Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite inköp för källaren:

5 st 2010 Domaine Isabel Ferrando Châteauneuf-du-Pape Colombis
1 st 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
2 st 2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier
2 st 2005 Cigliuti Barbaresco Serraboella
2 st 2010 Reichsrat Von Buhl Forster Pechstein Riesling Großes Gewächs
2 st 2010 Weingut Keller Niersteiner Pettenthal Riesling Großes Gewächs

samt ett par 06:eek:r och en 07:a av Clerico Barolo Ciabot Mentin (Ginestra) för att komplettera tidigare inköp.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut några flaskor Pierre Peters Rosé for Albane.
Ska bli spännande att prova.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Utlokaliserad pga vattenskada så 90% av mina viner befinner sig nu bakom en förseglad dörr i lägenheten så nyinköp var helt nödvändigt.

2 lådor Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages 2010
6 fl Roagna Barbera d'alba 06
2 fl Fernand & Laurent Pillot Pommard Premier Cru Clos de Verger
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Utlokaliserad pga vattenskada så 90% av mina viner befinner sig nu bakom en förseglad dörr i lägenheten så nyinköp var helt nödvändigt.

Usch, jag ser framför hur de ligger bredvid en byggfläkt som håller på att torka upp lägenheten... Antar att det inte är så illa! :)
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Usch, jag ser framför hur de ligger bredvid en byggfläkt som håller på att torka upp lägenheten... Antar att det inte är så illa! :)

Tack och lov står vinkylarna i rummet längst från köket där de härliga avfuktarna står och just nu känns det väldigt skönt att en ansenlig del av innehavet ligger hos MFW. Men jag måste nog kolla om jag kan komma in och titta till dem snart :)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lyckades navigera mej igenom Millesimes näthandel och kom på andra sidan ut med:

1 flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 (287 Euro)
3 flaskor Dauvissat Chablis La Forest 2005 (47 Euro)

39 Euro för leverans och försäkring. Konstigt att man inte kunde betala med kort? Fick bli en gammaldags banköverföring.
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Lyckades navigera mej igenom Millesimes näthandel och kom på andra sidan ut med:

1 flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 (287 Euro)
3 flaskor Dauvissat Chablis La Forest 2005 (47 Euro)

39 Euro för leverans och försäkring. Konstigt att man inte kunde betala med kort? Fick bli en gammaldags banköverföring.
Trevliga inköp verkligen. Dauvissat och Raveneau är väl favoriterna i Chablis
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Lyckades navigera mej igenom Millesimes näthandel och kom på andra sidan ut med:

1 flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 (287 Euro)
3 flaskor Dauvissat Chablis La Forest 2005 (47 Euro)

39 Euro för leverans och försäkring. Konstigt att man inte kunde betala med kort? Fick bli en gammaldags banköverföring.
Om det varit Tyskland eller, speciellt, Danmark hade jag förstått det men Frankrike har ju inte hållit på och tramsat med specialkort som de gjort i Tyskland och Danmark...
Bra pris på Dauvissat! Är det rätt Dauvissat?
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Trevliga inköp verkligen. Dauvissat och Raveneau är väl favoriterna i Chablis

Tackar! Svårt att veta vad Leroyvinet egentligen skall kosta, men detta priset såg bra ut (tack för det Elvis!). FRW vill t.ex ha 5000 pund för en låda. Bedömningarna på Cellartracker är ju smått religiösa, och jag anar stordåd från Lalou.

Dauvissat tycker jag håller samma klass som Raveneau, fast till en bråkdel av priset. Kul att hitta lite äldre årgångar också, det mesta dricks väl upp i ungdomen.
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Om det varit Tyskland eller, speciellt, Danmark hade jag förstått det men Frankrike har ju inte hållit på och tramsat med specialkort som de gjort i Tyskland och Danmark...
Bra pris på Dauvissat! Är det rätt Dauvissat?

Helt OK pris! Jag gav 280 DKK för 2010:an nyligen, och detta priset motsvarar 350 DKK. Inte så farligt!
´
Det stod R&V Dauvissat, vilket borde stå för Rene och Vincent. Hoppas jag i alla fall...
 
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Om det varit Tyskland eller, speciellt, Danmark hade jag förstått det men Frankrike har ju inte hållit på och tramsat med specialkort som de gjort i Tyskland och Danmark...
Bra pris på Dauvissat! Är det rätt Dauvissat?
Vincent eller Camus, samma sak som jag förstår det
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Helt OK pris! Jag gav 280 DKK för 2010:an nyligen, och detta priset motsvarar 350 DKK. Inte så farligt!
´
Det stod R&V Dauvissat, vilket borde stå för Rene och Vincent. Hoppas jag i alla fall...
Japp, det är rätt. Det finns, åtminstone, Jean&Sebastien Dauvissat också.

Varför beställde du inte Domaine Henri Jayer Vosne-Romanée Cros Parentoux 1995 när du var i farten? ;D
http://www.millesimes.com/categorie/184 ... ne%29.html
 

Caviste

Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Tackar! Svårt att veta vad Leroyvinet egentligen skall kosta, men detta priset såg bra ut (tack för det Elvis!). FRW vill t.ex ha 5000 pund för en låda. Bedömningarna på Cellartracker är ju smått religiösa, och jag anar stordåd från Lalou.

Dauvissat tycker jag håller samma klass som Raveneau, fast till en bråkdel av priset. Kul att hitta lite äldre årgångar också, det mesta dricks väl upp i ungdomen.

Du får gärna berätta om Leroy-upplevelsen när du dragit korken. Om det går att sätta ord på dvs.

Jag drack La Forest 05 förra helgen och kan meddela att du beställt ett mycket gott vin (det visste du säkert redan). Behöver nån timme för att vakna men levererar sedan en krämig, något fetare version av La Forest. Inte ofta som Dauvissat överskiner Raveneau (2004 MdT) i min bok men det hände den kvällen. Ravven behöver 5 år till, Davven så gott som redo nu.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Lyckades navigera mej igenom Millesimes näthandel och kom på andra sidan ut med:

1 flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 (287 Euro)
3 flaskor Dauvissat Chablis La Forest 2005 (47 Euro)

39 Euro för leverans och försäkring. Konstigt att man inte kunde betala med kort? Fick bli en gammaldags banköverföring.

Jag frågade dem det vid nåt tillfälle och svaret var att det är bank transfer som gäller om man inte är fransman...
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hemma igen efter några intensiva dagar i Chablis och Champagne, totalt fick jag med mig ca 100 flaskor hem :)
Det mesta köptes såklart hos de olika producenterna och det som stack ut var Cazals, riktigt gott vin och ett väldigt trevligt besök så det kan jag rekommendera! "Fick" bla med mig en låda Clos Cazals 2000 hem.

Mme Salavtori som har den lilla mysiga/röriga vinbutiken i centrala Epernay såg riktigt skröplig ut och som den fina människa jag är ville jag glädja henne så jag köpte en del där också, bla Clos des Goisses 98 och Comtes Rose 04
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Mme Salavtori som har den lilla mysiga/röriga vinbutiken i centrala Epernay såg riktigt skröplig ut och som den fina människa jag är ville jag glädja henne så jag köpte en del där också, bla Clos des Goisses 98 och Comtes Rose 04

Storsint av dig!
 
Toppen