Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag var på plats under champagnedelen av auktionen idag, la ett par bud men köpte ingenting. Jag hade satt maxpriser för mig själv för varje intressant champagne, och budgivningarna galopperade verkligen förbi mitt tak varje gång. Krug 1990, till exempel, gick för 4080 kr ??? (inklusive 20 % slagavgift) trots att den går att hitta på wine-searcher för under 220 Euro. Närmaste jag kom att vinna en budgivning var en Dom Perignon 1973 som gick för 3600 kr, där jag la näst högsta budet. Jag vet iofs inte hur långt min motståndare tänkt gå, så jag kanske inte var nära alls egentligen.

Det var rätt underhållande att vara där. För en ovan auktionsbesökare är det intressant hur en budgivning först verkar stanna på 3000 kr och sedan tar den fart och springer upp till 12.000 kr. Auktionspsykologi är fascinerande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag var på plats under champagnedelen av auktionen idag, la ett par bud men köpte ingenting. Jag hade satt maxpriser för mig själv för varje intressant champagne, och budgivningarna galopperade verkligen förbi mitt tak varje gång. Krug 1990, till exempel, gick för 4080 kr ??? (inklusive 20 % slagavgift) trots att den går att hitta på wine-searcher för under 220 Euro. Närmaste jag kom att vinna en budgivning var en Dom Perignon 1973 som gick för 3600 kr, där jag la näst högsta budet. Jag vet iofs inte hur långt min motståndare tänkt gå, så jag kanske inte var nära alls egentligen.

Det var rätt underhållande att vara där. För en ovan auktionsbesökare är det intressant hur en budgivning först verkar stanna på 3000 kr och sedan tar den fart och springer upp till 12.000 kr. Auktionspsykologi är fascinerande.

Jeezuz! 4200 spänn... Man kanske skulle ta och slänga in sin låda...
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Jeezuz! 4200 spänn... Man kanske skulle ta och slänga in sin låda...

Med tanke på att du ständigt beklagar dig över 1990 så är det ju bättre att omvandla dessa flaskor till ett årtal som faller dig bättre på läppen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Med tanke på att du ständigt beklagar dig över 1990 så är det ju bättre att omvandla dessa flaskor till ett årtal som faller dig bättre på läppen.

Japp! Eller hur!

Äckliga 1990, smutsigt år, smutsigt... Som Myson.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Igår köpte jag två flaskor Cuvée St Vincent 1996, som jag hade beställt. Ska bli spännande att prova, men jag ska försöka hålla mig i ett par år...
 
SV: Era senaste vininköp.

Såg att Egly-Ouriet NV kommit in Beställningssortimentet på SB för strax under 400 spänn; det får bli en beställning ASAP så att man har till midsommar! Borde vara en riktig höjdare i sin prisklass.
 

Arvid

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag var på plats under champagnedelen av auktionen idag, la ett par bud men köpte ingenting. Jag hade satt maxpriser för mig själv för varje intressant champagne, och budgivningarna galopperade verkligen förbi mitt tak varje gång. Krug 1990, till exempel, gick för 4080 kr ??? (inklusive 20 % slagavgift) trots att den går att hitta på wine-searcher för under 220 Euro. Närmaste jag kom att vinna en budgivning var en Dom Perignon 1973 som gick för 3600 kr, där jag la näst högsta budet. Jag vet iofs inte hur långt min motståndare tänkt gå, så jag kanske inte var nära alls egentligen.

Det var rätt underhållande att vara där. För en ovan auktionsbesökare är det intressant hur en budgivning först verkar stanna på 3000 kr och sedan tar den fart och springer upp till 12.000 kr. Auktionspsykologi är fascinerande.

Ja, jag satt igenom nästan hela föreställningen också. Ovan besökare, så mitt mål var mest att försöka få koll på principerna. Lättare sagt än gjort. Märkte precis det där som du berättar om också, en låda Beaucastel VV 99 som det inte verkade finnas något intresse för runt 3000 kr, så jag la in ett bud, då sköt den iväg och slutade på 11 om jag inte minns fel. Galet. Trist att så mycket av budgivningen tog del på nätet och via gbg/malmö, det blev ju mindre action i salen.
 

Konjären

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Satt med på västra stranden av Bordeauxsegmentet av auktionen. Generellt var det inte många fynd; en hel del drog iväg ganska långt. Jag fick en låda Durfort-Vivens 2001 till hyfsat pris såvitt jag kan bedöma. Vännerna Vinmannen och Pokermannen plockade viss en hel del Bourgogne så småningom. Såg en notis om att man kommer att genomföra flera auktioner i höst; bl a en whiskyauktion och en singelflaske-auktion; alltså med enstaka flaskor. fler chanser längre fram, alltså.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Verkar vara lite obalanserade priser, från fynd till överpris!

