Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Jag gick ut på stan för att köpa en ny kostym, men när jag kom hem hittade jag istället lite förvånat följande i min kasse:

Château Montrose 2007
Luigi Pira Barbera d'Alba 2009
FX Pichler Grüner Veltliner Federspiel Loibner Klostersatz 2009

Dessutom överraskade min sambo mig med en flaska Bollinger GA 2002 tidigare i veckan.
 
SV: Sv: Era senaste vininköp.

sunqan skrev:
Och det sista, var det istället för den där läckra klänningen?

Skickat från min GT-I9100

Det var det nog faktiskt. Hon klagade på det aktuella klädmodet i London och jag antar att det gjorde att hon kände att hon behövde kompensera med Bollinger. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Hagbard C. skrev:
Jag gick ut på stan för att köpa en ny kostym, men när jag kom hem hittade jag istället lite förvånat följande i min kasse:

Château Montrose 2007
Luigi Pira Barbera d'Alba 2009
FX Pichler Grüner Veltliner Federspiel Loibner Klostersatz 2009
Jag är ganska säker på att du gick in i fel butik. Klädbutikerna har större och finare påsar. ;)
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Igår hämtades 2 st Leclerc-Briant. Les Chévres Pierreuses. Aldrig provat. Blir intressant. En André Clouet Silver brut följde oxå med
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
Fick hem en blandad 12:a med detta i.

A. Jobard, Meursault ''En la Barre'' 2007
A. Jobard, Meursault ''En la Barre'' 2010

Känner du för det så skriv gärna en rad om stilen, om du korkar upp någon av dem i närtid.

johan1279 skrev:
får man fråga vart du köper Domaine Huet ifrån?

Nu är jag inte MD, men en kvalificerad gissning (utifrån lådinnehåll) är Atomwine.dk.

För egen del så har det mest rotats i virituella realådor:
Dom. d'Eugenie, Vosne, 2008
Dom. Roty, Marsannay 'Boivin', 2007
Dom. Mugnier, N-St.-G 'Clos des Fourches', 2008
Dom. Mugneret-Gibourg, Vosne, 2008
Dom. Lignier-Michelot, Morey 1[sup]er[/sup] 'aux Charmes', 2007
Dom. Maillard, Corton blanc, 2008
Mais. Le Moine, Pommard 1[sup]er[/sup] 'Epenots', 2008
Dom. Chevillon, N-St.-G, 2008
Dom. Bart, Marsannay 'Champs Salomon', 2008

Och lite moget/halvmoget:
Dom. Gouges, N-St.-G 1[sup]er[/sup] 'Les St. Georges', 1998
Dom. Hudelot-Noëllat, Chambolle 1[sup]er[/sup] 'Les Charmes', 1999
Dom. Mugneret-Gibourg, Chambolle 1[sup]er[/sup] 'Les Feusselottes', 1993
 

MD

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Känner du för det så skriv gärna en rad om stilen, om du korkar upp någon av dem i närtid.

Nu är jag inte MD, men en kvalificerad gissning (utifrån lådinnehåll) är Atomwine.dk.

För egen del så har det mest rotats i virituella realådor:
Dom. d'Eugenie, Vosne, 2008
Dom. Roty, Marsannay 'Boivin', 2007
Dom. Mugnier, N-St.-G 'Clos des Fourches', 2008
Dom. Mugneret-Gibourg, Vosne, 2008
Dom. Lignier-Michelot, Morey 1[sup]er[/sup] 'aux Charmes', 2007
Dom. Maillard, Corton blanc, 2008
Mais. Le Moine, Pommard 1[sup]er[/sup] 'Epenots', 2008
Dom. Chevillon, N-St.-G, 2008
Dom. Bart, Marsannay 'Champs Salomon', 2008

Och lite moget/halvmoget:
Dom. Gouges, N-St.-G 1[sup]er[/sup] 'Les St. Georges', 1998
Dom. Hudelot-Noëllat, Chambolle 1[sup]er[/sup] 'Les Charmes', 1999
Dom. Mugneret-Gibourg, Chambolle 1[sup]er[/sup] 'Les Feusselottes', 1993

Atomwine är helt rätt gissat. Var hittar du Le Moine på rea?

Antoine Jobard är en ganska ny bekantskap för mig, besökte honom förra hösten och blev väldigt imponerad av allt han hade både på fat och flaska då. En la Barre är lite fruktigare och mer snabbmognande jämfört med hans premier cruer. 07:an dracks igår till smörstekt piggvar, i mitt tycke färdig att dricka nu. Generös gul frukt, citrus, smör, nötig, helt ok syra och bra längd. Inget stort vin men mycket gott för pris och kvalitetsnivå. Jag har högre förväntningar på 2010 som var sagolik från fat.
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
Var hittar du Le Moine på rea?

