Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Är det han som brukar rekommendera bib-viner i Vi-butikernas medlemstidning? :p

En hora som sålt sig till mammon.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Billigt drickvin för varma dagar, Frankland Estate Isolation Ridge Riesling 2006, 149 spänn flaskan, 92 poäng av den fete för de som går loss på sådant.

Enligt mig en skrämmande trevlig australiensisk Riesling.
Är inte billigt en beskrivning på nåt som är PRISVÄRT?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Är inte billigt en beskrivning på nåt som är PRISVÄRT?

Nej, det är en term som indikerar att någonting inte kostar mycket pengar.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Är det han som brukar rekommendera bib-viner i Vi-butikernas medlemstidning? :p
Precis han.
Han brukar matcha fryst portionsmat med veckan prisvärdaste BiB!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Nej, det är en term som indikerar att någonting inte kostar mycket pengar.
Jaha, vad heter det då när man får köpa en Superbil för 500,000 som normalt kostar 2M?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Jaha, vad heter det då när man får köpa en Superbil för 500,000 som normalt kostar 2M?

Att du köper den billigt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Så 500,000 är inte mycket pengar?

Det är jättemycket pengar, men det är fortfarande billigt i förhållande till 2 millar.

Termen "prisvärt" betyder ju i folkmun att man hellre köper ett vin som inte smakar jätteäckligt, men inte heller gott, av den enkla anledningen att det är billigare.

I din relation till en supersportbil så får du ju samma produkt (jag antar här att ditt exempel avser samma bil för två olika priser) för olika pris, vilket helt klart indikerar att det lägre priset är billigare och inte enligt definition prisvärt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Oj, det var länge sen man drack 96:an. Kul!
Har aldrig provat den utan dosage...Var det stor skillnad?
Ja uppfattade den som klart yngre än den vanliga, vet inte om den var bättre?! men helt fantastisk kommer att hålla länge. Återigen ett vin man har för lite av!
Drack även en Enchanteleurs 88a på magnum som var mogen nu, otroligt läcker (fick ta på ytterligare 4 på VinoCave!!)
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Ja uppfattade den som klart yngre än den vanliga, vet inte om den var bättre?! men helt fantastisk kommer att hålla länge. Återigen ett vin man har för lite av!
Drack även en Enchanteleurs 88a på magnum som var mogen nu, otroligt läcker (fick ta på ytterligare 4 på VinoCave!!)
Svin, får kontra med att jag fick tag på 4st Salon 88 magnum i veckan...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Termen "prisvärt" betyder ju i folkmun att man hellre köper ett vin som inte smakar jätteäckligt, men inte heller gott, av den enkla anledningen att det är billigare.

Som jag använder och uppfattar ordet så kan det finnas det prisvärda viner i alla prisklasser, och det är alltid subjektivt. Självklart dricker jag hellre ett prisvärt vin för 300 kr än ett prisvärt för 100 kr.

Ett annat försök till bilparallell: jämför bilmärkena Skoda och SAAB. Om du ska köpa en ny bil, så är Skodan mer prisvärd (enligt mig). Du får en bil av hög kvalitet och du kan knappast få en bättre bil för samma pengar. SAAB är motsatsen. SAAB gjorde innovativa och bra bilar för 20-30 år sedan och om du köper en ny SAAB idag får du betala för detta goda rykte. För samma pengar kan du dock hitta bilar av mycket högre kvalitet. Det finns säkert SAAB-ägare som inte håller med, men som sagt: prisvärdhet är subjektivt. (Själv kör jag varken SAAB eller Skoda. ;))
 
Toppen