Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kommer inte ihåg blend i ovanstående men oavsett så menar man vanligen cru-byarna i norra Rhone när man pratar om Syrah från Rhone. Och då Med anledning av att de endast får använda Syrah, - förutom en skvätt gröna druvor som Viognier, Roussane, Marsanne beronde på område.
Lalala-vinerna brukar ju innehålla en skvätt Viognier om jag inte minns fel.


Oavsett, - min poäng är att det är stor skillnad på exempelvis CdP och Cotie-Rotie. Förutom att det är olika klimat så utgörs basen av vinet av två helt olika druvor.
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Oavsett, - min poäng är att det är stor skillnad på exempelvis CdP och Cotie-Rotie. Förutom att det är olika klimat så utgörs basen av vinet av två helt olika druvor.
MÅSTE jag dricka nåt av detta så blir det Cotie-Rotie, det ligger närmast min smak. Men vi går se, kanske kommer älska Grenachen jag köpt

PS. Tack för utbildning (och nu är jag inte ironisk för omväxling skull :) )
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Jos skrev:
Oavsett, - min poäng är att det är stor skillnad på exempelvis CdP och Cotie-Rotie. Förutom att det är olika klimat så utgörs basen av vinet av två helt olika druvor.
MÅSTE jag dricka nåt av detta så blir det Cotie-Rotie, det ligger närmast min smak. Men vi går se, kanske kommer älska Grenachen jag köpt

PS. Tack för utbildning (och nu är jag inte ironisk för omväxling skull :) )
Man brukar säga att de är lite elegantare(läs mer feminina) än exempelvis Hermitage så ja, - kör på det ;)




Vi får väl köra en session med lite Guigal, Chave, Chapoutier och Jaboulet vid tillfälle! :p
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Theis Vine kör på med nya reor...

Nu blev det fem flaskor Domaine Lambrays NSG Les Loups 2008 (399 kr).

De sålde även Pierre Damoy Chambertin Clos de Beze 2009 för 700 kr (???). Nu gillar jag iofs inte Damoy speciellt mycket, men det priset måste väl ändå vara bra (för de som är intresserade).
Bor du i Malmö? Verkar som du gör en hel del inköp i vårt avreglerade broderland
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Mmm skrev:
Theis Vine kör på med nya reor...

Nu blev det fem flaskor Domaine Lambrays NSG Les Loups 2008 (399 kr).

De sålde även Pierre Damoy Chambertin Clos de Beze 2009 för 700 kr (???). Nu gillar jag iofs inte Damoy speciellt mycket, men det priset måste väl ändå vara bra (för de som är intresserade).
Bor du i Malmö? Verkar som du gör en hel del inköp i vårt avreglerade broderland

Korrekt! jag jobbar dessutom i Köpenhamn, så det är en baggis att gå runt och uttnyttja alla fördelarna med ett fritt system. Har nog inte varit på bolaget på ett par år nu - mår nästan fysiskt illa av att gå in där.

Igår köpte jag världens dyraste Savigny-les-Beaune (också Theis Vine). 1800 DKK för en flaska Domaine Leroy Savigny-les-Beaune Les Narbantons 2006... Men så görs det bara c:a 1100 flaskor med en viss Bize-Leroy bakom rodret.

EDIT: I förra posten så är det inte Nuits-St-Georges utan Morey St Denis som Lambraysvinet kommer från.
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Korrekt! jag jobbar dessutom i Köpenhamn, så det är en baggis att gå runt och uttnyttja alla fördelarna med ett fritt system. Har nog inte varit på bolaget på ett par år nu - mår nästan fysiskt illa av att gå in där.

Igår köpte jag världens dyraste Savigny-les-Beaune (också Theis Vine). 1800 DKK för en flaska Domaine Leroy Savigny-les-Beaune Les Narbantons 2006... Men så görs det bara c:a 1100 flaskor med en viss Bize-Leroy bakom rodret.

EDIT: I förra posten så är det inte Nuits-St-Georges utan Morey St Denis som Lambraysvinet kommer från.