Hittade, de är slut verkar det som. Hos N+M weine var det hur som helst. En enpetare, jag är såhär på förhand lite tveksam till stilen, men jag vill ju åtmistonde pröva själv.
Hoppas inte vinet är lika vulgärt som flaskan :D

Tack för orden om A. Jobard. Gällande 2010'or så verkar de kalas vartän man läser, och de få smakproven har inte gjort en mindre peppad.
Vilket såklart är trevligt, men medlen är alltid begränsade och de intressanta vinerna så många...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
Atomwine är helt rätt gissat. Var hittar du Le Moine på rea?

Antoine Jobard är en ganska ny bekantskap för mig, besökte honom förra hösten och blev väldigt imponerad av allt han hade både på fat och flaska då. En la Barre är lite fruktigare och mer snabbmognande jämfört med hans premier cruer. 07:an dracks igår till smörstekt piggvar, i mitt tycke färdig att dricka nu. Generös gul frukt, citrus, smör, nötig, helt ok syra och bra längd. Inget stort vin men mycket gott för pris och kvalitetsnivå. Jag har högre förväntningar på 2010 som var sagolik från fat.

vad fick du ge för A. Jobard, Meursault ''En la Barre' - runt 45€ ?
Jag fundera själv att investera i lite blandat från producenten..
 

MD

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Hittade, de är slut verkar det som. Hos N+M weine var det hur som helst. En enpetare, jag är såhär på förhand lite tveksam till stilen, men jag vill ju åtmistonde pröva själv.
Hoppas inte vinet är lika vulgärt som flaskan :D

Tack för orden om A. Jobard. Gällande 2010'or så verkar de kalas vartän man läser, och de få smakproven har inte gjort en mindre peppad.
Vilket såklart är trevligt, men medlen är alltid begränsade och de intressanta vinerna så många...

Jag har köpt Le Moine av NM ett par gånger, har förbeställt 2010 via dom men väntar fortfarande på vinerna. Stilen på vinerna kan kanske diskuteras men kvaliten är strålande, en av mina favoritproducenter. 2010 ska enligt en pålitlig källa vara det bästa Le Moine producerat. Har testat en del från 2008 och dom lite stramare och strukturerade vingårdarna har jag upplevt som lite stumma och oförlösta. En flaska Gevrey Lavaut Saint-Jacques 2008 var helt sagolik i våras, medans cazetieres behövde stå ett par dagar i kylen för att börja öppna upp sig.

Tror att jag kan ha testat Pommard Epenots när årgången lanserades i sverige men minns tyvärr inte hur jag upplevde den.
 

MD

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
vad fick du ge för A. Jobard, Meursault ''En la Barre' - runt 45€ ?
Jag fundera själv att investera i lite blandat från producenten..

2010 hittar du för 299DKK hos atomwine, 2007 är lite billigare. För 45€ får du hans bättre premier cruer, Poruzots 2008 och 2010 är sagolika men kan behöva ligga några år. Jag har inte jämfört priserna med några andra handlare men upplever att priserna är bra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

MD skrev:
2010 hittar du för 299DKK hos atomwine, 2007 är lite billigare. För 45€ får du hans bättre premier cruer, Poruzots 2008 och 2010 är sagolika men kan behöva ligga några år. Jag har inte jämfört priserna med några andra handlare men upplever att priserna är bra.
Tack! såg att de bara hade väldigt unga årgångar dock. Kan en udda årgång som 1993 vara värd att satsa på (Meursault Poruzots) ?
 

MD

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Tack! såg att de bara hade väldigt unga årgångar dock. Kan en udda årgång som 1993 vara värd att satsa på (Meursault Poruzots) ?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av äldre viner från firman, kanske finns någon annan på forumet som kan hjälpa till.
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Kan en udda årgång som 1993 vara värd att satsa på (Meursault Poruzots)?

Står det Antoine Jobard på 93:an så är det pass. Annars, såvida flaskan är rimligt prissatt (<50€?), Chansa! François Jobard, A:s far, gjorde enligt Jasper Morris habil meursault och han snålade inte med svavlet. Dessutom så överraskade tydligen de vita 93:eek:rna positivt vid en "tio år efter skörden"-prövning. Syror och frukt var på plats. Dock så hade tydligen Meursault problem med hagel under växtsäsongen, men det verkar ha varit tidig sommar och borde således mest ha varit skördeuttagsreducerande och inte påverkat kvalitén.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Står det Antoine Jobard på 93:an så är det pass. Annars, såvida flaskan är rimligt prissatt (<50€?), Chansa! François Jobard, A:s far, gjorde enligt Jasper Morris habil meursault och han snålade inte med svavlet. Dessutom så överraskade tydligen de vita 93:eek:rna positivt vid en "tio år efter skörden"-prövning. Syror och frukt var på plats. Dock så hade tydligen Meursault problem med hagel under växtsäsongen, men det verkar ha varit tidig sommar och borde således mest ha varit skördeuttagsreducerande och inte påverkat kvalitén.
Den flaskan står det Francois Jobard på!
Mycket intressant! Antoine´s egna viner är de alla ansenligt av högre kvalitet ´ ?
 
Toppen