Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Erfarenheter av Michel Turgy Vieilles Vignes?

JakobS

Medlem
Tänkte ordna en Champagne provning till påsken för min familj, och tänkte ta med denna, av årgång 2008, och ha som lite av en "prestige" champagne, så att dom får se att det blir bättre när priset går upp. Att den även är från 2008 gör det ännu bättre, då jag även får visa upp ett bra årgångs vin.

Är det någon som har druckit den, och kan dela med sig av sina åsikter? Årgången i sig är ju helt fantastisk.

Resten av provningen kommer vara Louis Roederer Brut Premier, Eric Rodez BDN, Diebolt Vallois Prestige BDB & Goset Grand Rosé.
Tänkte som sagt lägga in en dyrare, men fortfarande inte dyr, Champagne som visar att kvaliteten stiger med priset.

Tar gärna emot förslag på andra Champagner som kan tänkas uppfylla det, om Michel Turgy inte håller måttet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tänkte ordna en Champagne provning till påsken för min familj, och tänkte ta med denna, av årgång 2008, och ha som lite av en "prestige" champagne, så att dom får se att det blir bättre när priset går upp. Att den även är från 2008 gör det ännu bättre, då jag även får visa upp ett bra årgångs vin.

Är det någon som har druckit den, och kan dela med sig av sina åsikter? Årgången i sig är ju helt fantastisk.

Resten av provningen kommer vara Louis Roederer Brut Premier, Eric Rodez BDN, Diebolt Vallois Prestige BDB & Goset Grand Rosé.
Tänkte som sagt lägga in en dyrare, men fortfarande inte dyr, Champagne som visar att kvaliteten stiger med priset.

Tar gärna emot förslag på andra Champagner som kan tänkas uppfylla det, om Michel Turgy inte håller måttet.
Eric Rodez Cuvee des Grandes vintages är ett bra exempel på hur lite mer mogen champagne smakar. ett bra alternativ för ca 430kr. Blandade årgångar.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
eller byt ut Turgy mot RL legras st vincent 1996 så får dom en rejäl champagne med ålder.
 

HJF

Medlem
Annars låter ju gamla stockar från Mesnil Sur Oger och årgång 2008 inte alls dumt... Ingen som haft möjlighet att prova Turgys Vieilles Vignes?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Annars låter ju gamla stockar från Mesnil Sur Oger och årgång 2008 inte alls dumt... Ingen som haft möjlighet att prova Turgys Vieilles Vignes?
Har druckit den ett stort antal gånger senast imorse vid besök hos Turgy, för mig är det en riktigt bra champagne men den når inte riktig upp till andra odlares Prestiger (Peters, Diebolt etc), men priset är också lägre (€28), jag är inte säker på att den kommer att utklassa resten av champagnerna i provningen. Legras 1996 är nog ett säkrare val. Syftet med besöket hos Turgy var att prova/handla lite av den nyss släppta 2006an, härlig charmig doft av blomster och en ren smak med tydlig mineral och ung syra (det blev även några flaskor 2008 VV).
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Det vart en R&L Legras Presidence 2002 till slut!

Men för att vara nyfiken, hur är Michel Turgy överlag? Om man tänker sig deras standard bdb så är den ju trevligt prissatt, håller den måttet? Har aldrig smakat den, men sålde faktiskt en hel del flaskor av den när jag jobbade i Dröbak en sommar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det vart en R&L Legras Presidence 2002 till slut!

Men för att vara nyfiken, hur är Michel Turgy överlag? Om man tänker sig deras standard bdb så är den ju trevligt prissatt, håller den måttet? Har aldrig smakat den, men sålde faktiskt en hel del flaskor av den när jag jobbade i Dröbak en sommar.
Turgy NV "håller absolut måttet" och är mer än väl värd pengarna den kostar. Tycker absolut att du bör prova en flaska!
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Det låter underbart! Har beställt en nu, blir att prova under påsken :)
 
Toppen