Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1CRU skrev:
Jag har köpt en Grange 97a, när tror ni att den är på topp?

Exakt och precis i samma ögonblick som jag kliver in i din butik om några veckor. :D
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Tjena!

d'Ampuis 2002 finns det 12 stycken av för 770 spänn. Ja, jag vet att 2002 inte är en "superårgång" men det betyder inte att vinet är dåligt, tvärt om, de är ofta fantastiskt goda att dricka unga.

Gallina 2004 är ett jävla monster som kräver sin tid på karaff, gärna 4 timmar eller mer, men väldigt gott! 765 spänn.

Cyril Henscke 2003 för 795 pix är även den ett monster, men ett gott monster!

La Nieta 2005 har fått bra betyg av advokaten, men jag känner inte till vinet. Det kan nog vara värt att prova dock! 849 pix

Stort tack. Får gå och botanisera i vinbutiken lite. =)
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Stort tack. Får gå och botanisera i vinbutiken lite. =)
Såg att Vinunic har d'Ampuis 2003 kvar för 975kr, det är verkligen en superårgång för dem.
Borde förmodligen ligga lite...
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Såg att Vinunic har d'Ampuis 2003 kvar för 975kr, det är verkligen en superårgång för dem.
Borde förmodligen ligga lite...

Att ligga är alltid trevligt, men nu ska det ju drickas på söndag :p
 

Helen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Exakt och precis i samma ögonblick som jag kliver in i din butik om några veckor. :D

Men gulliplutt då säger vi så, vi byter min skumpa mot grangen när du kommer.
Kom precis på att jag har stängt då, sorry ::)
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var pecis på Stora Satan och hämtade lite Dr Loosen 06, mest för att prova.

Erdner Treppchen Riesling Kabinett
Erdner Treppchen Riesling Auslese
Urziger Wurzgarten Riesling Auslese

Någon som provat dem?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Köpte precis en låda Estrella Damm. Iofs inget vin, men en mycket god ljus öl såhär när vädret börjar ordna upp sig
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2 flaskor Beaune du Chateau 2005 och 2 flaskor Vieux Lazaret 2005. Vilket i princip är det mest exklusiva som går att få tag i på mitt lokala bolag (Solna Centrum).
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fyra flaskor Roederer Estate l'Ermitage 2000, ett vin som inte är helt lätt att få tag på här i USA. Nu ska jag bara försöka packa ner de här på ett bra sätt i resväskan inför flygresan hem i morgon...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Fyra flaskor Roederer Estate l'Ermitage 2000, ett vin som inte är helt lätt att få tag på här i USA. Nu ska jag bara försöka packa ner de här på ett bra sätt i resväskan inför flygresan hem i morgon...

Kul! Det är ju ansett som USAs bästa mousserande. De har ju även en något enklare som kallas för Quartet (iaf på exportmarknaden) det finns fortfarande några flaskor i vinkällaren på Nordic Light Hotel vet jag, jag skulle gissa på att de är bortåt en 10 år gamla vid det här laget. Det kan ju vara en idé om man vill prova ett gammalt US bubbel. JAg ska gladeligen erkänna att jag tycker att Roederer Estate är ett schysst bubbel!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Igår släntrade jag in på SS butiken på Regeringsgatan tillsammans med en polare som promt skulle handla Spinetta. Jag var också sugen, men jag föll för gamla bekanta. jag plockade en Au Bon Climat 2005 Knox Alexander Pinot Noir 2004, samt en St. Hallets Old Block Shiraz 2004. Knoxen för att jag bara har provat 1999 av den tidigare och jag vill se hur 2005 är hos en amerikansk Pinotproducent som gör ganska klassiskt franska viner, samt St. Hallets för att jag ite har provat vinet sen jag var på vingården 2000, så jag tyckte att det var dags!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Var inne en snabbis innan stängning igår och köpte en Ch. D'Ampuis 2002. Ska bli spännande :) Hur är det med dekantering på den? Några timmar, inte alls?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Var inne en snabbis innan stängning igår och köpte en Ch. D'Ampuis 2002. Ska bli spännande :) Hur är det med dekantering på den? Några timmar, inte alls?

jag tror nog att du med fördel kan slänga upp den på karaff 1 - 1,5 timme innan servering. -02 är ju en liten mellanårgång, men det betyder ju oftast att de är jävligt goda unga!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Var inne en snabbis innan stängning igår och köpte en Ch. D'Ampuis 2002. Ska bli spännande :) Hur är det med dekantering på den? Några timmar, inte alls?

Hur var ampuin?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Hur var ampuin?

Den var mycket fin. Lite väl pepprig efter 30 min i karaff, men god som fan redan då med en massa smaker som jag inte kan sätta fingret på. Blev bara bättre under kvällen. Till den blev det hjortinnerfilé, råstekta potatisklyftor samt en snabbt ihoppsvängd rödvins/portvinssås (dock ej på Ampuisen ;D).

Stort tack för tipset =)
 

Helen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1CRU skrev:
Jag har köpt en Grange 97a, när tror ni att den är på topp?
Nå gullipojkar, vad tror ni om grangen 97an.
jag kan ju inget om dessa viner och hoppas på att någon här vet hur länge jag bör spara den.
Skriv gärna vad ni tyckte om den om ni har druckit den.
Vilka andra grange tycker ni att man kan köpa på sig för lagring?
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var tvungen att besöka Cykloteket idag för att införskaffa lite nödvändigheter inför säsongen. Passade på att kliva in på SB på Norra stationsgatan och korpade åt mig två pavor Jean-Claude Boisset Chambolle-Musigny 2005 (samt en flaska Makers Mark).
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Slank in på Systembolaget Hötorget på lunchen och beställde tre flaskor Gosset Celebris 1998. Jag har aldrig provat någon Celebris men är väldigt förtjust i Gosset Grande Réserve, så det ska bli spännande.

Passade även på att beställa ett par Palmer 1996 magnum.
 
Toppen