas där)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1995, lite spridda Leclapart (Apotre,Artiste,Amateur), Cedric Bouchard(Les Ursules, La Parcelle), Selosse (La Cote Faron, Les Carelles, 99a magnum) Pierre Peters (Cuvee Special 02) och Diebolt (Fleur de Passion 00,02)
Tummen upp!
Vart köper du Céderic Bouchard?
 
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1995, lite spridda Leclapart (Apotre,Artiste,Amateur), Cedric Bouchard(Les Ursules, La Parcelle), Selosse (La Cote Faron, Les Carelles, 99a magnum) Pierre Peters (Cuvee Special 02) och Diebolt (Fleur de Passion 00,02)
Tummen upp!
Vart köper du Céderic Bouchard?
Säkert samma ställe som du :)
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite mer Clerico

3st 2004 Domenico Clerico Barolo Percristina
3st 2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin

och lite toskana

6st 2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo
 

Caviste

Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Mmm skrev:
Dauvissats 2010:eek:r har anlänt till Bichel (bichel.dk). Jag slog till på en låda Chablis La Forest 1er cru.
Hur är 2010 i Chablis? Vet du

Jag vet ;)

Jag tycker 10 är väldigt bra. Jag håller 08 högst senaste decenniet men 10 är topp tre. Blommiga saker med friska syror. Inte fullt lika "stålhårt" som 08. I'm a buyer!


Martin
ITB
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Mmm skrev:
Dauvissats 2010:eek:r har anlänt till Bichel (bichel.dk). Jag slog till på en låda Chablis La Forest 1er cru.
Hur är 2010 i Chablis? Vet du
Helt ok. Svalare än 09, vilket är bra för toppvinerna och sämre för de enklare. Jag tror på en långlivad årgång.
Dauvissat tappar sina 10:eek:r tidigt verkar det som.
Toppproducenterna har fortfarande sina 1:er och Grand cru i tank/fat.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1995, lite spridda Leclapart (Apotre,Artiste,Amateur), Cedric Bouchard(Les Ursules, La Parcelle), Selosse (La Cote Faron, Les Carelles, 99a magnum) Pierre Peters (Cuvee Special 02) och Diebolt (Fleur de Passion 00,02)
Tummen upp!
Vart köper du Céderic Bouchard?
Säkert samma ställe som du :)
Hah jag anar allt nyfikenhet här ;)
Men jag är tyvärr mer nyfiken eftersom du kan köpa lådvis :eek:
 
SV: Era senaste vininköp.

Hej! Hittade forumet för några veckor sedan och har sedan dess läst mig igenom mängder av gamla inlägg. Ni verkar hålla en hög nivå på kunskapen och låg nivå på humorn, vilket passar mig utmärkt ;)

Jag försöker iallafall lära mig mer om champagne. Har provat mig igenom ganska många enklare champagner vid det här laget och vill nu komma åt lite nya upplevelser, både större och annorlunda, om ni förstår vad jag menar. Ska väl även börja lite lugnt här med att logga ett av de senaste inköpen:

Jacques Selosse Initial, deggad april 2011

Kan man öppna den med gott samvete framåt vårkanten, eller ska man hålla sig ännu längre tycker ni?

Mvh,
Champagnelus
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

champagnelus skrev:
Hej! Hittade forumet för några veckor sedan och har sedan dess läst mig igenom mängder av gamla inlägg. Ni verkar hålla en hög nivå på kunskapen och låg nivå på humorn, vilket passar mig utmärkt ;)

Jag försöker iallafall lära mig mer om champagne. Har provat mig igenom ganska många enklare champagner vid det här laget och vill nu komma åt lite nya upplevelser, både större och annorlunda, om ni förstår vad jag menar. Ska väl även börja lite lugnt här med att logga ett av de senaste inköpen:

Jacques Selosse Initial, deggad april 2011

Kan man öppna den med gott samvete framåt vårkanten, eller ska man hålla sig ännu längre tycker ni?

Mvh,
Champagnelus
Varmt välkommen!

När det gäller Selosse finns det mer och bättre tips här på forumet än från mig. Men eftersom jag testa en flaska just av likadant släpp som du nämner (Initial Degg april2011) Tänkte jag ändå flika in med att det gick utmärkt att dricka den så ung, syran och mineralen är självklart knivskarp. Men det vägs upp av mycket varmfrukt och en otroligt (och då menar jag verkligen tydlig) burgundisk-fatigt - fet karaktär. Det är en väldigt bra pava att testa då den är i helt egen stil, testa den gärna med grillade pilgrimsmusslor med en riktigt gräddig/fet sås till. Om man inte är van vid så kraftiga champagner kan det oftast vara lättare med att kombinera med god mat

Mvh//Johan
 
SV: Era senaste vininköp.

champagnelus skrev:
Hej! Hittade forumet för några veckor sedan och har sedan dess läst mig igenom mängder av gamla inlägg. Ni verkar hålla en hög nivå på kunskapen och låg nivå på humorn, vilket passar mig utmärkt ;)

Jag försöker iallafall lära mig mer om champagne. Har provat mig igenom ganska många enklare champagner vid det här laget och vill nu komma åt lite nya upplevelser, både större och annorlunda, om ni förstår vad jag menar. Ska väl även börja lite lugnt här med att logga ett av de senaste inköpen:

Jacques Selosse Initial, deggad april 2011

Kan man öppna den med gott samvete framåt vårkanten, eller ska man hålla sig ännu längre tycker ni?

Mvh,
Champagnelus
Välkommen till forumet.

Du kan absolut öppna den nu, Initial är ju Selosse "instegsvin" och brukar vara ganska tillgängligt. Tycker att de senaste åren så har det faktiskt blivit än mer tillgängligt.

Sedan är det ju så att med en 5-6 år på rygg så kan Initial bli ett helt annat vin. Har druckit både bra (riktigt bra) och sådana som blivit mindre bra. Så har du aldrig druckit Selosse, drick din Initial med gott samvete :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Tack för det varma välkomnandet!

Härligt, då blir det till att pyssla om flaskan en liten tid till då men sedan sitter korken löst.

Bra mattips där också Johan, tack för det. Är själv inte någon expert på vin-mat kombinationer är så länge så alla tips mottages tacksamt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

champagnelus skrev:
Hej! Hittade forumet för några veckor sedan och har sedan dess läst mig igenom mängder av gamla inlägg. Ni verkar hålla en hög nivå på kunskapen och låg nivå på humorn, vilket passar mig utmärkt ;)

Jag försöker iallafall lära mig mer om champagne. Har provat mig igenom ganska många enklare champagner vid det här laget och vill nu komma åt lite nya upplevelser, både större och annorlunda, om ni förstår vad jag menar. Ska väl även börja lite lugnt här med att logga ett av de senaste inköpen:

Jacques Selosse Initial, deggad april 2011

Kan man öppna den med gott samvete framåt vårkanten, eller ska man hålla sig ännu längre tycker ni?

Mvh,
Champagnelus



Du har väl köpt en låda? Bra då kan du öppna en nu och spara resten tills du blir sugen.
Håller med övriga skribenter att Initial är annorlunda än annan champagne och att den
definitivt är drickbar nu.
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Du har väl köpt en låda? Bra då kan du öppna en nu och spara resten tills du blir sugen.

Självklart! Skulle aldrig falla mig in att köpa färre än tolv flaskor åt gången... ;)

Skämt åsido, är inte på den nivån riktigt än. Men det lär väl något halvår här på forumet ändra på?
 
Toppen