Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Nu börjar BX05 att droppa in, fick hem Branaire Ducru och Certan de May igår. Ser goda ut. Inbjuder till provning 2027.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

"Ser goda ut" ;D

Senaste inköpet är en låda Pure 2005 och dessförinnan massa Rhone/CDP på majsläppet så min plånka har inte hämtat sig riktigt ännu.. Läste förresten om Cuvée Du Vatican Reserve Sixtine i Decanter när jag satt på flyget i dag och såg att den fick fem stjärnor som drickbar nu.

Blir till att pröva en i helgen kanske..
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Imorgons DI Weekend provar Röttorp sommarens boxar så det blir väl att hänga på låset så man får tag i några ::)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Slank in på Systembolaget Hötorget på lunchen och beställde tre flaskor Gosset Celebris 1998. Jag har aldrig provat någon Celebris men är väldigt förtjust i Gosset Grande Réserve, så det ska bli spännande.

Passade även på att beställa ett par Palmer 1996 magnum.

Skulle kunna tro att det var jag som skrev detta. Såg förövrigt vad du skrev om Jacquesson 732 i en annan tråd, kan inte annat än hålla med dig om ettiketen. Min ligger dock kvar i kylen ännu men den lär nog korkas upp inom en snar framtid.
Testade Gosset Rose och GR i helgen och båda var kanon. Jag har inte beställt någon Celebris ännu men jag har definitivt fått mersmak på Gosset.
Får smaka av min Millésime 99 först innan jag ökar insatsen.

Jag ska för övrigt in och hämta min Plamer 96 magnum imorgon tillsammans med Ayala 99 & Pol Roger 99, alla BdB
Såg att det fanns 1 GR kvar i butiken så den lär väll få följa med mig hem den med.

Helgen kommer dock vigas åt puffande, har fått en kärlek till cigarrer som tar mer och mer av min "champagne budget"
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Var pecis på Stora Satan och hämtade lite Dr Loosen 06, mest för att prova.

Erdner Treppchen Riesling Kabinett
Erdner Treppchen Riesling Auslese
Urziger Wurzgarten Riesling Auslese

Någon som provat dem?

Drack kabinetten på leijontornet för några månader sen, jättegott. Svårt att komma ihåg någonting mera ingående.
Har även några flaskor av 05:an liggandes hemma. Inte testat någon av de övriga inköpen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Skulle kunna tro att det var jag som skrev detta. Såg förövrigt vad du skrev om Jacquesson 732 i en annan tråd, kan inte annat än hålla med dig om ettiketen. Min ligger dock kvar i kylen ännu men den lär nog korkas upp inom en snar framtid.
Testade Gosset Rose och GR i helgen och båda var kanon. Jag har inte beställt någon Celebris ännu men jag har definitivt fått mersmak på Gosset.
Får smaka av min Millésime 99 först innan jag ökar insatsen.

Jag ska för övrigt in och hämta min Plamer 96 magnum imorgon tillsammans med Ayala 99 & Pol Roger 99, alla BdB
Såg att det fanns 1 GR kvar i butiken så den lär väll få följa med mig hem den med.

Helgen kommer dock vigas åt puffande, har fått en kärlek till cigarrer som tar mer och mer av min "champagne budget"

Ska dricka Polle BdB 99 imorgon faktiskt, det är ju ett helt lysande vin som kostar lite pengar!
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett par flaskor Marquise de la Tourette 2005, ett par Franck Bonville Grand Cru Blanc de Blancs 2002 samt ett impulsinköp av några flaskor av Potels vita Santenay Vieilles Vignes 2006.

Någon av alla champagnetorskar här som har något att säga om Bonville?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En Dom Perignon 1988 magnum inhandlades idag genom en god vän. Ska bli mycket spännande att dricka den, vilket jag planerar att göra inom de närmaste månaderna. Den här är tills vidare juvelen i min champagnesamling! Känns mycket bra!
 

Cronan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det blir en "R de Ruinart 2000" till förrätten och en "Villacampa del Marqués Crianza 2003" från Aprilsläppet till huvudrätten.
Blev en "Deutz Brut Vintage 1990" tidigare i veckan, den levde verkligen upp till förväntningarna!

The Pint skrev:
Ett par flaskor Marquise de la Tourette 2005, ett par Franck Bonville Grand Cru Blanc de Blancs 2002 samt ett impulsinköp av några flaskor av Potels vita Santenay Vieilles Vignes 2006.

Någon av alla champagnetorskar här som har något att säga om Bonville?

Har prövat de olika Bonville som finns på bolaget och kan bara applådera! Franck Bonville Grand Cru Blanc de Blancs 2002 är en favorit, den årgångslösa var också väldigt bra! Rosé-varianten blev vi dock besvikna över...


