Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var idag och hämtade ut tre flaskor André Clouet Cuvée 1911 på SB (från beställningssortimentet) som jag aldrig fått upp ögonen för utan det här forumet. Ska bli spännande!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag tänkte fylla upp kylen med någon billighetsskumpa(läs; att det inte gör något att man korkar upp i ett tillstånd då man ändå inte känner smaken...) och funderar på Paillard. Någon som provat? Funnkar?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bruno Paillard är huschampagne på L'Atelier de Joël Robuchon i Las Vegas så den bör duga! 8)

Jag har bara druckit rosén (passade utmärkt till gåslever!) så jag kan inte uttala mig om den vanliga, men i SB:s utbud finns det flera andra trevliga alternativ i samma prisklass som jag varmt kan rekommendera:

  • Launois Blanc de Blancs Brut 2000 (318 kr)
  • Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002 (299 kr)
  • Jacquesson Cuvée nº 732 (309 kr)
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det var bra att du rekommenderade Jacquesson. Jag var precis på bolaget för att lägga en beställning. De har ett nytt datorsystem och damerna var lite ovana, det hade nog gått bra mycket snabbare om jag fått musen själv i näven... Efter många om och men så var hälften i alla fall inlagt på ordern, resten behövde kollas med leverantör.
Dock skulle det kännas mycket märkligt att lämna SS tomhänt, det kan starta rykten... Eftersom det vid det här laget var efter stängningsdags och sexåringen som var med i släptåg nu dessutom var riktigt otålig fanns det inte tid att springa runt. Jag greppade den första skumpan jag såg som inte ingår i LVMH (ok, Krug duger...). Det blev just no 732. Har inte provat den tidigare, har möjligen drucket den (om ni förstår vad jag menar). Det blir uppdraget någon av de närmaste dagarna, jag slängde in ett tyskt bersåvin i kylen innan jag drog iväg. Har iofs ingen berså men jag tror att jag ska klara ut detta i alla fall...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var och hämtade 1 Andre Clouet 1911 och 1 Henriot blanc de souvereign. Ska bli spännande att prova båda men det tar några helger innan det sker.


Bruno Paillard är en helt OK skumpa. Du hoppar inte upp gör frivolter men du blir inte besviken heller. Därmed inte sagt att den är tråkig och karaktärslös, den gick bara inte hem hos mig lika starkt som vissa andra nv skumpor i det pris segmentet gjort.
Både Pol Roger och Louis Roederer är 2 mycket stark skumpor som du vet vad du får när du väll korkar upp dem.
Jacquesson tycker jag är lite mera spännande eftersom det inte är en standard cuvee.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Precis beställt 6 flaskor Clos du Clocher -00 från SS, drack det en del i Frankrike, kul att det fanns i beställningsortimentet till ett verkligt bra pris.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det blev inga Piallard utan ett knippe Stradivarius de Charles de Cazanove 1996 istället. Roligare med årgångsskumpa från toppår och så låg den ju väldig nära billighetsskumpaklassen i pris, - ingen som behöver gråta om det korkas upp nån för mycket..
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

En flaska Barbaresco Basarin 2004 efter att ha sett den rekommenderad på bl.a. frankofilens blogg.
 

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Det blev inga Piallard utan ett knippe Stradivarius de Charles de Cazanove 1996 istället. Roligare med årgångsskumpa från toppår och så låg den ju väldig nära billighetsskumpaklassen i pris, - ingen som behöver gråta om det korkas upp nån för mycket..

Vår allas Rickard Juhlin lovordade den champagnen och menade att den skulle bli mycket stor med en si så där fem års lagring. Kunde inte hålla mig utan drack tillsammans med parmalindad sparris med balsamglace snart efter köpet. Mycket bra kombination, tack vare vinets smakrikedom och mognad.

