Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Backar nog DRC-provningen (det är lite långt till Malmö tycker jag ;) )
Fyller på Nebbiolodelen av källaren i stället med:

2008 Elio Grasso Barolo Ginestra Casa Maté
2008 Elio Grasso Barolo Gavarini Vigna Chiniera

Det är fokus på Piemonte :)
Har du provat Ginestra Casa Maté -08? Jag har druckit en del 04-or och har ett antal kvar och tycker det är riktigt bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Backar nog DRC-provningen (det är lite långt till Malmö tycker jag ;) )
Jag backar också DRC-provningen. Jag bokade några flaskor från Sylvain Cathiard istället. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Det är fokus på Piemonte :)
Har du provat Ginestra Casa Maté -08? Jag har druckit en del 04-or och har ett antal kvar och tycker det är riktigt bra.

Japp, du har fattat galoppen ! :)
Kul att du gillade Casa Maté -04. Såg att den fanns på www.barolobrunello.de också.
Har inte provat speciellt mycket Barolo (eller Barbaresco heller) utan köper för att prova mig fram (typ 3-4 flaskor av varje) och för att mejsla ut mina preferenser för vinerna där.
Har läst mycket på diverser bloggar och den vägen försökt hitta saker att prova.
Gillar skarpt Aldo Conternos viner och försöker hitta viner att prova som knyter an till den stilen.
Har druckit en del barrique-lagrad Barolo också och är inte lika förtjust i den stilen även om jag kommer att prova lite sånt också.
Elio Grassos Barolo Rüncot är ju t.ex ett sådant vin. Har du provat det ?

Sedan har ju vissa av vinerna härifrån smaker och dofter som ibland tangerar Bourgogne vilket är ett klart sympatiskt drag.
Tänkte bygga på källaren lite med det jag gillar innan priserna gör som med Bourgogne men först måste man ju prova.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Japp, du har fattat galoppen ! :)
Kul att du gillade Casa Maté -04. Såg att den fanns på www.barolobrunello.de också.
Har inte provat speciellt mycket Barolo (eller Barbaresco heller) utan köper för att prova mig fram (typ 3-4 flaskor av varje) och för att mejsla ut mina preferenser för vinerna där.
Har läst mycket på diverser bloggar och den vägen försökt hitta saker att prova.
Gillar skarpt Aldo Conternos viner och försöker hitta viner att prova som knyter an till den stilen.
Har druckit en del barrique-lagrad Barolo också och är inte lika förtjust i den stilen även om jag kommer att prova lite sånt också.
Elio Grassos Barolo Rüncot är ju t.ex ett sådant vin. Har du provat det ?

Sedan har ju vissa av vinerna härifrån smaker och dofter som ibland tangerar Bourgogne vilket är ett klart sympatiskt drag.
Tänkte bygga på källaren lite med det jag gillar innan priserna gör som med Bourgogne men först måste man ju prova.

Jag har inte druckit Elio Grassos Barolo Rüncot, Casa Maté är det enda av hans viner jag provat och den köpte jag mycket riktigt på barolobrunello.de :)
Jag håller också på att testa mig fram för att komma fram till vad det är jag verkligen gillar. Det är bittert att köpa på sig en massa vin bara för att upptäcka att man har ändrat smak när det väl är läge att dricka dem så jag är lite försiktigare nu än jag var för ett par år sen.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Jag håller också på att testa mig fram för att komma fram till vad det är jag verkligen gillar. Det är bittert att köpa på sig en massa vin bara för att upptäcka att man har ändrat smak när det väl är läge att dricka dem så jag är lite försiktigare nu än jag var för ett par år sen.
Jovisst är det en liten risk att man ändrar smak efter hand men tror mer att det har att göra med att man dricker för enkelspårigt under en tid och därefter helkt enkelt tröttnar och vill ha ngt nytt.
Så var (och är det) för egen del och defintivt var det så för mig när jag var ung och grön på det här med vin.
Det värsta som händer numera är väl att man inte är så intresserad av vissa viner under en period.
Jag har märkt att det man en gång gillade alltid kommer tillbaka igen förr eller senare (så har det varit för mig med Bourgogne (vit som röd), Bordeaux (röd och söt), tysk Riesling m.m).
Med Barolo så känns risken dessutom liten då många av dom klarar av ett långt liv i en hyfsad källare utan att trilla över kanten rent mognadsmässigt.

Personligen tröttnar jag förr eller senare alltid på viner som jag dricker för ofta och försöker därför ha en större bredd på det jag stoppar undan i källaren numera så jag "slipper" dricka samma vintyp hela tiden utan kan växla ganska friskt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Så vad blev för ngt då ?
Tja, jag har ju 2008:eek:rna av Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De l'Orme och Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts så jag kompletterar med 2009:eek:rna av samma viner.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

la en liten beställning från dagens nyheter hos SS:
1*Leclapart l'artiste
1*Dominus 2008
1*Azelia Barolo Bricco Fiasco 1999
4*Azelia Barolo
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Har druckit en del barrique-lagrad Barolo också och är inte lika förtjust i den stilen även om jag kommer att prova lite sånt också.
Elio Grassos Barolo Rüncot är ju t.ex ett sådant vin. Har du provat det ?

