Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Skulle inte det gå vägen får du väll göra mig och v_skogh sällskap när vi har våra champagne provningar och lirar poker efter. Inte lika mycket pengar att hämta hem där tyvärr men förhoppningsvis några goda champagner och ett förbannat trevligt sällskap

Hur det än går i WSOP så tackar jag ja till det!
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

hämtade 3 flaskor fleur de passion-02 idag. ska bli gott hoppas jag. noterat att den disktuerats här tidigare; dryckesfönster?
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det var länge sedan jag köpte vin nu, men i går kom mor och far hem från bilsemestern med att par flaskor Bourgogne (Pommard 2001 och Nuits 1er Cru Clos de la Marechale 2002, båda från Faiveley) som de hade plockat med sig från Bordershopen i Tyskland.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag gjorde ett fantastiskt fynd på Chicago O'Hare nu för en halvtimme sedan! Jag strosar förbi ett minst sagt magert tax free-utbud men får syn på en flaska Belle Epoque som bara kostar 120 dollar. Jag går närmare för att se årgången och så visar det sig vara en 1996:a! ;D Otroligt att göra ett sådant fynd när totala champagenutbudet var tre olika sorter (standard-Moët och Perrier-Jouët Brut var de två andra).
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag gjorde ett fantastiskt fynd på Chicago O'Hare nu för en halvtimme sedan! Jag strosar förbi ett minst sagt magert tax free-utbud men får syn på en flaska Belle Epoque som bara kostar 120 dollar. Jag går närmare för att se årgången och så visar det sig vara en 1996:a! ;D Otroligt att göra ett sådant fynd när totala champagenutbudet var tre olika sorter (standard-Moët och Perrier-Jouët Brut var de två andra).
Grattis!! Mitt minne av O'Hares taxfree är att den mest påminde om en 7 eleven i storlek...
Med dagens dollarkurs var det ju ett riktigt bra köp! Jag betalade kring en tusing i Berlin för ett par månader sedan.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Grattis!! Mitt minne av O'Hares taxfree är att den mest påminde om en 7 eleven i storlek...
Med dagens dollarkurs var det ju ett riktigt bra köp! Jag betalade kring en tusing i Berlin för ett par månader sedan.

Beställt två flaskor Janus som ska hämtas ut nu när jag har semester uppe i kylan två veckor...kul att dom inte går att få tag i längre i Spanien men SS har den, och bra pris var det också!
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Grattis!! Mitt minne av O'Hares taxfree är att den mest påminde om en 7 eleven i storlek...

Ännu mindre, faktistk! Stället där jag hittade champagnen var liksom bara en hylla i en korridor, man gick inte ens i någon butik.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

R.P skrev:
Beställt två flaskor Janus som ska hämtas ut nu när jag har semester uppe i kylan två veckor...kul att dom inte går att få tag i längre i Spanien men SS har den, och bra pris var det också!

Råkade citera Sjödin ovan av misstag...
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

När jag ändå var i tagen för att köpa en champagnehink så slog jag också till på en överprissatt Gruaud-Larose 05 och en prismässigt acceptabel La Tour Blanche 98.
Får se om det dyker upp något trevligt läge att tömma dessa innan semestern. Så många viner, så liten plånbok, så överansträngd lever. Suck.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade idag på lunchen ut två flaskor champagne som jag beställt. Dels en Taittinger Les Folies de La Marquetterie, dels en Gosset Brut Grand Millésime 1999. Är nyfiken på båda två så det ska bli spännande att prova.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sprang in på Bolaget i Nordstan förra veckan. Fick med mig följande:
- Bollinger Special Cuvee
- R de Ruinart
- Pierre Peters Cuvée de Réserve
- Mailly Grand Cru Blanc de Noirs

Maillyn konsumerades genast, riktigt bra.

Igår hade vi svärföräldrarna på middag och jag fick handla hem lite vin. Handlade helt och hållet på känsla då jag inte har någon vidare koll på stilla vin.
Kom iaf hem med fyra flaskor. 2 stycken Lenz Moser Trockenbeerenauslese samt 2 flaskor Château Fournas Bernadotte Haut-Médoc 2001.
En av varje drackas även igår, rödvinet dekanterades. Med min ringa erfarenhet av rödvin kan jag bara säga att jag gillade det, samma sak med Lenz Moset.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Beställde just 3st Felton Rd Block 3 och 3st Felton Rd block 5, båda årgång 2006 som ska vara fantastiska!
Tyvärr var jag samtidigt tvungen att handla 18st av deras vanliga pinot 07, men det får väl vara husvin ett tag...
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köade på Regeringsgatan för ett par flaskor vardera av Pegau 2005 och Sori Ginestra 2004. Fick med mig två flaskor Barbaresco också. Och blev lite avis på gänget som hystade fram ett sexsiffrigt belopp och tog med sig nio lådor Salon 1996. Undrade lite om det var ekonomisk spekulation eller ett sjuhelsikes partaj på gång. Eller någon som bara gillar att ha massor av god skumpa i källaren.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

The Pint skrev:
Och blev lite avis på gänget som hystade fram ett sexsiffrigt belopp och tog med sig nio lådor Salon 1996.

:eek:

Det är inte utan att man blir lite imponerad/fascinerad (och jag vet, man ska inte bli imponerad av sånt!).
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut mina två kartonger Krug 1996 idag. Det var en väldigt skön känsla att hämta ut dem och väldigt skönt att ha dem hemma nu.

Det var lite komiskt, för han som lämnade ut på SB frågade: "Hur har du fått tag på de här? Känner du någon på importören? Det är ju ett väldigt bra pris också.". Nej, svarade jag. Jag chansade och la en beställning på SB:s hemsida och blev glatt överraskad både över att det gick och det låga priset (1917 kr per flaska).

Sedan fick jag frågan om jag planerade att sälja dem på auktion. :) Det ska jag inte. Jag ser det som en tioårsinvestering -- de här ska drickas vid speciella tillfällen under de kommande 10 åren. (Jag tror inte att de kommer att räcka längre än så...)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Hämtade ut mina två kartonger Krug 1996 idag. Det var en väldigt skön känsla att hämta ut dem och väldigt skönt att ha dem hemma nu.

Det var lite komiskt, för han som lämnade ut på SB frågade: "Hur har du fått tag på de här? Känner du någon på importören? Det är ju ett väldigt bra pris också.". Nej, svarade jag. Jag chansade och la en beställning på SB:s hemsida och blev glatt överraskad både över att det gick och det låga priset (1917 kr per flaska).

Sedan fick jag frågan om jag planerade att sälja dem på auktion. :) Det ska jag inte. Jag ser det som en tioårsinvestering -- de här ska drickas vid speciella tillfällen under de kommande 10 åren. (Jag tror inte att de kommer att räcka längre än så...)


Stort! Jag testade att lägga en beställning på 6 flaskor enligt ditt exempel. Får se hur det går.


Köpte också Chateau Olivier 2000, en Chateau Suduiraut 1996 och en Churchill's LBV 2001 för en middag hemma hos föräldrarna imorgon.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Aj aj aj, betalningsdags för årets Dönnhoffskörd, aj aj aj. Och jag som inte beställde så mycket... Mer Riesling till folket.
 
Toppen