Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Yes så är det, bara några hundra meter från Baltzarsgatan fö så rätt centralt fortfarande ;) Det är ju inte bara sortimentet som lockar, utan även den (i vissa fall) mycket kunniga personalen.

Ja, hehe, man tycker väl det är lite "off" av någon anledning.
Ja, jag minns en mörkhårig kille med skägg som jobbade där på 90-talet som var mycket kunnig och trevlig att prata med.
 

A

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste ner i källaren var en låda La Poja 2001 i tisdags. Har inte hunnit med mer denna veckan. Förra veckan inhandlades främst Amon-Ra 2005.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Det finns fortfarande några Amon Ra kvar på bolaget... Jag får nog ta och promenera dit och köpa några... Nice!

Jag hade ju beställt 12 Pierre Peters Special 1999, men det sket sig... Fan! Men nu är ju Pol Roger Blanc de Blanc 1999 i landet (de böt namn från Blanc de chardonnay iom den här årgången) så den tror jag kan vara en sjukt trevlig skumpa att prova.

Annars så är Polle Chardonnay 1998 som släpps imorgon ett jäkligt bra köp för lite pengar.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Det blev några Voguë idag, Bonnes Mares och Musigny, fast tyvärr kommer jag väl så sälja ngn flaska för att finansiera köpet. Någon annan som slog till?

Uppdatering
1 Musigny och 2 Bonnes Mares blev det. Efter en del seperationsångest bestämde jag mig för att sälja min Musigny, därigenom blev bägge flaskorna Bonnes Mares också betalda.
Ngn som köpte Guigal idag?
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Orkade inte stå i kö i 4 timmar, det slutade med 12 halvor Billecart Salmon 1996 bara.
Perfekt med lite kvartsmagnum i kylen om man blir skumpasugen någon lugn hemmakväll!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Så får vi tacka Krug-88 för de 6 halvorna NFB 1996 på kvartsmagnum.

Samtidigt vill jag dela ut en fet bamsesnyting till sopan på Bolaget i Solna som inte lät mig beställa en låda av sagda vin med motiveringen att man 'inte fick göra det'. Mina invändningar om att produkten inte var allokerad var inför helt döva öron...

Jag tror att jag stormade ut ur butiken, likt en Britney Spears som blivit nekad att handla sina favoritjeans i den trendigaste butiken i Los Angeles, skanderandes saker som 'jävla faschist Systembolagshelvete'.

Det gick dock över.

Edit: Tydligen har bolagshelvetet en regel som säger att man bara får beställ en (1) flaska av nyheterna på släppdagen. Även av drycker som då de finns i butiken inte är allokerade intressant koncept.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Då var det dags att köpa lite skumpa, det var alldeles för länge sedan. Några flaskor Selosse blev det, dock ej 98an, dessutom en ensam flaska Roederer Bdb. Kan ju också berätta att kön utanför Hansa i malmö startade klockan 12 i går natt allt för att få en flaska Clos du Mesnil. Jag kom vid kvart i nio ungefär och det visade sig senare att även jag hade kunnat köpa ovan nämnda flaska(om jag hade haft råd vill säga). Nåväl det blev en snabb tur in till Köpenhamn för att hämta upp lite viner till julhelgen bla, Keller, Vallado och min favoritshiraz från nya världen, Schubert Estate Goose Yard Block 04.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Kul! Man blir alltid så glad av Selosse!

man önskar att man hade sprungit iväg och handlat lite, men den oförutsedda datakraschen igår gjorde att en stor del av vinbudgeten försvann väldigt olyckligt.
 

Joakim

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Att köpa eller inte köpa vin? Var på vinauktion i tisdags. Köpte fyra Ch Palmer mag 1975 för 2000 kr st. Bra, men framför allt en "god affär" hoppas jag. Köpte också två mag Ch Malle 1975 för 1 200 kr st. Det blev lite bourgone också 24 st flaskor. Det riktiga fyndet var dock två flaskor Dom Ruinart rose 1988 som jag köpte ut från en resturang igår för 675 kr st. De var dessutom prissänkta från 875 kr st. Det bästa i den vägen var dock för 4 år sedan då jag köpte tre DRC Richbourg 1978 för 300 kr st. Fick också köpa Lafite-Rotchild 1979 för samma pris. Är det någon annan som lyckats köpa ut från resturanger och gjort fynd?
 
SV: Era senaste vininköp.

