Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Hagbard C. skrev:
Gjorde en liten påfyllning av min Piemonte-avdelning i källaren:

1970 Giovannini Moresco Barbaresco Pajoré
1974 Giovannini Moresco Barbaresco Pajoré
1978 Pio Cesare Barolo
1979 Ceretto Barolo Bricco Rocche Brunate
1996 Roagna Barberesco Crichet Pajé
1997 Domenico Clerico Barolo Percristina
Ingen dålig påfyllning heller. Var köpte du dessa godbitar?
 
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
Bourgogne Rouge Leroy-2003

Är den lämplig att dricka nu eller behöver den lagras?

Är det 2003 Domaine Leroy Bourgogne? 2003 var ett varmt år med lite syra så de enklare bourgognerna ska nog drickas rätt snart. Leroy är ju en av två topproducenter så ett vin av den klassen är nog bra nu. Har personligen aldrig druckit denna så finns nog fler på forumet som kan ge synpunkter

25844.jpg
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Är det 2003 Domaine Leroy Bourgogne? 2003 var ett varmt år med lite syra så de enklare bourgognerna ska nog drickas rätt snart. Leroy är ju en av två topproducenter så ett vin av den klassen är nog bra nu. Har personligen aldrig druckit denna så finns nog fler på forumet som kan ge synpunkter

25844.jpg

Precis, har aldrig smakat ett moget bourgognevin. De jag har druckit hittills har varit för unga.
 
SV: Era senaste vininköp.

Lite skåpsfyllning (3-4 flaskor av varje, mer får inte plats om jag ska ha nån form av bredd):

- Bollinger LGA 02
- Château Montrose 07
- Château Belgrave 07
- Castelnau de Suduiraut 07

Dags att börja fylla på med Champagne i skåpet så det fick bli tre flaskor LGA att börja med innan 02:eek:rna fasas ut. Château Montrose 07 måste jag ha för att de är rätt prisvärda nu vid 550:- per flaska. Har druckit den vid ett flertal tillfällen och den är kanon. Hoppas och tror också på en fin utveckling. Montrose i tonåren från en halvdan årgång har gett mig lyckotårar förut, bl.a. 1998 för ett år sen som jag tyckte var närmast magisk. Har dessutom ett gäng 08:eek:r liggande så för att inte börja knäcka dem i förtid behöver jag något att stilla otåligheten med. Belgrave köpte jag mest för att jag inte har provat det slottet och de var rätt billiga för en Cru Classé, har inga större förhoppningar. Suduirauts andravin från 07 har jag druckit massor och tyckte det var dags att köpa på mig lite att spara några år. Är grymt imponerad av denna sauternes. Drack förstavinet från samma årgång för några veckor sedan och idag känner jag ingen större kvalitetsskillnad. Förstavinet måste nog ligga till sig bra mycket längre för att komma till sin rätt gentemot andravinet.
 
SV: Era senaste vininköp.

Baron_Philippe skrev:
Lite skåpsfyllning (3-4 flaskor av varje, mer får inte plats om jag ska ha nån form av bredd):

- Bollinger LGA 02
- Château Montrose 07
- Château Belgrave 07
- Castelnau de Suduiraut 07

Dags att börja fylla på med Champagne i skåpet så det fick bli tre flaskor LGA att börja med innan 02:eek:rna fasas ut. Château Montrose 07 måste jag ha för att de är rätt prisvärda nu vid 550:- per flaska. Har druckit den vid ett flertal tillfällen och den är kanon. Hoppas och tror också på en fin utveckling. Montrose i tonåren från en halvdan årgång har gett mig lyckotårar förut, bl.a. 1998 för ett år sen som jag tyckte var närmast magisk. Har dessutom ett gäng 08:eek:r liggande så för att inte börja knäcka dem i förtid behöver jag något att stilla otåligheten med. Belgrave köpte jag mest för att jag inte har provat det slottet och de var rätt billiga för en Cru Classé, har inga större förhoppningar. Suduirauts andravin från 07 har jag druckit massor och tyckte det var dags att köpa på mig lite att spara några år. Är grymt imponerad av denna sauternes. Drack förstavinet från samma årgång för några veckor sedan och idag känner jag ingen större kvalitetsskillnad. Förstavinet måste nog ligga till sig bra mycket längre för att komma till sin rätt gentemot andravinet.
Den här typen av inlägg med informativt skrivande är ju naturligtvis bra men det skapar ett omedelbart "måste jag nog också köpa" begär.

Vet inte om det är bra eller dåligt.

Blev rätt sugen på Château Montrose 07 och Castelnau de Suduiraut 07
 
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Den här typen av inlägg med informativt skrivande är ju naturligtvis bra men det skapar ett omedelbart "måste jag nog också köpa" begär.

