Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Antar att jag inte är ensam med att ha ett fult leende när jag precis läser årets tilldelning från franska vinlistan av Selosse och ser att 2002 nu släpps ;D

Man får väl se vad man lyckas komma över.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Era senaste vininköp.

Haha, sett till hur snabbt förra årets tilldelning på Selosse försvann så är det bara att vara snabb på fingret och ha en jävla tur! :)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Fan, jag som var sugen på ett par 02:eek:r och ett par rosé. Får tänka om då om det blir så svårt att få tag i 02:an. Förhoppningsvis får man 1.
 

perpro

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Svårt val va? ;)

:D Det blev istället spontaninköp av Cos d'Estournel 2006 och 2007 då 2009an var så förbannat dyr, och Jancis ändå gav de likvärdiga betyg. Och ett par Canon La Gaffelière 2007 också förresten. Samt några **lågpris** Bdx 2009 på rekommendation av livets goda.

Nästa inköp blir nog champagneprovarlådorna ni rekommenderade, samt lite andra Champagner (tex Fleur de Passion som släpps snart och de andra tipsen jag fått)

Klarade förresten ett-betyg hos Munskänkarna igår. Bara resten kvar. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Sv: SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Bygger du upp för ett nytt besök Elvis? Vilka intressanta viner provade vi? Att prova från fat är ju alltid kul men sedan var det ju bara standardcuveen och hans röda och ingen av oss var så imponerande om jag kommer ihåg rätt

Bortsett från fatproverna av de vita vinerna drack vi Egly-Ouriet 2003 (som var bra) och två årgångar av hans röda vin (ett från flaska och ett från fat). Det var absolut inget lyckat besök av olika anledningar men dåliga var inte vinerna.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En flaska Krug Grande Cuvée med guldetiketten (!) som jag hittade i en exklusiv vinbutik i Barcelona för rimliga 180 Euro (1552 kr). Det var deras sista flaska.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Ingen som lyckades sno åt sig en Selosse 2002?
För mig blev det tyvärr bara en Rosé
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag lyckades få en Selosse 2002. Är mycket tacksam för att det flyg jag skulle ha tagit i torsdags kl 11.05 var försenat en halvtimme. :D

Och så var jag nyss mycket nära att köpa en Winston Churchill 1985 på auktionen. Jag hade lagt ett skambud på 2000 kr som stod sig tills det bara var minuter kvar. Galet pris på Dompa 1964 förresten, 18500 kr plus avgifter för en Dompa med italiensk etikett... Den som köpte den på italienska eBay och sålde på auktionen gjorde en bra affär. Jag hoppas för köparens skull att den åtminstone var bra lagrad.
 

Gurto

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste inköpen:

QV Discobitch
Pol Roger, Sir Winston Churchill, 1999
Meursault 1er cru les Genevrières, Domaine Remi Jobard, 2010 - köpt lite på slump och chans plus vettiga omdömen från CT. Någon som har erfarenheter att dela med sig om vinet ifråga och/eller producenten Jobard?
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hänger inte riktigt med var ni blir tilldelad Selosse 2002. Verkar vara populär på forumet :). Selosse har inte imponerat på mig än så länge. Men jag får helt enkelt dricka fler och se om jag blir övertygad.
Denna vecka kan bli en vecka då flera champagneflaskor rullar in. Idag blev det 3 st Comtes de Champagne 2000 och 3 st Vilmart Grand Cellier 2006
 

egonx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det har blivit en del inköp av Nebbiolo-saft på SB när de presenterar priser som är bra.

G.D. Varja Albe 2007. 189 kr. ("Barolo light" perfekt inkörsport till Barolo att rekommendera vänner då den finns överallt)
G.D. Vajra Bricco Viole 2007. 399 kr.
Domenico Clerico Pajana 2006. 499 kr (Nedsatt från 649 kr)
 
SV: Era senaste vininköp.

egonx skrev:
Det har blivit en del inköp av Nebbiolo-saft på SB när de presenterar priser som är bra.

G.D. Varja Albe 2007. 189 kr. ("Barolo light" perfekt inkörsport till Barolo att rekommendera vänner då den finns överallt)
G.D. Vajra Bricco Viole 2007. 399 kr.
Domenico Clerico Pajana 2006. 499 kr (Nedsatt från 649 kr)

Var hos G.D. Varja i veckan. Köpte lite där nere, dock inte Albe som kostar €25 på plats
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

3 fl. Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002, den av Jacquessons tre Lieux-Dits från förra årets lansering som jag tyckte bäst om (se http://vintomas.wordpress.com/2012/04/2 ... hampagner/) och typiskt nog den som producerades i minst mängd, inte såldes via SB och som Vinovum vägrade att sälja till privatpersoner.

Ser redan fram emot en provning av de tre 2002:eek:rna mot motsvarande 2004:eek:r om 1-1,5 år!

Norpade en handlares sista flaskor, så det finns inget kvar att hämta där jag köpte. :)
 
SV: Era senaste vininköp.

vintomas skrev:
3 fl. Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002, den av Jacquessons tre Lieux-Dits från förra årets lansering som jag tyckte bäst om (se http://vintomas.wordpress.com/2012/04/2 ... hampagner/) och typiskt nog den som producerades i minst mängd, inte såldes via SB och som Vinovum vägrade att sälja till privatpersoner.

Ser redan fram emot en provning av de tre 2002:eek:rna mot motsvarande 2004:eek:r om 1-1,5 år!

Norpade en handlares sista flaskor, så det finns inget kvar att hämta där jag köpte. :)

Grattis. Nästa gång får du släppa en Aÿ Vauzelle Terme 2002, jag har bara två kvar :'(
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Har du provat Substance? Det är för mig en av världens bästa champagner.

Har inte provat en Substance än. Får köpa ett par flaskor och prova. Fast just nu samlar jag på mig comtes, churchill, billecart och cristal. Men får väl köpa ngn flaska emellan
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Men får väl köpa ngn flaska emellan

Eller så bjuder du hem någon från forumet som har Substance och korkar upp något annat från egen källare och jämför. Selosse har ju inte riktigt fallit dig i smaken tidigare så bättre att prova kanske innan man köper på sig en massa flaskor.
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Eller så bjuder du hem någon från forumet som har Substance och korkar upp något annat från egen källare och jämför. Selosse har ju inte riktigt fallit dig i smaken tidigare så bättre att prova kanske innan man köper på sig en massa flaskor.

Sant. Får bjuda hit er till Linköping någon gång. Vore trevligt :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Eller så bjuder du hem någon från forumet som har Substance och korkar upp något annat från egen källare och jämför. Selosse har ju inte riktigt fallit dig i smaken tidigare så bättre att prova kanske innan man köper på sig en massa flaskor.

Romanée-Conti har inte riktigt fallit mig i smaken, finns det någon man kan bjuda hem för att bli övertygad? ;D
 
Toppen