Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Eftersom att jag inte hann själv så fick jag skicka farsan att plocka ut min Bolly RD 96 samt Comtes 96.
Eftertraktade flaskor har försvunnit från bolaget förr.
Nu är de iaf i säkert förvar hos farsgubben.
Då blir väl nästa problem mär man ska knäcka dessa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Eftersom att jag inte hann själv så fick jag skicka farsan att plocka ut min Bolly RD 96 samt Comtes 96.
Eftertraktade flaskor har försvunnit från bolaget förr.
Nu är de iaf i säkert förvar hos farsgubben.
Då blir väl nästa problem mär man ska knäcka dessa.
Det är ju snart helg! ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett mirakel har skett!

I förra veckan, när SB:s hemsida visade att det fanns fyra flaskor Salon 1996 kvar i Malmö, gick jag in på SB i Hötorgshallen och sa att jag ville ha så många som möjligt, helst alla fyra. Jag hade då redan läst här i forumet att de var slut, men jag tyckte att det var värt att chansa.

I måndags ringde jag och frågade hur det hade gått. Då stod det på SB:s hemsida att det fanns en flaska kvar. "De var slut", fick jag veta men jag stod på mig och sa att det stod att det fanns en kvar. Fem minuter senare blir jag uppringd och får veta att det fanns en kvar och att den nu var bokad åt mig. ;D

Jag var just och hämtade den och nu står den i tryggt förvar under mitt skrivbord! Vilket lyckorus. Inte trodde jag att jag så billigt skulle lyckas dubbla mitt förråd av Salon 1996. Tack Charlotte på SB Hötorgshallen för detta mirakel. (För övrigt ska Hötorgshallen ha plus för att de valt att inte befatta sig med BiB!)

ae skrev:
Hämtade ut en de tidigare nämnde Salon 96-förfalskningarna idag. Hade tyvärr inte budget till mer än 1 flaska. Här ska kokas sås!

Hmm, det kan finnas ett samband här! I så fall är jag skyldig ae ett tack också. ;)
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala osv :)

Nu ska jag bara lura ut hur jag släpar hem 24 flaskor plus en vinkyl på tunnelbanan... :-\
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala osv :)

Nu ska jag bara lura ut hur jag släpar hem 24 flaskor plus en vinkyl på tunnelbanan... :-\

Du hävdar ju att du är värsta body combat och styrketräningsörden! Gå ner till bastun och rekrytera den penthouseläsande donnan att hjälpa dig så får ni båda ett rejält styrkepass!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala, mina flaskor har kommit tralala osv :)

Nu ska jag bara lura ut hur jag släpar hem 24 flaskor plus en vinkyl på tunnelbanan... :-\
Livet kan vara ett helvete när Taxibolagen strejkar! :mad:
p.s är inte vinkylen redan i lägenheten? ???
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Du hävdar ju att du är värsta body combat och styrketräningsörden! Gå ner till bastun och rekrytera den penthouseläsande donnan att hjälpa dig så får ni båda ett rejält styrkepass!

Det jobbiga är att jag igår körde ett styrkepass för första gången på länge. Idag känner jag att jag inte har 100% styrka, eller kontroll för den delen, i musklerna, i synnerhet triceps. Vore ju dystert att tappa en låda nu när jag äntligen har fått hit dessa.

magnum skrev:
Livet kan vara ett helvete när Taxibolagen strejkar! :mad:

Jag är för snål. Det kostar en 60 euro med taxi härifrån och det ger ju onekligen en hygglig pava.

magnum skrev:
p.s är inte vinkylen redan i lägenheten? ???

Jag skiljer på vinskåpet och vinkylen. Skåpet står säkert i lägenheten, nu har jag införskaffat en vinkyl som enligt reklamen även kan användas som sakevärmare. Den tar alltså bara en flaska och det kan vara användbart med tanke på att jag har uppmätt 30 friska grader i lyan. Då stiger temperaturen snabbt i vinaren...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Jag är för snål. Det kostar en 60 euro med taxi härifrån och det ger ju onekligen en hygglig pava.
Prioriteringar ÄR viktigt! Och om du ser strapatsen på tunnelbanan hem som ett styrkepass (du spar gymtid) har du både pengar för att handla en hygglig pava och tid att dricka den! Santè ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Prioriteringar ÄR viktigt! Och om du ser strapatsen på tunnelbanan hem som ett styrkepass (du spar gymtid) har du både pengar för att handla en hygglig pava och tid att dricka den! Santè ;D

En inte oäven plan. Det sorgliga är att jag tror att pavan innehåller fler kalorier än vad förföyttningen bränner så jag får lika förbaskat gå till gymet. Dessutom, jag måste ju skryta för brudarna i bastun om mina nya förvärv. ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag och C-H va förbi på Systembolaget på lunchen.
Blev två flaskor. Jaquesson Cuvée no 732 och Deutz Brut Classic, inget jag testat tidigare så det ska bli trevligt.
Någon som har input?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Jaquesson Cuvée no 732 och Deutz Brut Classic, inget jag testat tidigare så det ska bli trevligt.
Någon som har input?

Provade Jacquesson nº 732 i april och tyckte att den var riktigt bra. Lite speciell smak, "torr och blommig" har jag antecknat. Dessutom en extremt informativ etikett med exakta druvproportioner mm.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vi körde en Deutz Brut Classic i fredags.

