Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Gurto

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick en halvflaska Roccolo Grassi, Recioto, 2007 igår. De fåtal reciotos jag har prövat har jag gillat så detta ska bli kul att prova. Roccolo Grassi ska väl dessutom vara en erkänt bra producent i Valpolicella?
 
SV: Era senaste vininköp.

Gurto skrev:
Fick en halvflaska Roccolo Grassi, Recioto, 2007 igår. De fåtal reciotos jag har prövat har jag gillat så detta ska bli kul att prova. Roccolo Grassi ska väl dessutom vara en erkänt bra producent i Valpolicella?
Jag tillhör dom som gillar såväl amarone som recioto. Till chokladdesserter tycker jag recioto är oslagbart. Roccolo Grassi gör en av de bästa enligt mig. Deras 2005:a var något makalöst bra. Jag provade 07:an på plats för dryga året sedan och den lovade mycket.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kan inte påstå att jag är amarone-frälst direkt men recioto smakar och fungerar i princip till samma sak som portvin.
Drack en recioto från Roccolo Grassi för något år sedan, tror det var 2005 och den var bra och gjorde mig inte besviken även fast jag föredrar port.

Skall det vara från Valpolicella så dricker jag hellre recioto än amarone,
Om rött vin skall vara sött så skall det vara rejält!
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fyller på mitt Comtes de Champagne förråd

1 st Comtes de Champagne 1995
2 st Comtes de Champagne 1997
1 st Comtes de Champagne 1999
2 st Comtes de Champagne 2000
och en Magnum Pierre Péters Les Chétillons 2005
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Trevliga inköp. Visste inte att Les Chetillons 2005 släpps redan. Vet någon när 2004:an kommer till Sverige?
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hahaha... Döm om min förvåning när jag öppnar systemetpåsen som borde innehålla tre flaskor Chateau le Gay och jag endast finner två flaskor Gay men en flaska Campos de Luz!! http://www.systembolaget.se/2718 En flaska Grenache för 49 spänn!!!

Fucking hell, någon driver med mig....

Ingen på SS lär väl tro att jag och finsmakaren som stod framför eller bakom mig blandade ihop våra flaskor va...? Irriterande...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Trevliga inköp. Visste inte att Les Chetillons 2005 släpps redan. Vet någon när 2004:an kommer till Sverige?
Pratade med importören i söndags ang chetillons. De ska tydligen sitta på både 2004 och 2005 i lagret. Men har valt att inte sälja på BS. Så antingen tar man kontakt med dem själva eller så lägger man en 'import förfrågan' -eller vad det nu brukar heta på bolaget
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Hahaha... Döm om min förvåning när jag öppnar systemetpåsen som borde innehålla tre flaskor Chateau le Gay och jag endast finner två flaskor Gay men en flaska Campos de Luz!! http://www.systembolaget.se/2718 En flaska Grenache för 49 spänn!!!

Fucking hell, någon driver med mig....

Ingen på SS lär väl tro att jag och finsmakaren som stod framför eller bakom mig blandade ihop våra flaskor va...? Irriterande...

Eller så var det en finsmakare. Han/hon lär isåfall sitta hemma ny , lyckligt sniffande på en Chateau le Gay. Om det å andra sidan är en person som motsvarar vinet vilket var planerat att följa med hem så har de väl vid det här laget hällt ut det. Inte kan man dricka ett vin som är gay :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Pratade med importören i söndags ang chetillons. De ska tydligen sitta på både 2004 och 2005 i lagret. Men har valt att inte sälja på BS. Så antingen tar man kontakt med dem själva eller så lägger man en 'import förfrågan' -eller vad det nu brukar heta på bolaget
2006 släpps i april! Av årgång 2004 producerades inga magnum! Känns som ett underligt beslut att inte släppa Chetillons på SB.
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
2006 släpps i april! Av årgång 2004 producerades inga magnum! Känns som ett underligt beslut att inte släppa Chetillons på SB.
Har kontakt med Rodolphe Péters, han blev förvånad att det inte gick att få tag i Les Chétillons i Sverige. Han skrev bl a så här till mig

"But I’m surprised that your can’t find and order for magnum of Les Chétillons in Sweden.I will contact my partner, the wineagnecy, so they can keep you informed about the best way to find it."

