Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Det var väll hos Egly ni sprang på Peter Liem och hon skatan från USA?
I alla versioner av historien jag har hört så har alla slutat med att du pratade om Egly i allt annat än positivt ordalag.

Det stämmer,att jag inte pratade MED Francois Egly i allt för positiva ordalag men det är ju bara en del av historien. Tyvärr är ju inte besöket filmat men om det skulle varit det hade det varit svårt att se de andra forummedlemmarna, eftersom de alla gömde sig i olika hörn av lokalen. Det innebär inte att jag har ett horn i sidan till Francois Egly.

Jag kan dricka hans rena BdN men lite mindre ek skulle inte skada. För övrigt fokuserar han mycket på sina röda viner och jag har svårt att fullt se storheten i champagne rouge.

Sannolikheten att jag får komma på ett besök är väl däremot lika med noll.
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

av Blanc d'Argile har jag testat 2008 och 2009

PS. som jag nämnde ovanför är Vouette&Sorbées övriga viner flera gånger mer spännande, framförallt bjuder de på en väldigt unik personlighet. Men somsagt
Blanc d'argile är fortfarande ett kul vin, bara lite enklare, får du tag på en bra kvot får du gärna slänga iväg ett PM :)
[/quote]

Vouette har väl bara Blanc d'Argile, Fidèle och ngn rosé. Eller har jag fel? Varav Blanc d'Argile ska vara hans bästa?
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
För övrigt så verkar det som man kan välja på att betala SEK 395 eller SEK 479 för Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru!
Märklig prissättning. Men tycker att det är synd att de inte har Egly-Ouriet. ”Les Vignes De Vrigny". En trevlig champagne. Blev lite sugen. Kanske får ta en ikväll :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Tyvärr är ju inte besöket filmat men om det skulle varit det hade det varit svårt att se de andra forummedlemmarna, eftersom de alla gömde sig i olika hörn av lokalen.

Det var väl snarare så att vi stod och provade intressanta viner medan Anders stod och surade i ett hörn. Sedan klev Anders fram och började bråka med en amerikanska som Bosse Hansson skulle kunna beskriva på ett målande sätt. I slutändan var det ett rätt misslyckat besök.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
För övrigt så verkar det som man kan välja på att betala SEK 395 eller SEK 479 för Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru!
SS i ett nötskal. En av dom är på BS (den dyra) och den andra i SS tillfälliga sortiment.

Från SS synvinkel är det alltså ok att lista samma vin till olika priser bara det är olika sortiment.
Det är dock INTE ok att ha samma vin i två olika förpackningar (typ enstaka flaska och 6x750ml) men till olika priser/flaska även om kostnaderna för distribution bevisligen blir mycket lägre för en låda jfrt med en flaska.
Det sistnämna anses uppmana till högre konsumtion och får inte förekomma i BS. :'(
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
SS i ett nötskal. En av dom är på BS (den dyra) och den andra i SS tillfälliga sortiment.

Från SS synvinkel är det alltså ok att lista samma vin till olika priser bara det är olika sortiment.
Det är dock INTE ok att ha samma vin i två olika förpackningar (typ enstaka flaska och 6x750ml) men till olika priser/flaska även om kostnaderna för distribution bevisligen blir mycket lägre för en låda jfrt med en flaska.
Det sistnämna anses uppmana till högre konsumtion och får inte förekomma i BS. :'(
...men att trycka in vinet med en massa extra svavel till ett extra lågt pris i en BiB är OK? Konsekvens är inte deras starkaste sida... ::)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
av Blanc d'Argile har jag testat 2008 och 2009

PS. som jag nämnde ovanför är Vouette&Sorbées övriga viner flera gånger mer spännande, framförallt bjuder de på en väldigt unik personlighet. Men somsagt
Blanc d'argile är fortfarande ett kul vin, bara lite enklare, får du tag på en bra kvot får du gärna slänga iväg ett PM :)


Vouette har väl bara Blanc d'Argile, Fidèle och ngn rosé. Eller har jag fel? Varav Blanc d'Argile ska vara hans bästa?
Stämmer bra!
alla tre viner har intressant personlighet, men jag tycker Fidele är en riktigt riktigt bra BdN med stor kraft och personlighet. Rosén är lite annorlunda och gillas nog inte av alla, men det är endast personliga åsikter detta, Blanc d'argile är bara den som är minst intressant enligt mig.
 

