Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Väldigt bra champagneutbud på Heathrow. Var väldigt frestad att köpa mer, men nöjde mig med en halvflaska Krug.

Lika bra att jag tar den här pucken: Det heter kvartsmagnum! ;D

Grattis till ett smarrigt köp, perfekt att njuta själv.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Precis inkommen efter ett besök hos SS...
Det bidde en Grant Burge Cab. Sau. Shadrach 2001, en Beringer Zinfandel 2005 och en Laughing Magpie 2006. Åsså några lagers till sillen.

Jäkligt nyfiken på Shadrachen! Nån som testat?
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Grattis till ett smarrigt köp, perfekt att njuta själv.

Lite språkpolis här. Klart som fan man ska njuta den själv, du ger väl inte bort dricka av den här klassen? Ännu bättre blir det om man njuter den ensam eller möjligen ihop med en babe! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Eftersom jag inte har samma fina kontakter som krug88 så verkar det knepigt att få tag på Krug 1996 till rimligt pris. Jag har en flaska men skulle gärna ha fler. Hur bra är Krug 1995 i jämförelse?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

95 är grym, men oj så ung och snipig. Den ska ligga ett bra tag innan den öppnar sig. Enligt magnum så är ju 1996 jävligt god nu, men det kan ju vara s å att den kommer att kliva in i tunneln snart och försvinna in i mörkret i 10 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Håller med Krug, 95 an är otroligt tuff och snipig men kommer säker att bli riktigt bra men det kommer att tid. Tror dock att 95an aldrig blir lika bra som 88an eller 96an.

Vem av 88an och 96an som är bättre är svårare, för tillfället är 96an den mera uvecklade av de 2.

Måste provas mot varandra ;D

Krug Champagne är nog den tuffaste och mest imponerande av alla Champagner! men ibland vill man ha nåt mera "easy going" med en stor komplex djup rik smak!

Precis så smakade Perrier Jouet, Belle Epoque 1990 och 1996 igår, 1990 var den bättre av dom två, härligt ljuvlig att dricka nu ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Säger du att 96:an är mer utvecklad än 88:an?
Kan inte hålla med någonstans alls där, tyckar att 96:an är väldigt återhållsam och tillsluten.
88:an är också lite ung men helt magisk att dricka nu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Säger du att 96:an är mer utvecklad än 88:an?
Kan inte hålla med någonstans alls där, tyckar att 96:an är väldigt återhållsam och tillsluten.
88:an är också lite ung men helt magisk att dricka nu.
Japp, iaf dom flaskor jag provat! kommer ihåg den första flaskan vi drack den kändes nästan lite over the hill, dom resterande 4 har varit klart bättre och yngre.

Tycker 88an är den klart tuffare av dom 2. Drack för ett tag sen Cristal 96 och den var klart yngre i stilen än Krug 96

Med 88orna kan det ju vara olika deg. datum men den gäller knappast för 96orna!!??
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut en de tidigare nämnde Salon 96-förfalskningarna idag. Hade tyvärr inte budget till mer än 1 flaska. Här ska kokas sås!
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Överkokt Alaska pollock, sås på Salon 96 - ordentligt vispad naturligtvis - och en Gredos Blanc. Kvällen är räddad! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Överkokt Alaska pollock, sås på Salon 96 - ordentligt vispad naturligtvis - och en Gredos Blanc. Kvällen är räddad! ;D

Alaska Pollock! Bah, humbug! Thailändsk fulodlad Hajmal, aka Thailändsk Sjötunga, ska det naturligtvis vara!
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

hajmal, det är väl samma som pangasius. är väl just en mal och ingen "riktig" fisk. odlar den i tunnor har jag för mig. smarrigt!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

ae skrev:
hajmal, det är väl samma som pangasius. är väl just en mal och ingen "riktig" fisk. odlar den i tunnor har jag för mig. smarrigt!


Låter kanon, skicka receptet sen då jag också har en av de där förfalskningarna. Annars kanske man kan göra dagens på den, dvs blanda med Sprite. ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Låter kanon, skicka receptet sen då jag också har en av de där förfalskningarna.

Recept: tag valfri fisk av låg kvalitet. Lägg fisken i en kastrull med vatten och sätt på högsta temperatur. Stormkoka i 60 - 75 minuter efter tycke och smak. Vispa under tiden champagnen slät, salta och peppra såsen. När fisken har kokat klart häll champagnesåsen över fisken. Servera.

Keen skrev:
Annars kanske man kan göra dagens på den, dvs blanda med Sprite. ;D

Glöm bara inte att vispa champagnen först, annars blir det för mycket kolsyra och det smakar inte gott. Dessutom blir man gasig i lilla magen.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Recept: tag valfri fisk av låg kvalitet. Lägg fisken i en kastrull med vatten och sätt på högsta temperatur. Stormkoka i 60 - 75 minuter efter tycke och smak. Vispa under tiden champagnen slät, salta och peppra såsen. När fisken har kokat klart häll champagnesåsen över fisken. Servera.

Glöm bara inte att vispa champagnen först, annars blir det för mycket kolsyra och det smakar inte gott. Dessutom blir man gasig i lilla magen.


Bra tips där! För mycket kolsyra kan aldrig vara bra. Känns också som det är bättre bubblor i spriten så lika bra att vispa skumpan.
 
Toppen