Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Riktigt dålig vecka för champagnebudgeten detta.

Riktigt BRA vecka för champagnebudgeten menar du väl? Skulle du dock fortsätta känna dig dålig så säg bara till så ska jag gladeligen ta över dina "förfalskade" pavor. ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Om allt går som det ska får jag äntligen mitt vinskåp idag. För att det inte ska gapa lika tomt och innehållslöst som kraniet på en riksdagsledamot var jag på shoppingrunda igår.
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle dra på mig Larssons vrede genom att köpa en chilenare men jag backade i sista ögonblicket. Jag slog till på en Terrazas Malbec från Argentina istället. Vet inte om det är så mycket bättre... ;D
För att nu sona detta illdåd och fortsatt försäkra mig om Larssons gunst så har jag tolv högklassiga Wachauviner på g från den österrikiska internetfirman jag tidigare tipsat om. Än så länge har jag fått klartecken på tio viner. Jag vill upp i tolv för att fylla en kartong för att på så sätt få ner fraktpriset per flaska. Klara är:

Familie Bäuerl
Grüner Veltliner Loibenberg Smaragd (2007)
Riesling Kellerberg Smaragd (2006)

Weingut Alzinger
Grüner Veltliner Loibenberg Smaragd (2007)
Riesling Loibnerberg Smaragd (2006)

Weingut Emmerich Knoll
Riesling Loibnerberg Smaragd (2006)

Weingut F. X. Pichler
Grüner Veltliner Loibenberg Smaragd (2007)
Riesling Loibnerberg Smaragd (2006)
Grüner Veltliner Kellerberg Reserve (2006)
Grüner Veltliner Kellerberg Smaragd (2006)
Riesling Unendlich (2006)

Förhoppningsvis får jag mina ersättningsviner för de som inte fanns i form av

Weingut Franz Hirtzberger
Riesling Hochrain Smaragd (2007)
Grüner Veltliner Honivogl Smaragd (2007)

Annars innehöll shoppingrundan igår saker som Holy Trinity, Newton Merlot, en Frankensilvaner - kommer fan inte ihåg vilken, Burgerspital? och Vietti Barolo 97.

För att fira detta samt släta över den ytterst deprimerande lunchen gick jag sedan till haket tvärs över gatan. Där blev det nya glädjeämnen då de bytt ut sin glasskumpa från Ruinart till Egly-Ouriet. På detta gick en La Conseillante 95 ner. Återkommer med recensioner när jag kommer ihåg att ta med menyn samt anteckningar...
 

Andreas L

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Du har dina ljusa stunder din smått förvirrade ingenjör... ::)

Själv har jag just köpt 6 fl 2004 Ch Montrose som är ett häpnadsväckande bra vin
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Härligt! Hur gick det till? Privatimport?
Yes, fick loss dem av killen som är ansvarig för Krug på Moet Hennessey.
En mycket vänlig själ...
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Andreas L skrev:
Du har dina ljusa stunder din smått förvirrade ingenjör... ::)

Ja, jag förvånar mig själv emellanåt. ;D Å andra sidan så känner jag mig själv ganska väl så därför har jag inte så höga förhoppningar heller, då är det lite lättare att överträffa förväntningarna. :D

Andreas L skrev:
Själv har jag just köpt 6 fl 2004 Ch Montrose som är ett häpnadsväckande bra vin

Får man fråga vad du pyntade för dessa? Jag vet att en butik här har Montrose, dock osäker på om det är 04, 05 eller båda. Kan vara bra som referens...
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ok då, en bra vecka för champagnebudgeten ;)
Krug 88:an beställdes från en tysk firma, dessvärre va det sista flaskan.

Är också väldigt nyfiken på hur Krug88 lyckades få tag på en hel låda Krug 1996 och vad priset hamnade på. Att det finns Krug 95 för privatimport har jag sett men inte 96.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Yes, fick loss dem av killen som är ansvarig för Krug på Moet Hennessey.
En mycket vänlig själ...

Jaha, så nu dög det att stå och köa på SS... Måste ha känts vääääldigt förnedrande när du stod där med Krug 96... ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Ok då, en bra vecka för champagnebudgeten ;)
Krug 88:an beställdes från en tysk firma, dessvärre va det sista flaskan.

Är också väldigt nyfiken på hur Krug88 lyckades få tag på en hel låda Krug 1996 och vad priset hamnade på. Att det finns Krug 95 för privatimport har jag sett men inte 96.
Faktum är att jag försökte beställa 18st men fick svaret att 12 var max.
Betalade 1895kr flaskan...
Den finns bara till försäljning till restauranger, men han gick med på att släppa några via privatimporten.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Faktum är att jag försökte beställa 18st men fick svaret att 12 var max.
Betalade 1895kr flaskan...
Den finns bara till försäljning till restauranger, men han gick med på att släppa några via privatimporten.

Hmm....kan matdelen i forumet klassas som restaurang? ;D

Om man än hade såna kontakter :(
 

Andreas L

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Ja, jag förvånar mig själv emellanåt. ;D Å andra sidan så känner jag mig själv ganska väl så därför har jag inte så höga förhoppningar heller, då är det lite lättare att överträffa förväntningarna. :D

Får man fråga vad du pyntade för dessa? Jag vet att en butik här har Montrose, dock osäker på om det är 04, 05 eller båda. Kan vara bra som referens...

ca 40 euro, och jag tror att jag får 20% rabatt på detta...
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Finns också hos Farr 350 pund net. ca 430SEK

Alternativ två då alltså. :D Vi får se vad "ca 40" euro blir i slutändan, men 40 euro är billigare än 430 spänn.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Andreas L skrev:
Du har dina ljusa stunder din smått förvirrade ingenjör... ::)

Själv har jag just köpt 6 fl 2004 Ch Montrose som är ett häpnadsväckande bra vin
Har du några andra 2004or att tipsa om......?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Väldigt bra champagneutbud på Heathrow. Var väldigt frestad att köpa mer, men nöjde mig med en halvflaska Krug.
 
Toppen