En låda Krug 96
En låda Vintage Reserve 88 Veuve Cliquot
2 flaskor vardera av Selosse Brut Initial, VO och Substance. (Fick möjlighet att beställa ett case Brut Initial och eventuellt ett case VO också som kommer inom några dagar med lite tur)
2 flaskor Salon 96

Underbart!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag ämnar bege mig till den store Satan och beställa ett par flarror Spottswoode CS 2003 ur beställningssortimentet. Min ärade broder tyckte vinet var gott då han (lyckosten) smakade det på plats i Napa, så jag blev nyfiken eftersom jag bara druckit en 1999 av det vinet som jag minns att jag gillade.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag beställde jag lite grejer från Farr.
En låda Poyferre 04, kan vara skönt med lite drick Bordeaux ibland.
Några flaskor La Mission 98, gillar verkligen La Mission, gott, gott!
Och en låda Trimbach Emile Riesling 01 på bolaget. Mest för att det är helt tomt på Rieslingfronten och det blir nog gott om 10år sådär...
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sen bara för att det lät såg sjukt jävla gott blev det lite Chateauneuf 2001 från Charvin också...

One of the most Burgundian-styled wines of the appellation is Charvin’s Chateauneuf du Pape, made in a style not dissimilar from the classic vintages of its nearby neighbor, Rayas. The deep ruby-colored 2001 Chateauneuf du Pape reveals a gorgeously scented nose of kirsch liqueur, plums, and figs. It boasts an expansive, full-bodied palate, great purity, a sensual, silky texture, and a long, flowing finish with raspberries, cherries, licorice, and a hint of roasted Provencal herbs. Always a model of symmetry, balance, and complexity, this is as complex and elegant as Chateauneuf du Pape gets. Anticipated maturity: now-2016.

Robert Parker, Wine Advocate (151)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Var i Barcelona i helgen...fattig som jag var efter diverse kommersiella högtider, födelsedagar, vecka innan löning osv blev det inga vidare inköp. En flaska cava, en Mount Gay rom, en Dalva LBV 2001 portvin, en flaska rött från flygplatsen som jag inte minns namnet på, samt ytterligare en flaska rött som hade det anmärkningsvärda priset £0.47 (i rent studiesyfte kan tilläggas :D)

Lite bittert när man stog på El Corte Ingles gourmetavdelning och stirrade sig blind på Krug cdm 96, Salon 96, några Petrus, Ch Angelus, Leoville Barton, Cheval Blanc osv samt massa annat trevligt. Flygplatsen spädde ytterligare på bitterheten med lite Lafite rotschild, Latour, Margaux osv. Nästan så man önskade att planhelvetet skulle störtdyka nånstans vid Andorra bara för att slippa habegäret och ångesten =(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Inte ett vininköp direkt, men väl ett tips kanske:

R Wines Evil, Pure Evil and Bitch - $9.99, or Mix and Match At Least 12 Bottles for $8.99

A few weeks ago we introduced you to winemaker Chris Ringland's new venture called R Wines from Australia. The wines will instantly blow you away, both with their creative, unconventional packaging and sensational value. We promise, you have never seen bottles like this before or tasted wine that is this good offered at such ridiculously low prices.

Today's offer features three RP90 point rated wines from R Winery that over-deliver in quality and have some very inventive label designs and names. Thinking about that Valentine's Day gift you waited until the last minute to get last year? Then consider the Bitch Grenache. Just like Grenache can be a 'bitch' to grow and make, so can a loving relationship, but when everything goes right they can help make life pleasurable. Then there is the Evil Cabernet Sauvignon and Pure Evil Chardonnay, priced so your evil side doesn't even have to try to convince you to buy by the case.

Of course, what matters most is what's in the bottle, which doesn't disappoint. At less than 10 bucks, the wines are already an unbelievable deal - but today, we are making it irresistible. Mix and match at least 12 bottles of any of the wines in this offer and receive a 10% discount - just add enough bottles to your shopping cart and the discount will be automatically applied!

Once again, the story of R Wines:

Winemaker Chris Ringland and importer Dan Philips collaborate to bring you the most exciting new project in Australia. Responsible for four perfect, 100 point scores from Robert Parker, Chris is one of the most brilliant and well-respected winemakers from around the world. Dan, who's palate Robert Parker refers to as 'brilliant', has been creating and importing top Australian wines for over a decade.

Together, they have formed R Wines and have begun producing wines in Australia and California. Check Wine Advocate Issue 173, 10-31-2007, pp 52-53: R Wines has 32 wines 90 points or higher, including 7 wines 96 points or higher!

Jay Miller from Robert Parker's Wine Advocate says "the packaging of these wines is amazingly creative but, more importantly, what is in the bottle consistently over-delivers from low-end to high-end".

The label designs and names are singular, avant-garde, and guarantee to start lively conversations at the table. To find wines of this caliber at this low of a price would normally be a futile effort, but here you have everything you could want at a bargain price. Remember, mix and match at least a case and receive 10% off. Enjoy!

