Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

En massa vita viner som skulle passa till "3 sorters sparris".
Sen när jag skulle betala växte köerna och kortbetalning fungerade inte.
För mig blev meddelandet "endast online", vaffan det nu skulle betyda.

Då vi ska på middag imorgon och fördelaktigen kommer till festen med vin fick jag göra en selektion av 3 flaskor vitt och 2 öl.
Längre räckte inte mina 500 kr kontant.

-"Du kan ju komma tillbaka lite senare" - jo, för att åka till Systembolaget är ju det enda jag har för mig på dagarna. :mad:


Tesch St. Remiguisberg, Riesling 2010, ur det temporära blev det. Hoppas det smakar...
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
En massa vita viner som skulle passa till "3 sorters sparris".
Sen när jag skulle betala växte köerna och kortbetalning fungerade inte.
För mig blev meddelandet "endast online", vaffan det nu skulle betyda.

Då vi ska på middag imorgon och fördelaktigen kommer till festen med vin fick jag göra en selektion av 3 flaskor vitt och 2 öl.
Längre räckte inte mina 500 kr kontant.

-"Du kan ju komma tillbaka lite senare" - jo, för att åka till Systembolaget är ju det enda jag har för mig på dagarna. :mad:


Tesch St. Remiguisberg, Riesling 2010, ur det temporära blev det. Hoppas det smakar...

Du var väl inte ensam tror jag

http://di.se/Artiklar/2012/5/16/267671/ ... 4138&rlt=1
 

baum

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Borsta skrev:
La också in en beställning, får se vad " the fuzz is about"!

Fuzzen är ingenting annat än att jag tycker det är en väldigt god skumpa med lite mognad.
Sen är den aldrig fel att ta fram på småtimmarna om du har rätt klientel ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

Tre flaskor Bollinger Vielles Vignes Francaise 2002 - inser att jag därmed har köpt en promille av årsproduktionen. Låter oroande lite.
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Pierre Monciut lådan från caviste...

Hämtade oxå i helgen ut en låda assorterad champagne och riesling.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut en låda Domaine Barraud Pouilly Fuissé En Bouland -10 idag. -08 och -09 har varit väldigt bra så det ska bli spännande att prova -10 också.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

2010 av "En Bouland" kändes betydligt mer lättillgänglig än 08 och 09, och spontant kändes det som att det kanske är det svagaste och minst lagringsvänliga av de 3... Men det gjorde att jag beställde en andra låda:)
-anders
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

Tyvärr inte, men det beror mest på att de säljs i 6pack...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite spontanshopping när bordeaux-kampanjtillfället gavs. Dreglade lite efter Haut-Brion, BelAir och LaTour men nöjde mig med mer sansade inköp.

6 flaskor Ch Kirwan 2005
4 flaskor Ch d'Issan 2006

Försökte köpa fler d'Issan men fick bara loss 4 stycken. Kanske lika bra eftersom jag inte skulle köpa mer vin innan jag flyttat "hem".
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Försökte mig på en romanee conti men det var hopplöst.
Hade nog varit smartare att satsa på la tache då det fanns 24 flaskor av den.
Men det är hur som helst brutalt mycket pengar för en flaska vin.

Ni som druckit romanee conti eller la tache, är priset försvarbart?
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Fick inget av de äldre DRC idag men väl en La Tâche 2009 och en Échézeaux. Någon annan som köpte/fick något?
Grattis !
Har inte försökt beställa ngt från det släppet själv.
Har för mig att jag såg att VinUnic lite tilldelining avd DRC-2009 direkt till sina "Guldmedlemmar" ?

Skall kanske försöka få lite Aldo Conterno i Juni.

Hämtade ut det här i går dock:
3 st 2007 Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Domenico Clerico
4 st 2009 Quinta Vale D Maria, Lemos & Van Zeller
6 st 2009 Quinta do Crasto Reserva Vinhas Velhas
 

Old Sparky

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2 La Tache (varav en direkt från Vinunic)
1 Richebourg 2009
1 Romanee St.Vivant 2009

En bra dag :D
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Försökte mig på en romanee conti men det var hopplöst.
Hade nog varit smartare att satsa på la tache då det fanns 24 flaskor av den.
Men det är hur som helst brutalt mycket pengar för en flaska vin.

Ni som druckit romanee conti eller la tache, är priset försvarbart?
Inte om du tycker att det är brutalt mycket pengar.
Det är som med alla andra lyxvaror ngt som man inte kan diskutera i termer som värt pengarna eller liknande. Antingen har man råd eller så har man inte.
Om jag ville lägga 30k på röd Bourgogne så skulle jag personligen aldrig prioritera 1 flaska Romanée-Conti framför att köpa 10, 15 eller 20 flaskor annan högklassig Bourgogne.

Har druckit La Tâche och Romanée-Conti vid några få tillfällen för drygt 20 år sedan och visst var det odiskutabelt helt fantastiska viner som inte lämnar ngt övrigt att önska för Bourgogne-älskaren.
Tyckte vid det enda tillfälle jag provade La Tâche jämte Romanée-Conti att La Tâche var snäppet bättre.
Hade vid det tillfället även Armand Rousseuas Clos St.Jacques och Clos de Bèze i glasen och jag valde då att köpa hela lådor av dom i stället för enstaka flaskor av DRC.
 

Dovberg

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick tag i en flaska Echezeaux från DRC. Jag hade väl bara en sjuklig tur för flaskorna försvann på en halv sekund. Det sjukaste jag någonsin har sett, i likhet med när flaskor från Armand Rosseau lanserades. Får väl skatta mig lycklig att jag blev tilldelad en flaska från denna makalösa årgång :)
 
Toppen