Vilka trevliga inköp du gör, Mmm! Och till bra priser, dessutom - 06 Les Narbantons för dryga 2100 kr är ju faktiskt rena fyndet... :)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag hade egentligen handlat upp min vinbudget denna månaden, men en ensam flaska Domaine Leroy kunde jag inte motstå. Konstigt att ingen högg den före mej, för den stod där i ett par dagar innan frestelsen blev för stor.
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Jag hade egentligen handlat upp min vinbudget denna månaden, men en ensam flaska Domaine Leroy kunde jag inte motstå. Konstigt att ingen högg den före mej, för den stod där i ett par dagar innan frestelsen blev för stor.
Grattis får man väl säga :mad:
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev lite CdP i februarisläppet:

8 st 2009 Domaine de la Janasse Vieilles Vignes
2 st 2009 Domaine de la Janasse Chaupin
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Fick tyvärr bara Rousseau Lavaux Saint-Jacques på dagens släpp. Dålig internetuppkoppling här i Italien spelade väl in.


Det rasslade till ganska fort det där. Kollade lite i utbildningssyfte.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en Bollinger GA 2002 på Heathrow igår. De har gjort en ny snygg kartong i racing green som snart hamnar i pappersinsamlingen.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Köpte en Bollinger GA 2002 på Heathrow igår. De har gjort en ny snygg kartong i racing green som snart hamnar i pappersinsamlingen.
Hann du se vad de tar för Dompan just nu?
 

Old Sparky

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick 6 st Rousseau Chambertin Grand Cru 09 på dagens släpp så jag är nöjd :) Men vi var flera vänner som klickade och bara jag som fick. Helt obegriplig kvotering med 6 flaskor var tycker jag. Snarare 1-2 per person vore mer rimligt.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Hann du se vad de tar för Dompan just nu?

Det är 2003:an som säljs på Heathrow nu men priset är detsamma som förut: 87 pund tror jag (eller om det är 89 pund, det är under 90 i alla fall).
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jos skrev:
Hann du se vad de tar för Dompan just nu?

Det är 2003:an som säljs på Heathrow nu men priset är detsamma som förut: 87 pund tror jag (eller om det är 89 pund, det är under 90 i alla fall).
Måste vara billigast i Europa. Schiphol hade ok priser men tror nog Heathrow är bäst. 39 Euro för 1 liter Ron Zacapa på Dusseldorf var iofs bra pris. Geneve är galet dyrt på deras Tax Free, - i princip allt är dyrare än ute i butik och på SS. Ska kolla Zurich i morgon som jag tror i alla fall är bättre än Geneve.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Heathrow terminal 5 har dessutom klart bäst utbud av alla flygplatser jag varit på. De har exempelvis Lanson 1976 på magnum och Dom Pérignon Oenoteque 1971, bara för att ge två exempel. Den senare kostar £999 vilket också är ett bra pris. De har mycket rött också - Jos, om du flyger därifrån någon gång får du gärna tipsa om vad jag ska köpa. Jag brukar fastna vid champagnen varje gång. :)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Heathrow terminal 5 har dessutom klart bäst utbud av alla flygplatser jag varit på. De har exempelvis Lanson 1976 på magnum och Dom Pérignon Oenoteque 1971, bara för att ge två exempel. Den senare kostar £999 vilket också är ett bra pris. De har mycket rött också - Jos, om du flyger därifrån någon gång får du gärna tipsa om vad jag ska köpa. Jag brukar fastna vid champagnen varje gång. :)
Har faktiskt alltid fastnat vid Champagnen själv och kan inte minnas att jag köpt något rött därifrån. Kan faktiskt bero på att priserna på rött inte är lika roliga som de på skumpa..
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kunde inte vara vid en dator igår för Rousseau-släppet så missade hela härligheten. :mad:
Tröstköpte det här i stället:
2005 Blanc de Blanc Brut, Doyard-Mahé
2007 Blanc de Blanc Extra Brut, Doyard-Mahé
2008 Château La Grave Trigant de Boisset
Doyard-Mahé ligger i Vertus.
 
Toppen