HPark

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1 lada (12x75) 1994 Taylor Fladgate Vintage Port. 94an skall vara helt outstanding
2 lador (6x50) 2007 Vin de Constance Klein Constantia. Nagon som provat detta vin?

Leverantorer - Jeroboams och FRW
 
Sv: SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Det var väl snarare så att vi stod och provade intressanta viner medan Anders stod och surade i ett hörn. Sedan klev Anders fram och började bråka med en amerikanska som Bosse Hansson skulle kunna beskriva på ett målande sätt. I slutändan var det ett rätt misslyckat besök.

Bygger du upp för ett nytt besök Elvis? Vilka intressanta viner provade vi? Att prova från fat är ju alltid kul men sedan var det ju bara standardcuveen och hans röda och ingen av oss var så imponerande om jag kommer ihåg rätt
 
SV: Era senaste vininköp.

HPark skrev:
1 lada (12x75) 1994 Taylor Fladgate Vintage Port. 94an skall vara helt outstanding
2 lador (6x50) 2007 Vin de Constance Klein Constantia. Nagon som provat detta vin?

Leverantorer - Jeroboams och FRW

Faktiskt aldrig druckit ett sött vin från Sydafrika. Det har ju fått bra kritik på nätet. Varför köpte du två lådor, bara en stilla undran :)

Port är aldrig fel, återigen något man har allt för lite av
 
SV: Era senaste vininköp.

En låda 2004 Bollinger Grande Année inköpt på Farr Vintners. Har inte provat den men svårt att tänka mig att den inte kan vara värd sitt pris
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Allt för länge sedan för att ge en bra syn på hur de är nu. Provar gärna
Instämmer med Anders, har inte testat någon på över 2år, vad jag minns var den då fortfarande ung med hade drag av att mogna snabbt som nästan alla andra stor-hus-skumpor av 98, har gjort de senaste åren. Den är bra så jag tror inte du kommer ångra att testa en flaska ;)
 

perpro

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har inte köpt någon champagne ännu, trots rekommendationer från forumet, men väl två lådor blandat vitt, gemensamt med dessa (förutom Moelleux) är att jag drack upp (tidigare årgångar av) dessa lite för snabbt i våras:

Seehof Morstein Riesling Alte Reben 2011
Hüet Le Mont Sec 2011
Hûet Le Mont Demi-Sec 2008
Hûet Le Mont Moelleux 2009

(Atomwine.dk) 24 flaskor, totalt knappt 5000DKK, dvs som en valfri flaska Bordeaux 2009 ;)
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

perpro skrev:
(Atomwine.dk) 24 flaskor, totalt knappt 5000DKK, dvs som en valfri flaska Bordeaux 2009 ;)

Svårt val va? ;)


Jag tycker att det kan vara lite småtrevlig att själv se vad andra köper, så då får man väl kosta på att skriva sina egna också kanske.

Dom. Bruno Clavelier, Vosne-Romanée 1[sup]er[/sup] 'Aux Brulées', 2010
Dom. Bruno Clavelier, Chambolle-Musigny 1[sup]er[/sup] 'La Combe D'Orveaux', 2010
Dom. Ballot-Millot, Volnay 1[sup]er[/sup] 'Taillepieds', 2010
P-Y Colin-Morey, Puligny-Montrachet 1[sup]er[/sup] 'Les Champs Gains', 2010
Dom. de L'Arlot, Nuits-St.-George 1[sup]er[/sup] 'Cuvée Les Petits Plets', 2010
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Antar att jag inte är ensam med att ha ett fult leende när jag precis läser årets tilldelning från franska vinlistan av Selosse och ser att 2002 nu släpps ;D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Du bör vara väldigt snabb på att svara på mailet om du vill komma över några 02or för enligt ryktet så är tilldelning väldigt liten.
 
Toppen