Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Utökade min Enchanteleurssamling idag med en flaska 1989 på magnum. Med det gick Henriot förbi Bollinger vad gäller antalet flaskor i källaren. Tål att tänka på :)
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag så har jag roffat åt mig på vinmonopolet:

1 Vina Tondonia 1992, vitvinet inte rosén.
1 Dompa 2002, den sista dom hadde igen innan 2003 helt tog över
1 Cristal 2004.

Kostjan skrev:
4 st Pol Roger Rosé 2004
ett stort hoppas på dom här , när 2002 var så fantastisk

Drack den för nån månad sedan, trevlig men inte så mycket mer för mig just då (vi drack även SWC så jag kan ha nedvärderat rosén något)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
I Göteborg brukar DHL sköta sig. I Stockholm är det full cirkus...
Dom skötte sig bra (både DHL och Carlo Merolli) och levererade av lådan på jobbet två dagar efter betalning.
Blir att prova av Barolon när den lugnat ner sig och se om man skall köpa mer.
Carlo Merolli var annars en väldigt bra erfarnehet vad gäller respons och leverans.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bronzone Belgvardo-2008

Gott vin med mycket italiensk fruktighet. Det behöver några år i källaren innan de när sin topp lite för ungt nu. Men det kommer att bli riktigt gott det märker man nu. För cirka 150 flaskan är det klart prisvärt.

Gloria Ferrer Carneror-2006

Det bästa amerikanska rödvinet jag smakat (Vilket i och för sig inte säger så mycket eftersom jag aldrig druckit ett riktigt kanonvin från USA och då inkluderar jag även ett vin som kostar 400 flaskan på SB) Mycket parfym är det över det och en typisk pinot noir smak. Inget fynd för att vara ett 200+ vin men de är ingen tvekan om att många kommer att älska detta vinet. Kan rekomenderas.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en Henriot Rosé. Måste testa om det är värt att investera i ett par lådor.


600859.JPG




Passade också på att ta en flaska 2007 Léon Dormido eftersom Anders Öhman
har skrivit så positivt om det i sin blogg.
Kommer inte ihåg när jag drack en Rioja senast.



645202.JPG
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tror bestämt jag har en halvlåda Kirwan 05 och en låda Ch BelAir 2007 att hämta ut så snart jag har ärenden norröver.
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

V.O. och Initial, ny deggad 2011. 2 stk av vardera.
Camille Savés 2004 och Pol Roger 2002 slank oxå ned i korgen...
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Marco Bonfante Barbera D´Asti-2000

San Fereolo-2001

AC 6.330 Alta Cima- 2003

Känns som de är lämpligt att dricka dessa vinerna nu skulle jag gissa? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug 2000 och Comtes 2002. Hade egentligen bara tänkt köpa Krug 2000 men kunde inte motstå Millesimes.coms låga pris på Comtes 2002 (90 Euro inklusive moms!).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Krug 2000 och Comtes 2002. Hade egentligen bara tänkt köpa Krug 2000 men kunde inte motstå Millesimes.coms låga pris på Comtes 2002 (90 Euro inklusive moms!).
Bra köp! har dock inte testat nya 02an har du hunnit det ännu?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Inte än men jag är nyfiken!

Millesimes.com är verkligen billiga. 1 st Krug 2000 och 2 st Comtes 2002 för 3390 kr inklusive frakt och försäkring.
 
SV: Era senaste vininköp.

Köpte lite sherry på rekommendation Tio Pepe Fino En Rama. För de pengarna kan man chansa lite och just sherry dricker man nog allt för lite av.

Tipset fick jag på bloggen Uppkorkat från en masterclass om sherry som Anders Öhman höll. Den då provade var 2010 års utgåva och den som släpps nu (60 flaskor) är 2012.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Köpte lite sherry på rekommendation Tio Pepe Fino En Rama. För de pengarna kan man chansa lite och just sherry dricker man nog allt för lite av.

Tipset fick jag på bloggen Uppkorkat från en masterclass om sherry som Anders Öhman höll. Den då provade var 2010 års utgåva och den som släpps nu (60 flaskor) är 2012.

Såklart man shoppade ett par Fino!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Köpte lite sherry på rekommendation Tio Pepe Fino En Rama.

Kul att den har dykt upp i Sverige! Hoppas den inte hunnit ta slut innan jag skickade iväg min beställning. Har tidigare läst om denna på Decanters webbplats, men trodde att den bara skulle gå att hitta i Storbritannien och möjligen på plats - jag har för mig att de specifikt sa i Decanter att de bara hade släppt den där, först som en engångs-grej.

Det påminner mig om att jag faktiskt inte druckit någon fino än den här sommaren; lite fino och några oliver därtill - helst färska gröna - hör definitivt hemma under den varma säsongen. (Däremot dricker jag hellre mörkare torr sherry, t.ex. amontillado eller oloroso, när det är svalare och mörkare.)

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... new-sherry
http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... -new-range
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Köpte lite sherry på rekommendation Tio Pepe Fino En Rama. För de pengarna kan man chansa lite och just sherry dricker man nog allt för lite av.

Tipset fick jag på bloggen Uppkorkat från en masterclass om sherry som Anders Öhman höll. Den då provade var 2010 års utgåva och den som släpps nu (60 flaskor) är 2012.


Tack för informationen att den har blivit tillgänglig i Sverige. Blev sugen redan när jag läste
Öhmans mat och vinblogg så nu beställde jag naturligtvis en flaska. Vad jag förstår är den ännu
känsligare än vanlig Fino så det är inget att köpa på sig och lagra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Tack för informationen att den har blivit tillgänglig i Sverige. Blev sugen redan när jag läste
Öhmans mat och vinblogg så nu beställde jag naturligtvis en flaska. Vad jag förstår är den ännu
känsligare än vanlig Fino så det är inget att köpa på sig och lagra.
Precis, så därför blev det bara en flaska för mig också.
 
SV: Era senaste vininköp.

Gjorde en liten påfyllning av min Piemonte-avdelning i källaren:

1970 Giovannini Moresco Barbaresco Pajoré
1974 Giovannini Moresco Barbaresco Pajoré
1978 Pio Cesare Barolo
1979 Ceretto Barolo Bricco Rocche Brunate
1996 Roagna Barberesco Crichet Pajé
1997 Domenico Clerico Barolo Percristina
 
Toppen