Vet inte om det är bra eller dåligt.

Blev rätt sugen på Château Montrose 07 och Castelnau de Suduiraut 07

Det är la bara att köpa ;)
Suduirauts andravin kostar bara 159:- för en halvflaska och den finns på de flesta större bolagen så den har du ju god möjlighet att prova i förväg och se om det är värt det. Montrose 2007: Larsson approves ;) - http://www.youtube.com/watch?v=xwgaIxq_o7w
Finns en hel del kvar i varudepån så det är ingen brådska än. Men gillar man vänstra stranden så är den super i mitt tycke. Kostade förresten bara 520, inte 550. Ännu mer prisvärt alltså. Detta borde Kronstam och Möllstad skriva om!
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut ett sexpack Château Fontenil (Michel Rollands "hemmaslott") 2008 häromdagen.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Château Baulos la Vergne-2001

Har hört att detta vinet fortfarande är för ungt. Vilket verkar lite märkligt med tanke på att det är 11 år gammalt och kostar 86 kronor på SB.

Rent intuitivt skulle man ju kunna tro att de är stalluktande blask som för länge sen passerade bäst före datum i flaskan. :p

Vad tror ni?
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Valtelina Superiore-Vigneto Fracia 2008

Ett Nino Negri producerat vin som jag är mycket spänd på men frågan är om de behöver några år i vinkällaren?
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I Köpenhamn och köpte lite ströflaskor Bourgogne, 1 låda Selvapiana Chianti Riserva Bucerchiale 07, 1 låda Mazzei ser lapo 2007 och en låda Altesino brunello 2007
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
Château Baulos la Vergne-2001

Har hört att detta vinet fortfarande är för ungt. Vilket verkar lite märkligt med tanke på att det är 11 år gammalt och kostar 86 kronor på SB.

Rent intuitivt skulle man ju kunna tro att de är stalluktande blask som för länge sen passerade bäst före datum i flaskan. :p

Vad tror ni?


Rent intuitivt att du kanske ska vara glad om du ändå får ett stalluktande blask för 86 enkronor? :)
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Rent intuitivt att du kanske ska vara glad om du ändå får ett stalluktande blask för 86 enkronor? :)

Jag har tyvärr råkat ut för stalluktande blask för 300 kronor flaskan rätt nyligen. :(

Systembolagets beställningssortiment av äldre viner var dock klart över förväntan för jag nog säga. Finns flera kanonfynd (med svenska mått sätt iaf) men de är riktigt mycket hit or miss.
 

Adde

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

m.marengo's barollo, det stod 3 ensamma flaskor på hyllan så jag nöp dessa direkt.
passade även på att plocka på mig lite av deras reaviner, chateau Montrose 2007 och 2005 fattoria di felsina berardenga fontalloro.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Domaine des Baumard Clos de Saint Yves 2008
Domaine des Baumard Clos de Saint Yves 1982
Domaine des Baumard Clos du Papillon 2000
 

perpro

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Gårdagens födelsedagsgäster kom med följande:

2006 E Guigal Chateau d'Ampuis
2007 E Guigal Chateau d'Ampuis
2009 Pierre Gaillard Côte-Rôtie
2010 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley
En för mig helt okänd Chateauneuf-du-Pape från 1991 (Flavien Gamet)
2011 Blue Nun (mycket lustigt)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Fick precis hem en skön blandning som bla innehöll:

2008 Ulysse Collin Les Perrieres BdB
2008 Ulysse Collin Les Maillons BdN
2008 Ulysse Collin Les Roies BdB
2007 Domaine Jules Desjourneys Fleurie
2003 Belliviere VV
2003 Jean Foillard Côte de Py
1996 Henriot CdE
1989 Clos Naudin

Jag är enormt sugen på att testa Olivieres vingårds-pavor. Har någon ett slags intresse för dessa viner och kanske också har ett fack på tex Grappe så delar jag gärna med mig på en liten mini-provning av dem..
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Fick precis hem en skön blandning som bla innehöll:

2008 Ulysse Collin Les Perrieres BdB
2008 Ulysse Collin Les Maillons BdN
2008 Ulysse Collin Les Roies BdB
2007 Domaine Jules Desjourneys Fleurie
2003 Belliviere VV
2003 Jean Foillard Côte de Py
1996 Henriot CdE
1989 Clos Naudin

Jag är enormt sugen på att testa Olivieres vingårds-pavor. Har någon ett slags intresse för dessa viner och kanske också har ett fack på tex Grappe så delar jag gärna med mig på en liten mini-provning av dem..
vart köpte du dom godbitarna?
 
Toppen