Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Faktiskt inte, tror jag drog det på träffen. Men systemet hade slut.

Det var så jag mindes det också, men jag missade att du fått köpa av CH. Jag var inte heller helt nykter i lördags.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick hem lite riesling i dag, Christoffel 04 Spätlese, Dönnhoff Brücke Auslese 05 och Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Spätlese 01 . Den sistnämnda lockade så pass mkt att jag i princip öppnade en flaska direkt ur kartongen. Fantastisk riesling med ett långt liv framför sig om man nu har karaktär nog att den spara den. Supergod redan nu ;D
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan>>Ajabaja, inte röra 01 Dönnhoff nu. Inte 05 heller för den delen. Drack 07orna för ett tag sedan (väldigt mineraliga med hög syra, klassisk årgång helt olik 2005 och 2006 som är mer fruktiga, vete katten om jag inte sätter 07 högst av de tre), inte bra för ekonomin med så många bra Dönnhoffårgångar i rad. Hoppas innerligt att 08 blir en urkass årgång i Tyskland så jag hinner återhämta mig lite.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Håkan skrev:
Dejzan>>Ajabaja, inte röra 01 Dönnhoff nu. Inte 05 heller för den delen. Drack 07orna för ett tag sedan (väldigt mineraliga med hög syra, klassisk årgång helt olik 2005 och 2006 som är mer fruktiga, vete katten om jag inte sätter 07 högst av de tre), inte bra för ekonomin med så många bra Dönnhoffårgångar i rad. Hoppas innerligt att 08 blir en urkass årgång i Tyskland så jag hinner återhämta mig lite.

Jo det var vad jag hade läst om 01 innan. Men jag var helt enkelt tvungen.....Tur att jag inte har plats för mer vin för tillfället annars hade 07 gjort min ekonomi en smula ansträngd ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte igår en mycket bra Rioja som jag drack på restaurang i Barcelona i förra veckan: El Puntido 2004 på magnum. Finns för 599 kr på SS. Jag blev lite trött på Rioja när alla alltid drack Rioja i början på 90-talet men den här är lite speciell.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Jo det var vad jag hade läst om 01 innan. Men jag var helt enkelt tvungen.....Tur att jag inte har plats för mer vin för tillfället annars hade 07 gjort min ekonomi en smula ansträngd ;)
Jag hade nog också varit helt tvungen ;D. Har tyvärr bara två Oberhauser Brucke Aus från 01. Desto mer från 05-07 dock 8). Blev inte helt enkelt att förklara varför jag behövde 30 flaskor Dönnhoff 07 när räkningen kom. Lyckligtvis är frugan lika såld på Dönnhoff som jag (om inte mer)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Fick precis reda på att min Krug Rosè har anlänt till SS. :D

Grattis!!!

Här är en lista över mina senaste champagneinköp, alla gjorde nere i Champagne:

1 Gosset Grand Millesime 1996
1 Belle Epoque 1996 (magnum)
12 Pierre Moncuit Cuvée Pierre Moncuit-Delos Grand Cru (magnum)
2 Pierre Moncuit "Vieille Vigne" Grand Cru 1996
2 Bardy-Chauffert Brut Réserve Grand Cru
2 Bardy-Chauffert Rosé Brut
1 Gosset Grand Réserve (jero)

Mer om resan hittar ni här: http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=4
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
1 Gosset Grand Millesime 1996
1 Belle Epoque 1996 (magnum)
12 Pierre Moncuit Cuvée Pierre Moncuit-Delos Grand Cru (magnum)
2 Pierre Moncuit "Vieille Vigne" Grand Cru 1996
2 Bardy-Chauffert Brut Réserve Grand Cru
2 Bardy-Chauffert Rosé Brut
1 Gosset Grand Réserve (jero)

Nu blev jag törstig. Om man kanske skulle knäcka sig en 1/4 magnum bara för att må gott?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krasnojarsk skrev:
Har, om man jämför med alla ovanstående, gjort en ganska "puny" beställning på en Henriot 1996 :D

Då har du något spännande framför dig. Den är mycket bra och troligtvis en av de bättre 96or du kan få tag på systemet just nu.
 
SV: Era senaste vininköp.

OK, alltid kul att höra. :) Har aldrig druckit en vintagechampagne förut, och tänkte att en 96'a blir kul. Får se när det blir av att dricka den. Ska inhandla ett Riedel Grand Cuvée för premiärtillfället och en André Clouet 1911 ska beställas inom den närmsta månaden.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Från Bristly. Sitter på några lådor 04 men tyvärr bara en låda 05. Skulle egentligen köpt två lådor 06 men måste ju ha plats för lite Bordeauxer nu så det blev bara en.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Från Bristly. Sitter på några lådor 04 men tyvärr bara en låda 05. Skulle egentligen köpt två lådor 06 men måste ju ha plats för lite Bordeauxer nu så det blev bara en.


Jag trodde dom var slut sen länge? Eller var det först nu du fick ut lådan? Mailade dom för en vecka sen eller så och det var det svar jag fick :(

Får hoppas på '07:eek:rna istället
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jo precis. Länge sedan jag beställde man har varit lite slö att gå på systemet... Och förresten svammlade jag i nattmössan, - det blev visst två lådor Pure 06 :p
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Jo precis. Länge sedan jag beställde man har varit lite slö att gå på systemet... Och förresten svammlade jag i nattmössan, - det blev visst två lådor Pure 06 :p


...adding insult to injury ;D


Men iofs bra, då kan du sälja en till mig ;D
 
Toppen