Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Eriks Vinbar

Larseman

Medlem
De kanske har uppdaterat hemsidan lite i förväg, står bara hur länge det är stängt och inte från när o_O
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Yeah!

Jag kämpar på och dyker upp imorgon iaf, kanske hinner med en sväng på fredag!
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Sitter tyvärr i möte med Kanada från 18.00 så tvekar på att jag hinner över! =(
 

Larseman

Medlem
Vad blev det? =)
@thunberg och jag öppnade med tre blinda röda. Alltid kul att få käka Humble Pie :oops:
Nu lyckades vi faktiskt ganska bra trots allt, även om jag nog lastar Thunberg för den framgången.

Första glaset; klockren Pinot Noir. Mycket ljust röd. Sval och lite blyg doft av röda bär och sandelträ. Mjuk, sval och slank med väldigt försynta tanniner. Ganska kort. Thunberg spekulerade också lite i Gamay, men vi landade ändå i PN till slut.
Gissning: Enkel Bourgogne av yngre sort.
Facit: 2013 Rabl Pinot Noir Vinum Optimum (Österrike)
Rätt druva men fel land.

Andra glaset; Italien! Det bara skriker Italien och vi landade ganska snabbt också i Toscana. Körsbär, våt tobak och kallt te ledde till Sangiovese och Chianti eller kanske en Rosso di Montalcino. Ganska parfymerad doft så jag tog en sväng norrut också och spekulerade i Nebbiolo. På doften skulle det nästan kunna vara en Brunello också tyckte jag, men vinet saknade lite kropp och längd.
Gissning: Sangiovese av typ Chianti
Facit: 2014 Ca' Marcanda (Gaja) Promis Toscana IGT
Rätt land och distrikt och huvudsakligen fel druva. Vinet innehåller visserligen 10% Sangiovese men i övrigt Merlot och Syrah. Vi var överrens om att Sangiovese är en fantastisk druva på att skina igenom :D
EDIT: Vi var överrens om att det var ett ganska bra vin, absolut det bästa av de tre.

Tredje glaset; Inte så kul. Skitig och fadd doft med ont om frukt. Kändes som en flaska som har stått öppen några dagar i kylen (vilket naturligtvis kan vara fallet på en vinbar). Thunberg inledde i Rhone, medan jag var fullständigt lost. @gece assisterade med tipset Zinfandel vilket kanske inte var alldeles tokigt med tanke på en del vibbar av russin och annan torkad frukt. Thunberg drog sig sedan söderut mot Languedoc och vi enades om Grenache. Jag ville dock placera vinet i Priorat, mest för att komma med något eget.
Gissning: Grenache-dominerat från södra Rhone (Thunberg) respektive Grenache-dominerat från Priorat
Facit: 2011 Domaine de la Biscarelle Châteauneuf-du-Pape
Rätt druva (90% Grenache) och Thunberg satte också både land och distrikt, om än inte appelationen. Jag var rätt på druvan, men det var nog mest omgivningens förtjänst.
EDIT: Ingen av oss var särskilt imponerad av vinet :(

Sedan lämnade både jag och @Swedish stället, vad som hände därefter får andra svara för.

Trevlig AW var det absolut!
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack själv! Så det blev inte bara ett glas till? :D
Nope, det blev några till.

Vad blev det? =)
Först 3 röda blint, som jag och @Larseman satt och funderade på. Gick ok, inte mer.
1. Pinot noir kom vi fram till snabbt, osäker på land, inte nya världen i alla fall, gissade på en enklare bourgogne. Ganska intetsägande vin.
2013 Rabl Vinum Optimum Pinot Noir, Kamptal, Österrike
Ja ja, fick rätt druva i alla fall, samt att det var från ett svalare område.

2. Italien på doften, men var? Hamnade både i Piemonte som Toscana, fuktig färsk tobak, ganska slank, valde Toscana, Sangiovese. Gillar det.
2014 Gaja Ca'Marcanda Promis, Toscana, Italien
Se där, rätt vart det men trots att jag valde Toscana för att det var sangiovese så nämnde @Swedish att det var endast 10% av den druvan. Resterande 55% merlot och 35% syrah. Stople in med andra ord.

3. Första sniffen skrek södra Rhône rakt ut men efter ett tag i glaset så började jag vackla. Kanske Languedoc? Larseman hamnade på iberiska halvön till slut. Grenache måste det vara i alla fall. Smakmässigt var det trist, fadd (flaskan stått öppen länge?), platt, inget jag går igång på.
2011 Domaine de la Biscarelle Châteauneuf-du-Pape, Rhône, Frankrike
Jaha, det var ju ett snudd på bottennapp vad det gäller CdP. 90% grenache enligt uppgift, resten blandade druvor.

Blev sugen på något syrligt och la min förhoppning på en sauvignon blanc, 2015 Tinpot Hut, Marlborough, Nya Zeeland. Visade sig vara helt fel, snudd på söt, klen syra, kraftiga klassiska markörer. Publikfriande men opersonligt och trist. Både Larseman och Swedish lämnade så kvar satt jag och @gece då vi vägrade ge upp. In med ett glas jänkar cab, nu jäklar går jag all in, 2012 Chateau Ste Michelle Indian Wells Cabernet Sauvignon, Columbia Valley, Washington State. Inte pjåkigt, cab markörer enligt skolbok, bra volym, något fatsliskig. Provar jag gärna igen.

