Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Rhino69

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tröstbeställde Maison Ambroise Corton Le Rognet 2009, 3 st.

Har även 3 st Hirsch Vineyards San Andreas Fault Pinot Noir (nr 90192), 2 st Chablis Grand Cru Blanchots Château de Viviers (nr 99335) samt 1 st A Christmann Königsbacher Ölberg Riesling Trocken (nr 90553) från februari nyheterna som ska hämtas.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Senast en flaska Delamotte -02 som för övrigt var helt underbar (köp på er) och Ponsardin -90.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade idag mina två lådor från franskabolaget
2008 Jean-Marie Haag Pinot Gris Vallée Noble
2010 Jean-Marie Haag Riesling Grand Cru Zinnkoepfle

Jag föll speciellt svårt för Rieslingen den vart riktigt riktigt bra!
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag dök en väldigt efterlängtad låda upp med de 3 senaste av Selosse Lieux Dits samt några Initial.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Skumpagne skrev:
Va synd, aja man får väl se så småningom...

Göm dem långt in i källaren och hoppas på det bästa, det har jag gjort med de få som fanns kvar.
 
SV: Era senaste vininköp.

Skumpagne skrev:
Divine -02 Leclerc Briant någon som testat? ???
Håller med CH. Har druckit någon flaska som varit bra men en störande sak har varit den stora flaskvariationen. Divine-1996 var genomgående bra, 2002 har de inte lyckats med.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Håller med CH. Har druckit någon flaska som varit bra men en störande sak har varit den stora flaskvariationen. Divine-1996 var genomgående bra, 2002 har de inte lyckats med.
Kan det kanske ha ngt att göra med att dom gick över helt och hållet till biodynamiska metoder fr.o.m år 2000.
http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... riant-dies

Inte alltid helt enkelt och få till buteljeringen när planetenergierna är optimala. ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

Köpte lite CdE 1982 samt Deus Ex Machina. Den sistnämnda verkade ta slut fort så jag klippte till på 4. Det är ju en CdP så jag får väl ta den som utbildning (eller grytvin :) ) om inte annat.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Deus Ex Machina
Ja du ger inte upp med CdP så lätt i alla fall. :)
Det är "bara" 60% Grenache (resten Mourvèdre) i den så gillar du den så vet du kanske hur "din" CdP skall vara.

Har dock en känsla för att det är fruktsyran du saknar i vinerna från södra Rhône (baserat på att du gillar, champagne, röd bourgogne och (rätta mig om jag har fel) Barolo/Barbaresco).
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Den är väll allt som du inte gillar? Varför inte lägga de pengarna på Bourgogne istället?

Man måste ju vara öppen och prova. Gillar jag den inte så finns det väl nån som gillar den kan jag tänka mig. Present,auktion eller nåt.

chambertin skrev:
Ja du ger inte upp med CdP så lätt i alla fall. :)
Det är "bara" 60% Grenache (resten Mourvèdre) i den så gillar du den så vet du kanske hur "din" CdP skall vara.

Har dock en känsla för att det är fruktsyran du saknar i vinerna från södra Rhône (baserat på att du gillar, champagne, röd bourgogne och (rätta mig om jag har fel) Barolo/Barbaresco).
Du har helt rätt, det är nog därför jag upplever dessa viner som lite obalanserade. Sedan finns ju termen "acquired taste". Får prova mig fram. Så låter dem ligga ett tag så får jag se. Ska väl vara en rätt hyfsad CdP har jag fått för mig (edit: Såg att Parker gett den 99 poäng, då MÅSTE den ju vara halvbra iallafall, inte helt 100 men nästan :) ) Dagen till ära så måste man ju vara lite kunglig i sina citat :)

860745.jpg


PS. Var det någon som köpte nåt annat idag?`Deutzen var ju brutalt dyr. Man kan köpa magnum i europa för priset som 75cl kostar i Sverige. Återigen har SB gjort någon importör en stor tjänst och tillåter 100% påslag (eller mer).
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Köpte lite CdE 1982 samt Deus Ex Machina. Den sistnämnda verkade ta slut fort så jag klippte till på 4. Det är ju en CdP så jag får väl ta den som utbildning (eller grytvin :) ) om inte annat.


Haha va skön du är, - inte sämsta CdPn precis! Sneglade själv på dom tidigare, Combe des Fous, men hoppade över i tron att det inte är min bag längre.


Fan, snart får Shorepower lära mig dricka CdP! ;D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

3x Krug Privat Cuvee tillsamans med en av nördarna på västkusten. Bra pris också med 1400 flaskan. Bara att hoppas att någon lever av de 3.
 
Toppen