Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ser att det finns mycket kvar av två potentiella Parker 100 från dagens webbsläpp. Janasse 2010 VV och Chaupin har fått 98-100 från fat. Har CndP gått in i väggen trots höga poäng?
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Ser att det finns mycket kvar av två potentiella Parker 100 från dagens webbsläpp. Janasse 2010 VV och Chaupin har fått 98-100 från fat. Har CndP gått in i väggen trots höga poäng?

Några möjliga förklaringar:

1) Kvotering om 3 flaskor, många hade kanske köpt fler utan den begränsningen.
2) Vinerna är trots allt ganska dyra även om priset är bra relativt utlandet. Finns ju mkt annat kul att köpa!
3) Flera hypade årgångar (2007, 2009, 2010) som kommit tätt vilket gör att många kanske känner att det räcker med c9dp i källaren. Dessutom gör detta förstås också att det "dräller" av viner med höga poäng från RP.

Jag själv köpte 3 av varje, tror det får räcka så.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Ser att det finns mycket kvar av två potentiella Parker 100 från dagens webbsläpp. Janasse 2010 VV och Chaupin har fått 98-100 från fat. Har CndP gått in i väggen trots höga poäng?
Folk kanske är trötta på uppumpade mastodontchateauneufer?
Hade de varit som exempelvis Beaucastel/Beaucastel Hommage, Pegau eller Vieux Telegraphe i stilen med så höga parkerpoäng hade jag köpt direkt :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

KimHartman skrev:
3) Flera hypade årgångar (2007, 2009, 2010) som kommit tätt vilket gör att många kanske känner att det räcker med c9dp i källaren.
Det är min huvudanledning till att inte bunkra. Ffa. så borde jag ha mer Bordeaux för jämviktens skull men det känns kanske inte helt aktuellt att bunkra 2009:eek:r där...
Jag ska se om jag kan hitta nå't mer *host* prisvärt. ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

KimHartman skrev:
Några möjliga förklaringar:

1) Kvotering om 3 flaskor, många hade kanske köpt fler utan den begränsningen.
2) Vinerna är trots allt ganska dyra även om priset är bra relativt utlandet. Finns ju mkt annat kul att köpa!
3) Flera hypade årgångar (2007, 2009, 2010) som kommit tätt vilket gör att många kanske känner att det räcker med c9dp i källaren. Dessutom gör detta förstås också att det "dräller" av viner med höga poäng från RP.

Jag själv köpte 3 av varje, tror det får räcka så.
Tror du ligger ganska rätt I din analys där.

Min enda tillägg gäller att det verkar uppenbart att Parkers poäng inte har den generella attraktionskraft och prisdrivande effekt som hans belackare ofta vill göra gällande. I det prisläge som Janasse VV ligger så krävs det ngt mer än många RP för att sälja slut snabbt.


Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Tror du ligger ganska rätt I din analys där.

Min enda tillägg gäller att det verkar uppenbart att Parkers poäng inte har den generella attraktionskraft och prisdrivande effekt som hans belackare ofta vill göra gällande. I det prisläge som Janasse VV ligger så krävs det ngt mer än många RP för att sälja slut snabbt.


Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk

En annan anledning borde väl vara att de dröjer ett bra tag innan de närmar sig sin topp. De är väl fortfarande "i tunneln" i 2 år till eller?
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
En annan anledning borde väl vara att de dröjer ett bra tag innan de närmar sig sin topp. De är väl fortfarande "i tunneln" i 2 år till eller?
Det är snarare om två år de går in i tunneln.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
En annan anledning borde väl vara att de dröjer ett bra tag innan de närmar sig sin topp. De är väl fortfarande "i tunneln" i 2 år till eller?
Jo visst kommer dom att ta lång tid på sig att mogna till perfektion. Framför allt kanske ett vin som Janasse VV 2010.
Någonstans runt 10-12-15 årsdagen kommer det här vinet att vara inne i början på sin mognadsfas.
Tyvärr så kommer nog många flaskor att vara uppdruckna långt före det.

Vad gäller "tunnlar" så är min erfaraenhet av Châteauneuf-du-Pape att extremt få viner går in i ngn sorts "tunnel" i den bemärkelsen att de är otillgängliga trots dekantering, lång luftning osv.
De senaste fem årgångarna från området (2006-2010) har varit goda att dricka i stort sett hela tiden och jag har inte sett några viner som slutit sig.
2001 är väl den enda årgång från 2000-talet som jag stött på med vissa viner som behövt långa dekanteringar innan de öppnat upp sig.
Med det som jag provat och druckit från 2010 hitills så skulle jag vara väldigt förvånad om de nu skulle börja sluta sig.
2010 är i min gom den bästa årgången av de senaste fem och t.o.m vassare än 2007 då frukten i 2010:eek:rna är mer klassisk och inte så sval och ren som i 2007.

