Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ulysse Collin Les Pièrrières Extra Brut 2008
Pascal Doquet Blanc de Blancs
Pascal Doquet Le Mesnil 1995 Grand Cru Blanc de Blancs
Pol Roger 2002, Brut

Vet inte varför några på forumet rackar ner på Pol Roger 2002... De flaskorna som jag har druckit har varit bra och goda. Helt klart ett steg upp eller två från Pol Roger 2000 som jag också uppskattade.

Är det nån som har provat champagner från Doquet? Var tvungen att beställa några då Larousse Champagne Guide rekommenderade dom.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Stor glädje!!!!
Kom precis över en Selosse Lieux-Dits box.

Känns som det kommer bli en Selosseprovning inom en snar framtid.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Grattis :-\ eller hur man nu säger!

Via Frankrike?

Jepp, genom min bulvan på plats.
Hade tyvärr inte så mycket annat rolig hemma så jag nöjde mig med lådan ;D
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag rullade det in lite good shit :)

3 st Cristal 2004 och tyvärr bara en men dock EN Comtes de Champagne 1995 :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Palmer & co BdB 1985 av nyfikenhet ingen förväntning, Bernard hatte special club -04 och en chateau baulos la vergne 2001.
 

HPark

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite varierade lador som precis kopts in. Tror det blir svart att inte dricka dom vita vinerna ifran Sauzet och Boillot för tidigt...

Intressant att se vilken fart det blev pa CNDP försäljningen efter Parkers uppdaterade scorer

2010 Grand Veneur Chateauneuf du Pape Vieilles Vignes (100 RP)
2010 Vieux Telegraphe Chateauneuf du Pape
2010 Vieux Donjon Chateauneuf du Pape
2009 Neo Punta Esencia, (Magnum & 12x75cl)
2009 Etienne Sauzet, Puligny Montrachet Villages
2011 Henri Boillot, Puligny Montrachet Les Pucelles 1er Cru
 

perpro

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Igår blev det en halvlåda Fleur de Passion 2005 samt ett per enstaka flaskor Bdx 2009-or (bla. baserat på Vintomas bloggande och finewinesdiskussioner) som jag tänkte prova för att ev. beställa på nätet. Château Grand-Puy-Lacoste kostar tex 775, mot 653 på millesimes.com, Château d'Armailhac 569 vs 407 kronor. 25-30% billigare (förutom frakten då). Gloria, Chasse-Spleen går väl jämt ut om man räknar in frakten. 3 stycken Château Marquis de Terme, sedan tänkte också köpa en låda Château Poujeaux, som har OK pris på systemet, men det var tillfälligt slut i Nordstan. (Som vanligt får de ju inte bara en leverans av "små partier", utan portionerar ut det över månaden).

Men.... som vanligt, när jag surfade runt på Millesimes hittar man ju en massa mogna(re) årgångar som man blir sugen på (eftersom jag lider av Young Cellar Syndrome), så det blev attacksurfande på betyg, prisjämförelser etc tills det blev lite för sent. De har ju bla. Yquem 1995 för samma pris som Systemets halvflaska, som ju skrevs upp här på infernot för några dagar sedan.
 

Zizou

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fleur de Passion 2005
Santa Duc Cuvée Tradition 2008
Saint Gayan Gigondas 2007
Fontodi Chianti Classico 2008
Nicolas Rossignol, Volnay Premier Cru Clos des Angeles 2008
Bertheau, Chambolle Musigny 2009
Clos Henri Pinot Noir 2009
Neudorf Moutere Pinot Noir 2009
Ata Rangi Pinot Noir 2009
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

perpro skrev:
Men.... som vanligt, när jag surfade runt på Millesimes hittar man ju en massa mogna(re) årgångar som man blir sugen på (eftersom jag lider av Young Cellar Syndrome), så det blev attacksurfande på betyg, prisjämförelser etc tills det blev lite för sent. De har ju bla. Yquem 1995 för samma pris som Systemets halvflaska, som ju skrevs upp här på infernot för några dagar sedan.

Jag har bestämt för mig att den verkligen var grym men det kan vara värt att ha i åtanke att det hade druckits en bit över 20 flaskor innan den öppnades
 

perpro

Medlem
Sv: SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Jag har bestämt för mig att den verkligen var grym men det kan vara värt att ha i åtanke att det hade druckits en bit över 20 flaskor innan den öppnades

Fniss. Lugnt, det blir ingen Y i år
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Zizou skrev:
Nicolas Rossignol, Volnay Premier Cru Clos des Angeles 2008

Välkommen! Och en fråga: Har du tidigare erfarenheter av N. Rossignols viner? Hans rykte är tudelat men till synes på uppgång.
Priserna är rimliga så det vore fint med ytterligare en Volnay-källa, förutom de gamla drakarna i kommunen.

Anlänt här hemma är Clos des Lambrays 2010 och Boisson-Vadot, Bourgogne Blanc 2010.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Alldeles när jag började hänga på det här forumet så fanns en tråd om
standardskumpa för lagring

Eftersom jag gillar Bollinger och lyckats lagra några lådor ett par tre år
innan vi drack upp dem så tänkte jag göra ett nytt, seriöst försök.
Det blev sex Bollinger SC på magnum.
 

Zizou

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Silenos skrev:
Välkommen! Och en fråga: Har du tidigare erfarenheter av N. Rossignols viner? Hans rykte är tudelat men till synes på uppgång.
Priserna är rimliga så det vore fint med ytterligare en Volnay-källa, förutom de gamla drakarna i kommunen.

Anlänt här hemma är Clos des Lambrays 2010 och Boisson-Vadot, Bourgogne Blanc 2010.

Tack så mycket!

Kan tyvärr inte bidra med någon erfarenhet från hans viner. Köpte det efter tips av en vän som druckit några av hans viner tidigare. Ska bli intressant att prova.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

3st Fleur de Passion 2005
3st Francoise Bedel ciel et terre
1st De Saint Gall (Eftersom den vann en blindprovning här, måste den provas)
6st Felsina Beradenga 2009
3st Roberto Voerzio Barbera d'Alba Vigneti Cerreto
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut lite flaskor idag på bolaget, alla hade kommit utom palmer -85.
Kanske ligger något bakom skrönan trots allt??
 
Toppen