Även det en trevlig champagne fast den kändes en smula stram med lite frukt. Vill minnas att den påminner en del om Pierre Peters Cuvée de Réserve och kanske en något lik Taittinger Brut Réserve.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Befinner mig i Las Vegas och gav mig idag ut på jakt efter champagne att ha på hotellrummet. Jag bor på MGM Signature så jag har kök och kylskåp. Det är ett väldigt dåligt utbud av vinbutiker här. De man hittar säljer bara de allra billigaste kaliforniska vinerna.

Till slut hittade jag dock en trevlig vinbutik inne på nya hotellet Palazzo. Double Helix Boutique heter den och de har också en vinbar utanför. Där köpte jag en kvartsmagnum Perrier Jouët "Fleur de Champagne Belle Epoque" 2000 och en flaska Ruinart Rosé. Båda fanns till rimliga priser.

De hade också Dom Pérignon Œnothèque 1993 för 650 dollar och Dom Pérignon Rosé 1996 för 600 dollar, men det kändes inte riktigt lika rimligt. Men kul att se dem! ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vegas säger du? WSOP eller bara nöje?

Hämtade för någon dag sedan en liten leverans från SS på lunchen.

Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru
Bruno Paillard Brut Assemblage 1999
Henriot Millésimé Brut 1996
Bruno Paillard Réserve Privée Blancs de Blancs Brut

Plockade även med mig en Gosset Grand Réserve och skulle ha tagit en PP men den var slut så jag plockade på mig 1 Mailly Grand Cru Blanc de Noirs istället.

På eftermiddagen kom Bill och Bull (min bror med sin vapendragare) förbi och innan jag visste ordet av så satt jag och Bull där med varsin Jack n Coke och mådde bra.
Min bror fick dock nöja sig med Cola eftersom han körde och när vi skulle åka hem till mor och far så insisterade Bull på att det vore passande att titta förbi lokala SS för att handla på sig några färdöl.
Besvikelsen över att det inte fanns någon Pierre Peters CdR på lunchen hade inte lagt sig ännu så jag köpt på mig 1 sådan när vi ändå var på SS för andra gången den dagen och jag tyckte att jag förtjänade 1 Dom Pérignon -00 som plåster på såren.

Väll hemma hos mor och far blev det ytterligare 1 leende på läpparna då en vän varit snäll nog att droppa av min Dom Pérignon -88 sedan dryckes auktionen.

Kortfattat en bra dag.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade upp lite auktionsviner i Köpenhamn i går. Batailley -88, Meyney -96, Delas Hermitage -90 och Jadot Bonnes Mares -97. Bara enstaka flaskor men det är ju alltid trevligt att ha några mogna flaskor på lager.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Vegas säger du? WSOP eller bara nöje?

WSOP. Jag arbetar i spelbranschen och är här för att nätverka och ta hand om några spelare som vi sponsrar.

Jag spelade WSOP event 52 ($1,500 NL Hold'em) härom dagen men utan framgång. Nu blir det full fart med spelarna i ett par dagar men på fredag ska jag spela en "mega satellite" till Main Event. Håll tummarna! I Main Event är planen att ta mig till finalbordet och sedan köpa Krug för pengarna. 8)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
I Main Event är planen att ta mig till finalbordet och sedan köpa Krug för pengarna. 8)

Mycket bra plan men kanske inte helt lätt. När jag var över kunde jag lika gärna skrivit ATM i pannan. Sämre spel får man leta efter, motspelarna uppskattade mig dock.

Champagne utbud kan variera något mellan de olika butikerna i Lee´s disqount liqour. Trots namnet finns det en del där och frågar man specifict har de vissa saker bakom stängda dörrar.
Annars finns Las vegas wine company som håller ett ok basutbud eller 55 degrees i Mandalay bay som har en del rariterter till överpris och man får provsmacka en del av grejerna innan köp.
Känns som det borde finns någon butik inne i Paris/Harrahs annars.

Var viserligen ett tag sedan man knallade runt i butiker där, senast vi var där var det en kortvisit med spel och party på schemat men man märkte att mycket hänt sedan sist ändå.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Champagne utbud kan variera något mellan de olika butikerna i Lee´s disqount liqour. Trots namnet finns det en del där och frågar man specifict har de vissa saker bakom stängda dörrar.

Intressant. Det ska jag kolla upp!

CH skrev:
Annars finns Las vegas wine company som håller ett ok basutbud

Där har jag varit och de hade uruselt utbud. I champagneavdelningen gapade nästan alla hyllor tomma. Ironiskt nog hade de ett gäng intressanta champagneflaskor som dekoration, men de var tomma.

CH skrev:
55 degrees i Mandalay bay

Den har de lagt ner.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Intressant. Det ska jag kolla upp!

Där har jag varit och de hade uruselt utbud. I champagneavdelningen gapade nästan alla hyllor tomma. Ironiskt nog hade de ett gäng intressanta champagneflaskor som dekoration, men de var tomma.

Den har de lagt ner.

Där ser man. Det var ju verkligen inga bra rekommendationer jag lämnade och med den bakgrunden så ska du nog inte hoppas för mycket på Lee's.

Du får se till och ta dig till finalen i main event istället så du kan säga till folk vad du vill ha och de fixar det omgående.
Skulle inte det gå vägen får du väll göra mig och v_skogh sällskap när vi har våra champagne provningar och lirar poker efter. Inte lika mycket pengar att hämta hem där tyvärr men förhoppningsvis några goda champagner och ett förbannat trevligt sällskap
 
Toppen