2008 kan faktiskt vara väldigt bra och intressanta trots årgångens dåliga rykte. Väldigt få domäner gjorde några specialcuvéer utan lät allt gå in i standardvinet. Svåra att få tag på nu dock då mycket såldes till lägre priser till restauranger.
2005 har ganska torra tanniner och är lite värmepräglade men jag har inte stött på några extremt slutna viner.
2004 är fina att dricka nu och några år framåt.
2003 är en lite lurig årgång (pga extrem hetta). Ofta är Vieilles Vignes-cuvéerna bra pga att rankorna klarade hettan och torkan bättre än de unga stockarna.
Personligen tycker jag också bättre om de viner från 2003 som är en aning gröna (skördade lite för tidigt) än de som var fullt mogna och med tydliga russintoner.
2002 har inte provat eller köpt ngt från den här skyfallsårgången men allt man sett, läst och hört tyder på att man skall undvika dom.
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Jo visst kommer dom att ta lång tid på sig att mogna till perfektion. Framför allt kanske ett vin som Janasse VV 2010.
Någonstans runt 10-12-15 årsdagen kommer det här vinet att vara inne i början på sin mognadsfas.
Tyvärr så kommer nog många flaskor att vara uppdruckna långt före det.

Vad gäller "tunnlar" så är min erfaraenhet av Châteauneuf-du-Pape att extremt få viner går in i ngn sorts "tunnel" i den bemärkelsen att de är otillgängliga trots dekantering, lång luftning osv.
De senaste fem årgångarna från området (2006-2010) har varit goda att dricka i stort sett hela tiden och jag har inte sett några viner som slutit sig.
2001 är väl den enda årgång från 2000-talet som jag stött på med vissa viner som behövt långa dekanteringar innan de öppnat upp sig.
Med det som jag provat och druckit från 2010 hitills så skulle jag vara väldigt förvånad om de nu skulle börja sluta sig.
2010 är i min gom den bästa årgången av de senaste fem och t.o.m vassare än 2007 då frukten i 2010:eek:rna är mer klassisk och inte så sval och ren som i 2007.

2008 kan faktiskt vara väldigt bra och intressanta trots årgångens dåliga rykte. Väldigt få domäner gjorde några specialcuvéer utan lät allt gå in i standardvinet. Svåra att få tag på nu dock då mycket såldes till lägre priser till restauranger.
2005 har ganska torra tanniner och är lite värmepräglade men jag har inte stött på några extremt slutna viner.
2004 är fina att dricka nu och några år framåt.
2003 är en lite lurig årgång (pga extrem hetta). Ofta är Vieilles Vignes-cuvéerna bra pga att rankorna klarade hettan och torkan bättre än de unga stockarna.
Personligen tycker jag också bättre om de viner från 2003 som är en aning gröna (skördade lite för tidigt) än de som var fullt mogna och med tydliga russintoner.
2002 har inte provat eller köpt ngt från den här skyfallsårgången men allt man sett, läst och hört tyder på att man skall undvika dom.

Intressant och kul genomgång. Jag tycker dock att förhållandet 2007-2010 är omvänt de du beskriver. De 2010:eek:r jag provat upplever jag som friskare och svalare än 2007:eek:rna och utan de kirschiga likörtoner som jag kan ha lite svårt för när de går överstyr. 2010:eek:rnas frukt tycker jag är härligt ren och polerad, och koncentrerad utan att hamna i sylt och likör kategorin.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Jo visst kommer dom att ta lång tid på sig att mogna till perfektion. Framför allt kanske ett vin som Janasse VV 2010.
Någonstans runt 10-12-15 årsdagen kommer det här vinet att vara inne i början på sin mognadsfas.
Tyvärr så kommer nog många flaskor att vara uppdruckna långt före det.

Vad gäller "tunnlar" så är min erfaraenhet av Châteauneuf-du-Pape att extremt få viner går in i ngn sorts "tunnel" i den bemärkelsen att de är otillgängliga trots dekantering, lång luftning osv.

Men de är väldigt tanninsträva idag antar jag, oavsett hur länge man dekanterar dem?
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
Men de är väldigt tanninsträva idag antar jag, oavsett hur länge man dekanterar dem?
Absolut är det så men det brukar inte vara det som man avser med begreppet "tunnel" vad gäller vin.
 

MD

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

sunqan skrev:
k vintners "the creator" och "the beautiful" 2010
ska bli spännande:)

Hämtade samma flaskor idag. Hur länge kommer du att vänta med dom? Jag är lite osäker på om dom gynnas av något års vila eller om man ska hugga i direkt...

Hittade även lite bourgogne i mitt namn som fick följa med hem:
le Moine Bonnes Mares 2009
le Moine Gevrey Chambertin Lavaut-St-Jacques 2009
Cathiard Vosne-Romanée Malconsorts 2009
 
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
Hämtade samma flaskor idag. Hur länge kommer du att vänta med dom? Jag är lite osäker på om dom gynnas av något års vila eller om man ska hugga i direkt...

Hittade även lite bourgogne i mitt namn som fick följa med hem:
le Moine Bonnes Mares 2009
le Moine Gevrey Chambertin Lavaut-St-Jacques 2009
Cathiard Vosne-Romanée Malconsorts 2009

Även denna Rhoneälskare hittade lite drickbart på SB igår

2009 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée En Orveaux (
2009 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée Aux Malconsorts
2009 Sylvain Cathiard Romanée St. Vivant
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
Hämtade samma flaskor idag. Hur länge kommer du att vänta med dom? Jag är lite osäker på om dom gynnas av något års vila eller om man ska hugga i direkt...

The Creator bör nog ligga minst 3 år i alla fall (att döma av tidigareårgångars omdömen på cellartracker). The Beautiful verkar vara lite mer lättillgängligt.
För egen del så kommer en av var att ryka under året, så får vi se hur läge de andra två överlever :)
-anders
 
Toppen