Dag satt runda av, vilket betyder att man nyttjar benen för att förflytta sig till 19glas. Det var ju trots allt ljust ute fortfarande. In på 19glas och beslutsångesten är total. Vi försöker komma på något skoj och har mer eller mindre gett upp när vi ser en gäst får något rött-rosa-orangefärgat upphällt i ditt glas. Fan, det måste vi prova! Underligt minst sagt, lite spritsighet, funkig (härsket smör @Swedish), tunn kropp, kort avslut. På något sätt så uppskattar jag det, inte som vin utan som en god dricka. Kan iofs bero på sinnena vid detta lag är positiva till allt. Kommer nog aldrig köpa det igen men väl värt att ha provat ett glas. 2014 Renaud Bruyère & Adeline Houillon, Arbois Pupillin Rouge, 100% ploussard.

När jag smet iväg på pojkarnas beställde gece in ett glas rött. Semitransparent, lätt doft, pinot ropade jag direkt. Vilket givetvis var fel. Hmm, stämmer faktiskt, det är inte några jordgubbar eller hallon i doften utan går mer åt mörka bär, mosade färska blåbär. Slank i kroppen (min egna är just knappast slank utan mer välfylld och slapp, men på ett positivt sätt), Italien blir det efter ett tag. Gece nämner längre söderut när jag är ute och vimsar i norra Italien, självsäkert säger jag "druvan gaglioppo, från kalabrien". Tänk, så nära men ändå så helt fel. 2013 Tenuta di Fessina, Erse, Sicilien, Italien. Satan i gatan, detta var ju bra ju. Har provat årgången innan och blev inte speciellt övertygad då. Årgången eller alkoholhalten (i kroppen)? Svårt att avgöra.

Min tur att välja, vilket visade sig vara en utmaning både för mig som för stackars Kennet bakom disken. Vill prova en Matassa röd, Kennet ner i källaren, kommer efter ett tag upp med en Matassa Cuvée Alexandria (vitt). "Enda som fanns" är svaret. Hmm, vill ha rött, eller sött, eller både och. Det finns en zweigelt beerenauslese i listan, inget som fanns framme. Kennet på kvicka ben ner i källaren igen och kommer tillbaka med ingenting (eller var det något annat, minns inte). Total fiasko, slutar med ett glas 2014 Matassa Cuvée Alexandria, Languedoc. Gece får fundera en hel del på den, själv kan jag bara konstatera att det blev nog helt rätt i alla fall. Mer än så orkade jag inte analysera vinet, bra var det, skoj och ovanligt. Inte världsklass men det vidgar ens vyer. Nu är det tomt på folk (alla kollar matchen mellan Frankrike och Tyskland), så vi lämnar när de stänger lite tidigare (vilket är bra så här i efterhand). Först när jag ska låsa upp ytterdörren hemma inser jag att ett par glas på Eriks ställer till det med motoriken.
 

gece

Man vänjer sig.
Tredje glaset; Inte så kul. Skitig och fadd doft med ont om frukt. Kändes som en flaska som har stått öppen några dagar i kylen (vilket naturligtvis kan vara fallet på en vinbar). Thunberg inledde i Rhone, medan jag var fullständigt lost. @gece assisterade med tipset Zinfandel vilket kanske inte var alldeles tokigt med tanke på en del vibbar av russin och annan torkad frukt. Thunberg drog sig sedan söderut mot Languedoc och vi enades om Grenache. Jag ville dock placera vinet i Priorat, mest för att komma med något eget.
Lustigt, mina Zin-vibbar kom inte så mycket från russin/torkad frukt (vilket jag inte kände av så mycket på de små sniffar jag tog) som av en ganska riklig blommighet (kan inte riktigt placera den men typ viol/blåklint) som jag ofta hittar i lite bättre Zinnar (och förvisso, även i C9dP). Ingen annan som hittade?

Själv körde jag vitt (oblint, blir mycket lättare så):
2012 Maison Fernand & Laurent Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Champgains är hårdfatad sådär att det nästan börjar osa lite bränt om den... men bara nästan, det håller sig precis under gränsen och eken sitter ganska bra ihop med den rätt fina, svala frukten under. Guilty pleasure-gott.
2013 Lynmar Estate Russian River Chardonnay blir en intressant kontrast till föregående vin. Frukten är mer tropisk åt mango/ananas-hållet (som förväntat), men här har vi en klart mer återhållsam, eller ska vi säga elegant?, fathantering. Gillas.
2014 Wittmann Kirchspiel Riesling Großes Gewächs som kom därefter reflekterade jag inte över så värst mycket, men den satt fint till "Räksmörgås Grand Cru".

Bra kväll, måste göras om i framtiden!
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lustigt, mina Zin-vibbar kom inte så mycket från russin/torkad frukt (vilket jag inte kände av så mycket på de små sniffar jag tog) som av en ganska riklig blommighet (kan inte riktigt placera den men typ viol/blåklint) som jag ofta hittar i lite bättre Zinnar (och förvisso, även i C9dP). Ingen annan som hittade?

Själv körde jag vitt (oblint, blir mycket lättare så):
2012 Maison Fernand & Laurent Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Champgains är hårdfatad sådär att det nästan börjar osa lite bränt om den... men bara nästan, det håller sig precis under gränsen och eken sitter ganska bra ihop med den rätt fina, svala frukten under. Guilty pleasure-gott.
2013 Lynmar Estate Russian River Chardonnay blir en intressant kontrast till föregående vin. Frukten är mer tropisk åt mango/ananas-hållet (som förväntat), men här har vi en klart mer återhållsam, eller ska vi säga elegant?, fathantering. Gillas.
2014 Wittmann Kirchspiel Riesling Großes Gewächs som kom därefter reflekterade jag inte över så värst mycket, men den satt fint till "Räksmörgås Grand Cru".

Bra kväll, måste göras om i framtiden!

Härligt! Jag drack Lynmar Estate där förra veckan och jag blev riktigt imponerad! Jag har som mål att köpa på mig lite schyssta RR chardonnay!
 
Toppen