Very best regards Rodolphe Péters
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Har kontakt med Rodolphe Péters, han blev förvånad att det inte gick att få tag i Les Chétillons i Sverige. Han skrev bl a så här till mig

"But I’m surprised that your can’t find and order for magnum of Les Chétillons in Sweden.I will contact my partner, the wineagnecy, so they can keep you informed about the best way to find it."

Very best regards Rodolphe Péters
Det är endast 2004 som inte finns på magnum alla andra årgångar finns!
 

jocke

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Det är endast 2004 som inte finns på magnum alla andra årgångar finns!
Vi pratade allmänt om att Les Chétillons inte finns att få tag på SB. Sen skrev han om magnum flaskor
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite inköp inför Bdx-provning nästa vecka:
2008 Ch.Lascombes http://www.systembolaget.se/95547
2009 Ch. Latour-Martillac http://www.systembolaget.se/95195
2009 Ch. Faugères http://www.systembolaget.se/95179
2009 Ch. Haut-Bages Libéral http://www.systembolaget.se/95161
2009 Ch. Larrivaux http://www.systembolaget.se/96054

dessutom tillkommer lite källarviner:
2005 Ch.Lascombes
1996 Ch Priéure-Lichine
1989 Ch Cos d'Estournel

Ngn som provat ngt av 08/09:eek:rna ovan ?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Chateau Larrivaux -09 köpte jag ett gäng av. Har väl druckit två av dom. Tyckte att den passade utmärkt till min köttgryta. Relativt fylligt och smakade lite lakrits, kaffe och mörk choklad för min del. Kanske mår lite bättre om något år men vad vet jag ett helt ok vin som inte kostade skjortan.

Säg gärna vad du tycker om du får tillfälle att dricka.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Era senaste vininköp.

Blev en låda Savart från Caviste
Hade satt mej själv på köpstopp men blev svag i sinnet efter diverse hyllningar på forumet och bloggar.
Detta forum är endast till ondo för min ekonomi ;)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Kostjan skrev:
Blev en låda Savart från Caviste
Hade satt mej själv på köpstopp men blev svag i sinnet efter diverse hyllningar på forumet och bloggar.
Detta forum är endast till ondo för min ekonomi ;)


Samma & samma.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kostjan skrev:
Blev en låda Savart från Caviste
Hade satt mej själv på köpstopp men blev svag i sinnet efter diverse hyllningar på forumet och bloggar.

+1

Kostjan skrev:
Detta forum är endast till ondo för min ekonomi ;)

Det är till ondo på så många fler plan än så. Det korrumperar dig fullständigt som person. Det börjar med att du tappar alla gränser på vad du är villig att betala för ett vin och därefter så går det bara utför. Kan tänka mig att för varje ny medlem så sitter Jimmy & Anders och gnuggar händerna med ett hånflin på käften och konstaterar att det kommit en ny själ som de kan vända till den mörka sidan.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Skumpagne skrev:
Chateau Larrivaux -09 köpte jag ett gäng av. Har väl druckit två av dom. Tyckte att den passade utmärkt till min köttgryta. Relativt fylligt och smakade lite lakrits, kaffe och mörk choklad för min del. Kanske mår lite bättre om något år men vad vet jag ett helt ok vin som inte kostade skjortan.

Säg gärna vad du tycker om du får tillfälle att dricka.

Har med den förhoppningen att det är ett exempel på Bdx <200:- som ändå är ok. Låter på din beskrivnings som det skulle kunna vara så.
Återkommer med mer info efter provningen.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sex flaskor Saint Gall 2004 till min fars nyårsfest. Det verkar som om många läst om bdb 04-provningen - jag fick åka ända ut till Nacka för att få tag på sex flaskor... Där stod för övrigt gamla priset (400 kr) kvar på hyllan men i kassan var det rätt.
 
Toppen