Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Jag trodde dom var slut sen länge? Eller var det först nu du fick ut lådan? Mailade dom för en vecka sen eller så och det var det svar jag fick :(

Får hoppas på '07:eek:rna istället

Nästan ett år kvar tills 07an släpps men när man läser detta blir man ju bra nyfiken..
Saxat från Bulletin Board;
"PURE 2007
Since December 2007, the first time I tried this wine - and many times afterwards - this was probably the wine that did impress me the most at young age ever. The power, the sweet character, the deep black color, the complex nose, everything put together I feel that this wine will get as high in quality and enjoyment scales as one can get.
After about 1 hour of decanting to get rid of the containing CO2 at its young age the smell did fill the air and one could easily scent the wine from 5 m distance. Rich, thick, very concentrated, lush with plenty of silky sweet fruit with amazing complexity and surprising finesse at the end with a finish, no I mean no finish...it did not stop...went on and on...... personally I think a wine beyond the SUPER WOW category..........
"
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Nästan ett år kvar tills 07an släpps men när man läser detta blir man ju bra nyfiken..
Saxat från Bulletin Board;
"PURE 2007
Since December 2007, the first time I tried this wine - and many times afterwards - this was probably the wine that did impress me the most at young age ever. The power, the sweet character, the deep black color, the complex nose, everything put together I feel that this wine will get as high in quality and enjoyment scales as one can get.
After about 1 hour of decanting to get rid of the containing CO2 at its young age the smell did fill the air and one could easily scent the wine from 5 m distance. Rich, thick, very concentrated, lush with plenty of silky sweet fruit with amazing complexity and surprising finesse at the end with a finish, no I mean no finish...it did not stop...went on and on...... personally I think a wine beyond the SUPER WOW category..........
"

Det lär ju knappast minska efterfrågan på det med ett sådant utlåtande. Verkar mycket lovande.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Angående Pure 07 så hade en bekant förbokat på gården, dock skulle de ha 95€ på gården så det fick bli lite annat istället. Vilken tur att man inte har böjelserna mot CdP.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett gäng Combe des Fous, Clos Saint Jean 04. Blev blåst på ett gäng Pegau Laurence 01 som jag trodde jag hade fått tag på.. :-[
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte några flaskor Riesling från producentern Jos. Christoffel Jr. bland annat en auslese från 83. Får se om det kan vara nått.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Skämtar du???
Gör Anselme 98:an på magnum?
Japp men väldigt få (dom år som jag vet att han gjort är 98,97,95,93,89)
Han har även gjort ett rött vin Lubie 2002 från AY endast ett fat! and Not for Sale, jag fick flaska nr 2 av honom
Mistelle, ett sött vin gjort på 95,96,97,98,99, 15,5 alc och 165gr/l.

Fick med lite Contraste också ;)
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har inte hämtat några viner än, men fick i alla besked i dag om att min vin och kollega som skötte ena halvan av vår attack på Bordeaux 05 (vi gjorde samma beställning med bådas önskemål på varsitt bolag) fick igenom allt han beställde. Vilket betyder att jag är garanterad allt jag har råd att hämta ut.

Nästan så att man hoppas att jag kommade noll.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Japp men väldigt få (dom år som jag vet att han gjort är 98,97,95,93,89)
Han har även gjort ett rött vin Lubie 2002 från AY endast ett fat! and Not for Sale, jag fick flaska nr 2 av honom
Mistelle, ett sött vin gjort på 95,96,97,98,99, 15,5 alc och 165gr/l.

Fick med lite Contraste också ;)
Ok, fick du tag på fler Fleur 02?

Det ramlade in en pall vin på Grappe igår med lite flaskor från London.
Rätt blandat: Roederer BdB 02, Smith Haut Lafite 05, Poyferre 04, Clos Vougeot Prieur 05, Rieussec 03, Maury 37, Dr Loosen 05 och 06, Bolly 96 på jero, Combettes Prieur 05, Heidseck 96, La Mission 98, Felton block 3+5 från 06, Charvin CdP 01, Raveneau 1er cru 04 och lite till jag inte minns...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Satt barnvakt åt min brors barn igår och fick sedan en spännande present: Moët & Chandon 1988. Min bror kan ingenting om vin men den här flaskan har blivit liggande hemma hos honom sedan han köpte eller fick den. Stor tveksamhet kring hur den är lagrad med andra ord, men ska bli spännande att prova. Han föreslog att han skulle få en vanlig Moët i utbyte, men jag tror nog att jag ska kunna hitta något bättre. ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Satt barnvakt åt min brors barn igår och fick sedan en spännande present: Moët & Chandon 1988. Min bror kan ingenting om vin men den här flaskan har blivit liggande hemma hos honom sedan han köpte eller fick den. Stor tveksamhet kring hur den är lagrad med andra ord, men ska bli spännande att prova. Han föreslog att han skulle få en vanlig Moët i utbyte, men jag tror nog att jag ska kunna hitta något bättre. ;)

Tyvärr är det bara att kassera den. Enligt Moët själva så klara ju bara deras årgångsviner max 6 år lagring innan de börjar tappa ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Krug88: Ja det var ju lite vin.. Det läggs en slant på vin hos dig? :D
Mest av misstag...
Säger rätt ofta att jag ska sluta handla på mig en massa flaskor, men det är sällan det införlivas tyvärr...
Idag blev det lite mer kul saker...

La Tache 95, La Tache 96, Petrus 90, Mouton 82 mag och 2st Salon 88 på mag

Lovar och svär, nu blir det coollugnt ett tag framöver :'(
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Det var fan en gedigen lista jävligt trevliga viner. Bunkrar du inför nästa vininferno pelle? :D


Själv köpte jag en ynka Ch9 Bosquet des Papes som jag tänkte sätta i mig imorgon på en polares land.
 
Toppen