Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Krug GC på Gatwick.
Vad går en pava loss på där?
(har en bekant som flyger nästa vecka, kanske skulle be denne en extra koll där)
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En låda Paul Déthune Grand Cru 05 från Franska bolaget fick det bli.. och en overifierad låda Don Sebastiani B Side

Nåt måste man trösta sig med efter besked om vattenskada och att köksgolvet skall bilas upp...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
En låda Paul Déthune Grand Cru 05 från Franska bolaget fick det bli.. och en overifierad låda Don Sebastiani B Side

Nåt måste man trösta sig med efter besked om vattenskada och att köksgolvet skall bilas upp...
Säljer dem både 2004 och 2005 av Déthune?
 
SV: Era senaste vininköp.

Köpte 2008 Chambolle-Musigny Les Clos de l'Orme Sylvain Cathiard. Drack 2007an och om 2008an är i närheten så är det ett riktigt bra köp
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Bokade lite grand:
2 Delas Hermitage Les Bessards 2009
2 Domaine Saint-Préfert Collection Charles Giraud 2010
2 Chambolle-Musigny Les Clos de l'Orme Sylvain Cathiard 2008
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Samma här, fick tag på 6 flaskor.
Hehe... Samma. Fick tag på 8 men tyckte det blev 2 för många så jag släppte 2 :)

Skippade Saint Prefert. Måste ha att göra med min dalande kärlek för cdp ;)
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1 st 2009 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
2 st 2009 Delas Frères Hermitage Les Bessards
2 st 2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
2 st 2001 Massolino Barolo Riserva Dieci X Anni Vigna Rionda

Barolon var möjligen ett lite tveksamt köp sett till priset och vad man kan få den vanliga Vigna Riondan för men det är lätt hänt att börja klicka till höger och vänster när knapparna väl blir gröna..
 

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Massolino håller på en del av sina flaskor, och släpper dem efter tio år. Det är alltså bara några års lagring i deras vinkällare som skiljer - 6 år extra. Och det tar de ganska bra betalt för, runt 300
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Massolino håller på en del av sina flaskor, och släpper dem efter tio år. Det är alltså bara några års lagring i deras vinkällare som skiljer - 6 år extra. Och det tar de ganska bra betalt för, runt 300

Som jag har förstått det har X Anni även fått ytterligare 6 månader på stora fat och 6 månader på ståltank (vad det nu egentligen spelar för roll).

Den bästa priset jag kunde hitta för den vanliga Riserva Vigna Rionda var 85 € (plus frakt) från BaroloBrunello.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har tagit det väldigt lugnt med inköpen ett tag men köpte i alla fall ett 6-pack Gazin -07 för nån vecka sen
 

Jens

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2 Henriot 2002
2 Grande Anne 2002
Leclerc Briant rubis de noir rose

Nu gäller det att lägga band på sig! Det lär väl hålla till 2 maj :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Era senaste vininköp.

Castellane 2002
Bästa champagnen inklusive Grande Siecle på Bibendums sortimentprovning i mitt tycke och när jag vågade yttra det för Laurent Perriers representant Arnoud Longuent blev jag inbjuden till huset! Mycket mandel som jag är svag för samt väldigt mogen för 02, har väl legat ett tag för korken var nästan rak. Min nya huschampagne (340 kr) finns att beställa i trälåda på SB # 77210, dock heter den party box vilket är lite pinsamt när man skall hämta ut den. :D

Belle Epoque 2002
Huva, vilken besvikelse. Sista jag drack var en ljuvlig 1990:a och unga Belle brukar vara lite anonyma ungefär som Cristal kan va. Men denna får ligga ett bra tag till eller åtminstone till jag får ihop min kompletta Belle Epoque-vertikal... kände inga vintagetoner alls mest grape och limeskal...
 
SV: Era senaste vininköp.

Crist(al)ian 77 skrev:
Belle Epoque 2002
Huva, vilken besvikelse. Sista jag drack var en ljuvlig 1990:a och unga Belle brukar vara lite anonyma ungefär som Cristal kan va. Men denna får ligga ett bra tag till eller åtminstone till jag får ihop min kompletta Belle Epoque-vertikal... kände inga vintagetoner alls mest grape och limeskal...
2004an var ingen höjdare heller, jag drack den på Champagnedagen. Tyvärr tycker jag att Belle Epoque har tappat sin storhet. Många 80-talarna var magiska, 1999an är ett av de viner som jag hittintills alltid prickat direkt i blindprovningar, pga att det är så osmakligt.

2002 rosé däremot har vuxit till ett riktigt bra vin.

Den bästa Belle Epoque jag nog druckit var de två 1985 magnum jag drack under förra året, de var magiska.
 
Toppen