Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har ännu inte stått i de där köerna på SS någon morgon, men hur går det till i praktiken? Står det ett gäng män (antar att det är mest män...) och väntar utanför portarna och sedan rusar in och roffar åt sig så mycket de får? Eller har SS något kösystem redan utanför butiken?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag har ännu inte stått i de där köerna på SS någon morgon, men hur går det till i praktiken? Står det ett gäng män (antar att det är mest män...) och väntar utanför portarna och sedan rusar in och roffar åt sig så mycket de får? Eller har SS något kösystem redan utanför butiken?

Snacka om att dubbelsäkra ett kösystem! ;D

Skulle dock inte förvåna mig om det var nästa utveckling av detta.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag har ännu inte stått i de där köerna på SS någon morgon, men hur går det till i praktiken? Står det ett gäng män (antar att det är mest män...) och väntar utanför portarna och sedan rusar in och roffar åt sig så mycket de får? Eller har SS något kösystem redan utanför butiken?

Nu gick en anställd från SS runt i kön innan och frågade vad man skulle handla. Gissar med anledning av eventuell kvotering. Men jo annars var det väl typ så som du beskriver. Men hur det är generellt vet jag inte då det var första ggn jag ställde mig i den kön. Brukar alltid gå dit strax efter öppning och vänta på att kön är borta för att sen gå in.
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Ja det är ju rätt kul att stå i kö som en idiot för att få reda på att den du vill köpa är kvoterad till EN enda flaska per gubbe och sen komma hem för att se att du fått EN 2004(som är ointressant och som jag redan har) istället för EN 2005.

Jos, vilket vin kom i fel årgång?

Själv jobbade jag istället för att köa. Känns... befriande på nåt sätt.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Deus Ex Machina. CdP-tok som jag är så måste jag ju givetvis fylla ut ett litet tomrum i samlingen med minst en (helst nån låda) sådan.
 
SV: Era senaste vininköp.

Jag anade det, och hade gärna köpt en flaska av det vinet själv. Vad tusan håller Divine på med - leverera nollfyror???
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jo jag ringde till Divine och bölade och de påstod att de som håller i deras lager hade skickat minst en låda 04 bland övriga 05or.

De lät väldigt förstående och sa att de skulle göra vad de kan så vi får väl se..
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ojojoj, här var det nåt som sved. Har råkat prova Clos St Jean 05or, inte min stil alls, men gillar du den fruktdrivna överdrivet alkoholiga stilen av CdP så har du missat nåt. Och nej det blev inte några 100 p från min penna. Jag gillade 04orna bättre.
Ornellaiia är mums det, Galloni har gett den 95 p och WS hela 97 p. För oss poängnördar finns numera sidan www.90pluswines.com, inga larviga recensioner, bara poäng.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jaha så det var bara Ornellaia som fått höga poäng av de 7 olika jag fick med mig hem.. Ajdå, ingen vidare poängjakt. Jaja.. jag får fråga dig nästa gång vad jag ska köpa Håkan. Skönt att veta att du inte gillar 05an, då gör det ju inget att jag inte fick någon... Bra tips med websidan också, kan göra köplista därifrån nästa gång.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos>>Jag tror du fick med dig bra viner (hade enbart kollat Ornellaia för jag hade den på min köplista), jag förstår din upprördhet. Ornellaia är ett av mina absoluta favoritviner, tyvärr var jag tvungen att prioritera bort den.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Ornellaia 2004 är helt magisk! NU provade vi den kanske inte under helt optimala förhållanden, den står med i "idag dricker vi" tråden!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ok nu ironiserade jag lite men jag ska lägga av att bita ifrån... Ska vara glad åt de jag fick med mig och hoppas att Divine kan skaka fram en.

Grymt sugen på att korka upp en Ornellaia då jag hört så mycket om att de är riktigt bra nu men man slits lite mellan det och faktumet att de brukar bli ännu bättre med tiden...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I dag hämtade jag ut vad som måste ha varit ett riktigt kap.
1 Dom Ruinard Rosè -86 för 600kr på systemet.

Passade även på att beställa:
1 st Diebolt-Vallios bdb
1 st A Jacquart Grand Cru bdb
1 st Perrier Jouët Grand Brut
1 st Leclerc Briant Rubis de Noirs

Sedan till det som gjorde att jag hade ett leende som inte gick av för hackor på vägen tillbaka efter lunch.
Förra gången jag var där så ställde jag lite ledande frågor om vad som skulle släppas i nov/dec och en gammal räv lovade att han skulle kolla det tills nästa gång jag var där.
Sagt och gjort, idag kollade vi över vad som skulle släppas och det var en hel del spännande saker. Bland det som jag uppfattade så skulle följande släppas.
(jag minns inte alla priser eller datum efter som jag blev så uppspelt av att det var så mycket som skulle släppas, tror att nästan allt skulle släppas 3nov)

Krug -96 (1875kr/st)
Krug Close du Mesnil -96 (5000kr el 7000kr, minns tyvärr inte helt)
Krug Close d'Ambonnay -95 (22000kr/st)
Bollinger VVF -99 (3200kr/st?)
Salon -97
Cristal Rosè (minns inte vilken årgång det var)
Dom Perignon Rosè -95? (inte helt säker på årgången)
Henriot Cuvée des Enchanteleurs (minns inte årgången, tror det var ny släpp av -95)

Sedan fanns även Pierre Peters Cuvee Special -00 med i listan men jag tror den låg under beställningssortimentet.

Detta var bara det jag såg över hans axel, det var en ganska lång lista så det ser ut som man måste börja spara mycket slantar inför november.
Jag hade väntat mig att Cristal -02 skulle komma eftersom den finns ute på flertalet ställen redan men som sagt det fanns mycket som jag inte såg.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Så de kom till slut! Grattis!!!

Faktiskt inte, tror jag drog det på träffen. Men systemet hade slut. Som tur var frågade CH samma dag om jag ville köpa 5 av honom :)
 
Toppen