Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Hämtade ut mina två kartonger Krug 1996 idag. Det var en väldigt skön känsla att hämta ut dem och väldigt skönt att ha dem hemma nu.

Det var lite komiskt, för han som lämnade ut på SB frågade: "Hur har du fått tag på de här? Känner du någon på importören? Det är ju ett väldigt bra pris också.". Nej, svarade jag. Jag chansade och la en beställning på SB:s hemsida och blev glatt överraskad både över att det gick och det låga priset (1917 kr per flaska).

Sedan fick jag frågan om jag planerade att sälja dem på auktion. :) Det ska jag inte. Jag ser det som en tioårsinvestering -- de här ska drickas vid speciella tillfällen under de kommande 10 åren. (Jag tror inte att de kommer att räcka längre än så...)

What..? Går det att lägga beställningar på SBs hemsida? Hade jag ingen aning om... Gick in nu för att försöka hitta denna tjänst men hittade ingenting.. Vart gör man det?

Senast blev det tre flaskor Amon-Ra, Abellars, Kalleske och lite annat smått och gott. Ska förbi bolaget och plocka upp två 04or och tre 05or Pegau som jag beställde i måndags.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
What..? Går det att lägga beställningar på SBs hemsida? Hade jag ingen aning om... Gick in nu för att försöka hitta denna tjänst men hittade ingenting.. Vart gör man det?

Gå in på:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport/

Klicka på "Till elektronisk pdf-blankett" till höger på sidan.

När de fått fram priset får du ett mail från SB:s kundtjänst och sedan får du gå till den butik du valt och betala handpenning.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hade tidernas tur och lyckades komma över en Bolly RD -96 på systemet idag.
Ingen aning om vart den kom ifrån men jag slängde mig i bilen och åkte och hämtade den direkt när de sa att det inte var ett lager fel utan den faktiskt fanns hemma.
Testade även att lägga en beställning på 12st Krug -96 i helgen men inte fått något svar på om det gick eller inte. Får hoppas jag har samma tur som Elvis.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick en flaska Hermitage, Cave de Tain 1998 av min kusin i förlovningspresent. Någon som provat det? Är det ett vin jag bör dricka snart?
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis,

Inget att spara på men samtidigt ingen brådska, just 98 är bra i Hermitage, faktiskt bättre än 99. Fast 99 är bättre i Cote Rotie.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det va ett tag sedan man skrev något här.
Har blivit en del champagne i sommar.
Va en sväng i Danmark och kom över fyra flaskor Bonnaire. Två st Bonnaire Vintage Cramant Grand Cru Domaine 2002 samt två Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs.
Kom senare över en flaska Salon 1996 och igår gjordes en beställning på sex flaskor Henriot Millésimé 1996.

Funderar även på att skaffa mig två flaskor Henriot Enchanteleurs 1995, är det något att ha?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Det va ett tag sedan man skrev något här.
Har blivit en del champagne i sommar.
Va en sväng i Danmark och kom över fyra flaskor Bonnaire. Två st Bonnaire Vintage Cramant Grand Cru Domaine 2002 samt två Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs.
Kom senare över en flaska Salon 1996 och igår gjordes en beställning på sex flaskor Henriot Millésimé 1996.

Funderar även på att skaffa mig två flaskor Henriot Enchanteleurs 1995, är det något att ha?

Det tycker jag verkligen. En smarrig champagne som bjuder på sig själv men, som magnum kommer att skriva snart, den har inget mot 88an, på magnum!

Jag tycker dock att den är väldigt trevlig, ett habilt vin. ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Det tycker jag verkligen. En smarrig champagne som bjuder på sig själv men, som magnum kommer att skriva snart, den har inget mot 88an, på magnum!

Jag tycker dock att den är väldigt trevlig, ett habilt vin. ;D

Ok, bra att veta.
Vill nämligen ha tag på något som är lite utöver de vanliga. Tanken är att min förstfödda ska firas med detta vin. Eller finns det något ännu bättre som säljs av Systembolaget?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Vill nämligen ha tag på något som är lite utöver de vanliga. Tanken är att min förstfödda ska firas med detta vin. Eller finns det något ännu bättre som säljs av Systembolaget?

Jag har inte provat Henriot 1995, men kan varmt rekommendera Belle Epoque i samma prisklass. Vet iofs inte vilken årgång som SB har inne nu, men jag tycker att både 1999 och 2000 är riktigt bra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Ok, bra att veta.
Vill nämligen ha tag på något som är lite utöver de vanliga. Tanken är att min förstfödda ska firas med detta vin. Eller finns det något ännu bättre som säljs av Systembolaget?
Japp 88an är överlägsen! men den är och andra sidan överlägsen det mesta!! ;D 95an har utvecklats mycket positivt sista året. Druckit 3 flaskor i sommar alla har varit mycket bra, men för mig är den fortfarande lite för ung och återhållsam, men njutbar även nu. Om du har vägarna förbi Frankrike så är priset där ca 50 Euro!!!

Tror det blir ett utmärkt vin att fira din förstfödde med.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hittar dessvärre inga årgångschampagner av Belle Epoque på systembolaget.
Hittade 96 samt 99 för 73£/st i england. Kanske värt att slå till, frågan är vilken årgång man borde satsa på?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Hittar dessvärre inga årgångschampagner av Belle Epoque på systembolaget.

Av någon anledning skriver SB inte ut årgången på Belle Epoque på sin hemsida, men 87914 Belle Epoque för 1060 kr, 87429 Belle Epoque Rosé för 2120 kr och 88070 Belle Epoque magnum för 2330 kr är alla årgångschampagner. Jag tror att magnumen är 1996:an (har för mig att det nämnts här i forumet tidigare) men vet inte vilka de andra är.

v_skogh skrev:
Hittade 96 samt 99 för 73£/st i england. Kanske värt att slå till, frågan är vilken årgång man borde satsa på?

Jag köpte en 1996:a i somras för 120 dollar och det kändes som om jag vunnit på lotteri. 73 pund låter också mycket rimligt!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Av någon anledning skriver SB inte ut årgången på Belle Epoque på sin hemsida, men 87914 Belle Epoque för 1060 kr, 87429 Belle Epoque Rosé för 2120 kr och 88070 Belle Epoque magnum för 2330 kr är alla årgångschampagner. Jag tror att magnumen är 1996:an (har för mig att det nämnts här i forumet tidigare) men vet inte vilka de andra är.

Jag köpte en 1996:a i somras för 120 dollar och det kändes som om jag vunnit på lotteri. 73 pund låter också mycket rimligt!

120 dollar, 73 pund.... Slå till! Jag betalade tusen spänn för min BE 96 i Berlin.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Hittar dessvärre inga årgångschampagner av Belle Epoque på systembolaget.
Hittade 96 samt 99 för 73£/st i england. Kanske värt att slå till, frågan är vilken årgång man borde satsa på?
Tveklöst 1996

Kolla med SB årgången på magnumen, om 96, klipp till på den!! Kanon Champagne på flaska ännu bättre på magnum!!
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det får bli 3 eller 4 flaskor Perrier Jouet Belle Epoque 1996 á £73,99. Hittade även den på magnum för £155. Någon billigare än systemet men så ska den hem också.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Visst fanns det här en prislista med Primeur 2005 som SB skall släppa! var hittar jag den?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Såg precis att en stackars flaska Krug 1995 hade dykt upp på hansacompagniet enligt SS hemsida. Ringde och kollade precis och den hade faktiskt funnits, men också försvunnit lika kvickt. :(
 
Toppen