Skall bli spännande att höra vad ni har att säga om Gossets finare flaskor!
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev några flaskor igår till källaren:

Launois SC 95 på jero
Diebolt Vallois 02 magnum
Gosset rosé 85 magnum
Diebolt Fleur 00
Cristal 96
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Slank in på Systembolaget i Fältöversten på väg hem från jobbet och köpte tre flaskor Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002. Har sett den nämnas ett par gånger på forumet och det har gjort mig nyfiken.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Igår blev det standard varor eftersom det var lite tomt hemma så 1 Pierre Peters, 1 Palmer -02 och 1 Gosset grand rosè. Alltid bra att ha hemma.

Hur som helst, ska på 30,30,35 års fest idag och i brist på fantasi så fick jag handla drycker till dem i present och lite dålig planering gjorde att jag fick smita in på systemet idag och det ångrade jag snabbt.
Alla kassor öppna och minst 30 pers före i varje kön. Fullt av människor som minsan skulle grilla ikväll och bunkrade bib och talade högt och varmt om hur bra det var sist de drack det.
När man äntligen kommer fram till kassan och lägger upp sina varor vet jag inte riktigt hur jag ska reagera.
Först en chateau la reyne -04 och han i kassan får stora ögon när han ser priset, näst kommer en tommasi della valpolicella och ögonen blir ännu större. Cresendot är när han slår in Gosset grand rose och ger ifrån sig ett "puuh" och ryggar tillbaka.
Där stod jag i flip flopps, shorts, urtvättad pike och keps och blev idot förklarad av killen i kassan.

Starkt jobbat systemet! det är tur för dem att de har monopol för med sådan personal hade de inte haft några kunder kvar länge.
 

hampus86

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
När man äntligen kommer fram till kassan och lägger upp sina varor vet jag inte riktigt hur jag ska reagera.
Först en chateau la reyne -04 och han i kassan får stora ögon när han ser priset, näst kommer en tommasi della valpolicella och ögonen blir ännu större. Cresendot är när han slår in Gosset grand rose och ger ifrån sig ett "puuh" och ryggar tillbaka.
Där stod jag i flip flopps, shorts, urtvättad pike och keps och blev idot förklarad av killen i kassan.

Starkt jobbat systemet! det är tur för dem att de har monopol för med sådan personal hade de inte haft några kunder kvar länge.

haha, jag älskar när det händer ;D! Jag brukar se ut som en lodis när jag går in på systemet, speciellt när jag övernattade utanför hansa. Värsta var väl när jag köpt dricka för 6-7000 vid regeringsgatan, och var tvungen att punga ut med en hel krona för en extra kasse. Och eftersom jag inte hade 1 krona på mig, blev det med kort! nästan förlustaffär för systemet skulle ja tro..men så är det när sossarna ska visa sin "makt".
Ah, dessa fantastiska minnen..shoppa skumpa och leva på nudlar i månader..underbart ;D
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

hampus86 skrev:
haha, jag älskar när det händer ;D! Jag brukar se ut som en lodis när jag går in på systemet, speciellt när jag övernattade utanför hansa. Värsta var väl när jag köpt dricka för 6-7000 vid regeringsgatan, och var tvungen att punga ut med en hel krona för en extra kasse. Och eftersom jag inte hade 1 krona på mig, blev det med kort! nästan förlustaffär för systemet skulle ja tro..men så är det när sossarna ska visa sin "makt".
Ah, dessa fantastiska minnen..shoppa skumpa och leva på nudlar i månader..underbart ;D
Hmm jag tror att jag såg dig utanför hansa, lodis var en rätt så bra beskrivning ;D
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Där stod jag i flip flopps, shorts, urtvättad pike och keps och blev idot förklarad av killen i kassan.

Beställde ett par flaskor Don Melchor en gång. Killen i kassan tyckte att det var det dummaste han hört. Betala flera hundra för en flaska chilensk cabernet sauvignon.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag fick frågan av en personal på Kungsholmstorg varför vinet jag köpte var så dyrt? Nåväl Puligny Montrachet Clavoillon från Dom Leflaive var gott.
Spontanchoppade lite Ziliken Auslese GK och Schaefer Aus i helgen, inte så dumma grejer.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Billigt drickvin för varma dagar, Frankland Estate Isolation Ridge Riesling 2006, 149 spänn flaskan, 92 poäng av den fete för de som går loss på sådant.

Enligt mig en skrämmande trevlig australiensisk Riesling.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Du får nog precisera dig mer då den beskrivningen börjar passa in på flera recensenter... ;D
Jag tror han talar om den där slemmiga Forsmo. Jimmy tror jag han heter...
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Jag tror han talar om den där slemmiga Forsmo. Jimmy tror jag han heter...

Är det han som brukar rekommendera bib-viner i Vi-butikernas medlemstidning? :p
 
Toppen