Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

HPark skrev:
Min första post. Ett axplock av lador som blivit inhandlat/levererat sista manaderna

2011 L’eglise Clinet
2011 Pontet Canet Magnum
1998 Figeac - en bra argang för Figeac
2000 Haut Batailly - dricker mycket bra nu, bra pris.
1998 La Rioja Alta Gran Reserva 904 - bra flaskalder, bra värde
2001 Vina Tondonia Reserva Magnum
2009 Beaune 1er Cru 150 Anniversary, Louis Jadot, Magnum - 94 RP. bra värde
2009 Giscours, Magnum
2010 Les Clos, Fevre - köpte 5 lador. En stor favorit.
2008 Barolo Vigna Casa Mate Grasso; Elio. 98 RP el. Galloni
1996, 2000, 2009 LLC - säkra kort

Leverantörer: BBR, FRW, Goedhius, Nickolls, Rdfinewines, Jeroboams, Bibendum, Wilkinson, etc

En hel del trevligt där. Köpt på plats eller det mesta via internet?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

HPark skrev:
Leverantörer: BBR, FRW, Goedhius, Nickolls, Rdfinewines, Jeroboams, Bibendum, Wilkinson, etc

Anders Landström skrev:
En hel del trevligt där. Köpt på plats eller det mesta via internet?

Gissar att det mesta köptes via internet
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Blev en Cuvée William Deutz 1996 på magnum. 1800 SEK så kunde inte låta bli.

Oj, vad läckert - en av mina favoriter får jag tillstå. Men har slut på dem.
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag ramlade det in 3 st Grand Siècle och 3 st Vilmart Grand Cellier d´Or 2006 :)
Någon som har några tankar, åsikter el erfarenheter av Vouette & Sorbée Blanc d´Argile 2006, eller 2008
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Idag ramlade det in 3 st Grand Siècle och 3 st Vilmart Grand Cellier d´Or 2006 :)
Någon som har några tankar, åsikter el erfarenheter av Vouette & Sorbée Blanc d´Argile 2006, eller 2008

Varför ramlar det aldrig in sånt hos mig... :-[
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Idag ramlade det in 3 st Grand Siècle och 3 st Vilmart Grand Cellier d´Or 2006 :)
Någon som har några tankar, åsikter el erfarenheter av Vouette & Sorbée Blanc d´Argile 2006, eller 2008
Trevliga inköp!
av Blanc d'Argile har jag testat 2008 och 2009
varav den senare var väldigt färsk-degad. Initialt påminner den starkt om Selosse instegsviner, med det burgundiska 'fatigheten', mer än så är de dock rätt så olika. Just detta vinet upplever jag själv som minst koncentrerade av producentens tre olika viner. 2008 har bra koncentration riktigt fet nos, knivskarp syra och mineral men samtidigt med stor charmerande elegans, den gillar jag skarpt!
2009 var visserligen väldigt nydeggad vid de två tillfällena jag testat den. vinerna är mycket lika varandra men 09an har inte alls samma koncentration på frukten. Här var det mer laserskarp mineral, massor med päron o ljusfrukt, med små fat toner i bakgrunden, Fortfarande ett riktigt bra vin, mycket mer personlighet än vad man vanligtvis får för ringa 30€.
Får du tag på 2008 ska du inte tveka att ta minst en hel låda;)

PS. som jag nämnde ovanför är Vouette&Sorbées övriga viner flera gånger mer spännande, framförallt bjuder de på en väldigt unik personlighet. Men somsagt
Blanc d'argile är fortfarande ett kul vin, bara lite enklare, får du tag på en bra kvot får du gärna slänga iväg ett PM :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Någon som har några tankar, åsikter el erfarenheter av Vouette & Sorbée Blanc d´Argile 2006, eller 2008
johan1279 skrev:
av Blanc d'Argile har jag testat 2008 och 2009

Hmm, jag inser att jag bara skrivit upp degorgeringsdatum i mina provningsanteckningar. Jag har druckit Blanc d'Argile degorgerad 2007 samt december 2010. Någon som vet vilka årgångar de här är baserade på? Kan det vara 2004 resp 2008, tro?

Håller för övrigt med Jocke om att den är väldigt mycket Selosse i stilen med mycket tropisk frukt, dessutom med den typiska skumbanan/dvärgbanan-doften som jag funnit i flera biodynamiska viner.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte ett 12 pack Janasse Terre d'Argile 2009, Riktigt bra vardagsvin redan nu men kommer bli bättre om några år.

4st Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, Lovord från Finare Vinare, Någon som provat?
 
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Köpte ett 12 pack Janasse Terre d'Argile 2009, Riktigt bra vardagsvin redan nu men kommer bli bättre om några år.

4st Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, Lovord från Finare Vinare, Någon som provat?

Har druckit en del Egly-Ouriet och tycker personligen han ekar lite för mycket. Är ju en av kultodlarna så det är väl en fråga om tycke och smak. I Ambonnay rekommenderar jag istället Paul Déthune och Marie Noêlle Ledru
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
4st Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, Lovord från Finare Vinare, Någon som provat?

Jepp, har blivit några flaskor och är lite kluven till Brut Tradition.
Den är inte dålig på något sätt men jag kände mig lite lurad när den var så fruktansvärt inbjudande och lovande i doften och sedan inte levererade i närheten av det i smaken.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Har druckit en del Egly-Ouriet och tycker personligen han ekar lite för mycket. Är ju en av kultodlarna så det är väl en fråga om tycke och smak. I Ambonnay rekommenderar jag istället Paul Déthune och Marie Noêlle Ledru

Du har ju ett horn i sidan till Egly så inte konstigt att du inte skulle hylla den men håller helt med om rekommendationerna.
Personligen gillar jag annars Egly men just Brut Tradition är den jag gillar minst av det han gör.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Du har ju ett horn i sidan till Egly så inte konstigt att du inte skulle hylla den men håller helt med om rekommendationerna.
Personligen gillar jag annars Egly men just Brut Tradition är den jag gillar minst av det han gör.

Det är Guy Charlemagne jag har ett horn i sidan till. Francois Egly är som han är. Där fick jag mer ta stöten när sådana personer som Elvis, Mesnil, NonPlusUltra och Andreas gled undan. Alltid tyckt att han ekar för mycket med det druvmaterial han har men det är ju som sagt en fråga om tycke och smak. Sedan är priset på hans viner allt för höga i Sverige.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Köpte ett 12 pack Janasse Terre d'Argile 2009, Riktigt bra vardagsvin redan nu men kommer bli bättre om några år.
Bra köp och precis som du säger så utvecklas vinet bra 3-4 år på flaska.

Tristanqx skrev:
4st Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, Lovord från Finare Vinare, Någon som provat?

Håller med Anders där att dom ekar sin Brut Tradition alttför hårt.
I deras Brut Grand Cru Millésime känns det däremot som att eken är mer i rätt nivå men där känns också att vinet som helhet är på en helt annan nivå.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Francois Egly är som han är. Där fick jag mer ta stöten när sådana personer som Elvis, Mesnil, NonPlusUltra och Andreas gled undan.

Det var väll hos Egly ni sprang på Peter Liem och hon skatan från USA?
I alla versioner av historien jag har hört så har alla slutat med att du pratade om Egly i allt annat än positivt ordalag.
 
Toppen