Är du säker på att hans Casa Maté inte ser några småfat? Jag drack 06:an för nåt halvår sedan och den var väldigt avrundad. Gott, visst, men ganska karaktärslöst om du frågar mig.

Gällande småfat och nebbiolo så märktes det väldigt tydligt vid ett besök hos Luigi Pira att fransk ek icke bör göra sig besvär vid uppfostran av piemontes stolthet. Hans Vigna rionda, som är dyrast, var klart tristare än hans Margherita som bara lagras på botti. Men det kanske finns producenter där det inte leder till mjäkighet. Själv har jag beställt hem lite olika buteljeringar ifrån Comm. Burlotto, hos dem så är både vinifiering och uppfostran ganska olika beroende på cuveé; det ska bli kul att pröva.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Gällande småfat och nebbiolo så märktes det väldigt tydligt vid ett besök hos Luigi Pira att fransk ek icke bör göra sig besvär vid uppfostran av piemontes stolthet. Hans Vigna rionda, som är dyrast, var klart tristare än hans Margherita som bara lagras på botti. Men det kanske finns producenter där det inte leder till mjäkighet.

Det går säkert att säga en hel del om vinerna från Gaja och La Spinetta, bl.a. om deras priser, men "mjäkiga" är nog inte det vanligaste omdömet. ;D
 

Gurto

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste veckornas inköp:

Ch. Montrose 07
Fontanafredda barolo vigna la rosa 01
Aldo Conterno barolo cicala 06
Joseph Drouhin chambolle-musigny 1er cru 07
Joseph Drouhin chassagne-montrachet 09
Baumard Savennières clos de saint Yves 82
Rudi Pichler Grüner veltliner smaragd Wösendorfer hochrain 09
FX Pichler Grüner veltliner federspiel Loibner Klostersatz 10
Boislauzon c9dp cuvée du Quet 09
Billecart-salmon rosé

Poggio all'Oro brunello 93 (bokad)
Dagueneau pouilly fumé silex 09

Mycket av det här ska ju ligga ett bra tag i källaren vilket på ett sätt känns trevligt (härligt med massa viner i källaren) men samtidigt är jag ju väldigt nyfiken på vinerna - är bara i början av mitt vinintresse och försöker utforska så mycket jag kan. Sen har jag bara köpt en av varje (just eftersom jag vill utforska och tycker om att hela tiden pröva olika). Men trist att man sen inte har fler av dem man verkligen tycker om sen. Sen lär man väl bli skitsur om någon/några är korkade. Men det är väl smällar man får ta när man vill vara bred och inte är ekonomiskt oberoende.

Ska väl också få tummen ur och börja utforska shoppande från övriga Europa så man kan få tag i lite mer som är drickmoget redan nu.
 
SV: Era senaste vininköp.

Gurto skrev:
Senaste veckornas inköp:

Ch. Montrose 07
Fontanafredda barolo vigna la rosa 01
Aldo Conterno barolo cicala 06
Joseph Drouhin chambolle-musigny 1er cru 07
Joseph Drouhin chassagne-montrachet 09
Baumard Savennières clos de saint Yves 82
Rudi Pichler Grüner veltliner smaragd Wösendorfer hochrain 09
FX Pichler Grüner veltliner federspiel Loibner Klostersatz 10
Boislauzon c9dp cuvée du Quet 09
Billecart-salmon rosé

Poggio all'Oro brunello 93 (bokad)
Dagueneau pouilly fumé silex 09

Mycket av det här ska ju ligga ett bra tag i källaren vilket på ett sätt känns trevligt (härligt med massa viner i källaren) men samtidigt är jag ju väldigt nyfiken på vinerna - är bara i början av mitt vinintresse och försöker utforska så mycket jag kan. Sen har jag bara köpt en av varje (just eftersom jag vill utforska och tycker om att hela tiden pröva olika). Men trist att man sen inte har fler av dem man verkligen tycker om sen. Sen lär man väl bli skitsur om någon/några är korkade. Men det är väl smällar man får ta när man vill vara bred och inte är ekonomiskt oberoende.

Ska väl också få tummen ur och börja utforska shoppande från övriga Europa så man kan få tag i lite mer som är drickmoget redan nu.

Roliga inköp. Tipset är dock att köpa mer än en flaska. Du kommer ångra dig grymt om ett par år. Försök inte bygg upp allt för stor bredd. Prova istället viner på vinbarer, Systembolagers provningar, vininfernon på forumet etc och köp minst tre flaskor av varje.

Ta det från en som började sin vinbana på samma sätt, enpetare av varje flaska.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Började på samma vis med oftast 1 flaska av varje sort, Nu försöker jag köpa minst 3, vid kvoteringar kan det dock bli färre.

Beställde nyligen några goda bruksviner hos carlo merolli
Barolo ceratti vigna cucco 2006, Brunello quercecchio 2006 samt lite andra blandade ströflaskor.

2009 Bürklin-Wolf Pechstein G.C. Rea systembolaget 299kr, tidigare 373kr
Chateau montus 2009, Vilket monster! 11/12 i fyllighet på systembolagets smakcirkel.
 
Toppen