Senaste inköpet var idag och det blev två flaskor Quinta do Vesuvio 1994 och två dito 2005. Vesuvio är ett av mina favoritportvin så jag är en lycklig man när jag dels har från den uppskrivna årgågen 2005 (som jag inte provat något portvin från) och snart mogna 94:eek:r.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Befinner mig i Macau och i hotellets vinshop har de Philipponnat Clos Des Goisses 1992 för 750 kr. Är det ett riktigt bra pris? (Jag ska till Champagne om en månad så det kanske är smartare att spara champagnepengarna...)
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det lilla jag har druckit från 92 har övertygat mig om att det är en svag årgång, jag håller mig borta. I den vertikal vi genomförde på Bolling GA var 92 det överlägset svagaste kortet (redovisning finns någonstans här om du vill leta reda på inlägget). Jag har inte druckit Philipponnats 92:a men jag skulle hålla mig borta. Med tanke på att du är i Macau känns det som att du skulle kunna spela på annat med betydligt bättre odds.
 

Martin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tja, inte SENASTE, utan snarare KOMMANDE inköp,,

Men enligt devisen "oväntade pengar är till för att slösas bort" är frågan:

2 flaskor Ornellaia eller en (1) flaska Masseto (för senare missbruk)?

Vägledning om dagens I-landsproblem mottages tacksamt!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Martin skrev:
Tja, inte SENASTE, utan snarare KOMMANDE inköp,,

Men enligt devisen "oväntade pengar är till för att slösas bort" är frågan:

2 flaskor Ornellaia eller en (1) flaska Masseto (för senare missbruk)?

Vägledning om dagens I-landsproblem mottages tacksamt!

Fy fan vilket dilemma!

Båda två är ju fantastiska viner, jag skulle nog inte kunna välja... Fråga mamma om förskott på veckopengen och köpa alla tre? Eller kanske en av varje?

Alltså, seriöst... Det går inte att välja...
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Men bestäm dig snabbt! Tror inte det finns många kvar.

Om du nu köper i Svedala förstås..
 

Martin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Men bestäm dig snabbt! Tror inte det finns många kvar.

Om du nu köper i Svedala förstås..

ja, Masseto är nollad på hemsidan ser jag nu..
Återstår att se om den finns kvar i monopolets lager i Stalingrad.
Annars blir valet lättare, antar jag..

men herregud, dessa "nyhets"släpp. Är vi värdiga dessa? Att slåss om några flaskor.. Och att behöva bege sig till en enstaka butik för att gardera sig.
Var det så här det fungerade i Sovjet när det kom in en (av alla dessa efterfrågade) varor.. :mad:
Om man var politbyråmedlem var det väl som nu (motsvarande) som att bo nära Systemet på Regeringgatan. Att vara previligerad.

Nog för att det kan vara kö i vinbutikerna "hemma" i Italien, men då för att få påfyllning i glaset.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ja det är ju rätt kul att stå i kö som en idiot för att få reda på att den du vill köpa är kvoterad till EN enda flaska per gubbe och sen komma hem för att se att du fått EN 2004(som är ointressant och som jag redan har) istället för EN 2005..

Vilken skön start på måndagen..

Förresten så blev det även Ornellaia, Dal Forno Romano samt ett gäng av Thunevins olika samt Pontet-Canets andravin.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Poängjägare. Och varför skulle 04an vara totalt ointressant, isåfall skulle du väl aldrig köpt den?
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mupp. Om du är för trött för att fatta så får jag väl skriva det i klartext;

Jag stod i kön för att köpa 2005. Länge. Jag har druckit 2004. Jag har 2004. Jag kan kila ner och köpa 2004 när jag vill utan att stå i kö.

Gissa EN gång till varför det är totalt överjävligt irriterande att komma hem med en 2004!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

hah, lät som nån trampade på en öm tå ;D

Iofs förståeligt när SS klantar sig så :'(
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ja jävligt lack är jag.. Enda anledningen att jag stod i kön var den flaskan. Alla övriga jag köpte fanns i såna mängder att jag inte behövde köa, - hade räckt med att komma in strax efter öppning. Så hela vitsen med att jag köade var helt jävla i fucking onödan.

Håkan, vet du något som inte jag vet förresten? Något annat som fått höga poäng? Ornellaia vet jag inte men det borde ju iofs få höga poäng..? Pontet-Canets andravin har jag inte sett poängsatt. Inte heller 3 de Valandraud, Haut-Charles eller Bel-Air-Ouy. Har inte heller sett någon poäng på Forno. Men om det är något av de vinerna som fått höga poäng får du gärna berätta, kan vara kul att veta!
 
Toppen