AUSTRALIA - SOUTH AUSTRALIA

2005 R Winery Chardonnay Pure Evil 750ml - $8.99 Mix and Match (reg $9.99)
Wine Advocate, Jan 2007, 90 points: "The 2005 Pure Evil Chardonnay spent some time in French oak. It is light gold-colored with an attractive perfume of butterscotch, spice box, baked apple, and poached pear, more like the nose of a wine three times the price. Medium-bodied, it delivers intense, ripe, spicy flavors buttressed by good acidity and a long finish. This is an awesome value in Chardonnay. R Wines is a new company founded by importer and marketing genius, Dan Philips, along with co-owner, renowned winemaker, Chris Ringland. Winemakers for R Wines are Chris Ringland, Lisa Wetherell, Andrew Hercock, and John Hughes. It encompasses four familiar labels, Marquis Philips, 3 Rings, Roogle, and Bitch, along with 13 others created especially for R Wines. Needless to say, the packaging of these wines is amazingly creative but, more importantly, what is in the bottle consistently over-delivers from low-end to high-end."
JJ Buckley, Nov 2007: "Light yellow gold in the glass. Fresh aromas; bright tropical fruits. Very lively and rich, with an underscoring of oak. Tropical on the palate as well with some sweet cantaloupe and lemon kicking in. Good acidity makes this an easy wine for foods, as well as an aperitif. Pineapple and yellow pears lead to a crisp, clean finish." - Mike Supple

2006 R Winery Evil Cabernet Sauvignon 750ml - $8.99 Mix and Match (reg $9.99)
Wine Advocate, Jan 2007, 90 points: "The 2006 Evil Cabernet Sauvignon saw 25% of the wine aged in French oak. It reveals a fragrant bouquet of cedar and black currants. Fruit-driven, full-bodied, with tons of flavor, this Cabernet is an exceptional value. It will provide pleasure over the next 6-8 years..."
JJ Buckley, Jan 2008: "Bright purple in the glass. Black fruits on the nose with forward licorice, vanilla, oak and cinnamon. Thick and full on the palate with ripe, chewy tannins and flavors of blueberries, cherry, and roasted coffee. Beautiful round and velvety texture. Stands well on its own." - David Derby

2006 R Winery The Bitch Grenache 750ml - $8.99 Mix and Match (reg $9.99)
Wine Advocate, Jan 2007, 90 points: "Bitch Grenache is sourced from 40- to 60-year-old vines from the Ebenezer sub-region of the Barossa. With the price of Cotes du Rhone soaring due to the weak dollar, I am hard pressed to think of a better value in full-flavored Grenache. The 2006 Bitch Grenache received no oak treatment. Medium ruby-colored, it presents an alluring bouquet of earth, smoke, rhubarb, cherry, and strawberry. Supple, sweet, and tasty, this wine totally over-delivers for its humble price and is an exceptional value..."
JJ Buckley, Nov 2007: "Misleadingly light ruby and pink in the glass – this wine is a big fruity monster. Bright blueberry and cherry aromas with a light citrus zest. On the palate it is rich and full, with good acidity to keep it from getting cloying. Big candied blood orange flavors back ripe cherry and raspberry with a light earthy edge to the lingering fruit." - Mike Supple

Vad kan man inte säga till sin älskade genom att bjuda henne på ett glas väl dekanterad Bitch Grenache? ;D
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick ett mail idag från en tysk vinsida som gav priser på 25 100 poängare från Parker. Finns det nåt prisvärt godis här tycker ni?


1953 Château Lafite Rothschild – 900 Euro
1975 Château Lafleur – 2.600 Euro
1978 Hermitage La Chapelle – 1.900 Euro / Magnum
1982 Château Lafite Rothschild – 1.900 Euro
1982 Château Lafite Rothschild – 8.500 Double Magnum
1982 Château Mouton Rothschild – 950 Euro
1986 Château Lafite Rothschild – 975 Euro
1986 Château Lafite Rothschild – 2.100 Euro / Magnum
1986 Château Mouton Rothschild – 750 Euro
1989 Château Haut Brion – 1.250 Euro
1989 Château Haut Brion – 2.400 Euro / Magnum
1990 Château Beausejour Duffau Lagarosse – 650 Euro
1990 Hermitage La Chapelle – 495 Euro
1990 Château Margaux – 895 Euro
1991 La Mouline, Guigal – 495 Euro
1991 La Turque, Guigal – 495 Euro
1996 Château Lafite Rothschild – 975 Euro
1997 Quinta do Noval – 195 Euro
1998 La Landonne, Guigal – 425 Euro
2000 Château Lafleur – 1.500 Euro
2000 Château Margaux – 895 Euro
2000 Château Pavie – 350 Euro
2000 Château Pétrus – 2.975 Euro
2002 Abreu-Thorevilos – 550 Euro
2003 Château Ausone – 1.595 Euro

En Petrus och Lafleur -00 kanske skulle vara nåt att lägga på lagring. :p
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tycker det var rätt vansinniga priser, är det 100 poängare du vill ha så kan du ju köpa 2003 Montrose för runt 1500kr.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Fan Krug88, 1989 Château Haut Brion – 2.400 Euro / Magnum!

Det får en nästan att skämmas lite att vi betalade, vad var det 5 500? för magnumen sist vi drack den på krogen ;D
 
Toppen