Ducru 1995 15,000SEK i London 12,000SEK

Lafite 1996 65,000SEK i London 105,000SEK

exkl. inropsavgift! ytterligare 20%, eller?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Hmm..fick ett sms från stora satan om att min beställning finns att hämta. Det enda jag beställt är Salonen, som jag inte trodde jag skulle få. Hur gick det här till ??? Glad överraskning iallafall ;D

...om inte nån beställt ett flak gredos i mitt namn :p
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lyfte in mina Pierre Peters Cuvee Speciale -99 i vinstället igår, känns bra. Första flaskan går på midsommar, återkommer då.
Just nu känner jag mig lite villrådig, vet inte vad jag ska köpa nästa gång...
Kanske en låda PP till? :D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Lyfte in mina Pierre Peters Cuvee Speciale -99 i vinstället igår, känns bra. Första flaskan går på midsommar, återkommer då.
Just nu känner jag mig lite villrådig, vet inte vad jag ska köpa nästa gång...
Kanske en låda PP till? :D

Jag tycker synd om dig. Eftersom du nu har jobbat så hårt och inte bara lyft tolv flaskor ur lådan utan faktiskt kånkat hem nämnda flaskor så tycker jag faktiskt att du har gjort dig förtjänt av att knäcka en pava så fort du kommer hem ikväll. Du ska inte behöva vänta en hel vecka till! :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Lyfte in mina Pierre Peters Cuvee Speciale -99 i vinstället igår, känns bra. Första flaskan går på midsommar, återkommer då.
Just nu känner jag mig lite villrådig, vet inte vad jag ska köpa nästa gång...
Kanske en låda PP till? :D

PP kommer att försvinna från vinalliansen och går till, vill jag minnas, vingruppen...

Pierre Peters till The Wineagency

The Wineagency tar över distributionen av champagnen Pierre Peters på Systembolaget från den 1 augusti.

I dagsläget distribuerar både the Wineagency och den tidigare importören Vinalliansen Pierre Peters till restauranger. I samband med övertagandet meddelar The Wineagency att Pierre Peters besöker Stockholm den 25 juni.

The Wineagency, med vd Ann Burgaz Schmidt, ingår i Vingruppen i Norden AB tillsammans med Vinunic, Vinovum och Wineworld.
Publicerat: 2008-05-23

Då kan ni räkna med att det kommer att börja säljas större volymer till restauranger av PPs och mindre till fina människor som vi...
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Jag tycker synd om dig. Eftersom du nu har jobbat så hårt och inte bara lyft tolv flaskor ur lådan utan faktiskt kånkat hem nämnda flaskor så tycker jag faktiskt att du har gjort dig förtjänt av att knäcka en pava så fort du kommer hem ikväll. Du ska inte behöva vänta en hel vecka till! :)

Men efter som att dessa låder endast innehåller 6 flaskor (och jag köpte bara en låda) så är jag inte förtjänt än ;)
Jag får stålsätta mig.
Imorgon blir det dock lite dricka, Laurent-Perrier Brut Millésimé 1999 och Philipponnat Grand Blanc 1999.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Lyfte in mina Pierre Peters Cuvee Speciale -99 i vinstället igår, känns bra. Första flaskan går på midsommar, återkommer då.
Just nu känner jag mig lite villrådig, vet inte vad jag ska köpa nästa gång...
Kanske en låda PP till? :D

Jag har slagit till på fyra lådor. Först två och nu väntar jag på nästa två. 2500 kr för sex flaskor känns faktiskt väldigt rimligt. Generös som jag är har jag lovat bort en låda till svärfar, som inte orkar hålla på med privatimportsblanketter.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag har slagit till på fyra lådor. Först två och nu väntar jag på nästa två. 2500 kr för sex flaskor känns faktiskt väldigt rimligt. Generös som jag är har jag lovat bort en låda till svärfar, som inte orkar hålla på med privatimportsblanketter.

Oj då. Du gillar den starkt med andra ord?
Som sagt, ska testa nästa fredag och uppfyller den förväntningarna blir det en låda till.
Någon som privat PP SC från annat år och är det något att ha?
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Oj då. Du gillar den starkt med andra ord?
Som sagt, ska testa nästa fredag och uppfyller den förväntningarna blir det en låda till.
Någon som privat PP SC från annat år och är det något att ha?
Har ett gäng 96 och 98or, båda är riktigt bra bubbel för inga pengar...
Hade en 90:a på magnum som vi drack för ett halvår sedan, riktigt skön faktiskt.
88 och 95 var jag inte så impad av, har bara provat dem en gång däremot.
89:an på magnum grymt skön att dricka nu.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Påtal om bubbel så var jag och hämtade ut en Salon 1996 efter jobbet. Sen var jag på Regeringsgatan och letade efter The Jem, utan lycka. Fast jag köpte en halva Pol Roger för att fira inköpet av Salonen :p
 
Toppen