Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ert favoritgodis

Elvis

Medlem
Jag antar att jag inte är den ende godisgrisen i det här forumet. Vilket är ert favoritgodis?

Mitt är Fazer Wienernougat.
 

Lando

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Mörk choklad, ja även ljus men helst mörk. I budgetskiktet tycker jag Anthon Bergs 100-grams kakor är riktigt goda, finns en 60%ig med "Cacao Nibs" som jag kan äta ihjäl mig på. Annars är Valrhona alltid trevligt. Och så hemmagjorda mozartkulor, gjorde 100 i julas, åt säkert 60 av dom själv.. :p
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Kunde tänka mig att det fanns en del chokladfinsmakare i forumet. :)
 

EuphoniC

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Själv är jag inte så mycket för "fingodis" eller mörk choklad utan för mig så är det mjölkchoklad som är ett stort gissel.

En filmkväll måste ha snacks och delas helst med ett rör Pringles Hot & Spicey och en 200g Marabou mjölkchoklad. Receptet lyder, tag två till tre flarn chips med en ruta choklad på, för in i munnen, tugga samma. Mmmmm.. gott.

Kexchokladrutor fungerar också som en lite mindre "tung" kombination.

Detta kan i sin tur kombineras med lösviktsgodis och specifikt "sockerbitar". Tugga gärna samman, synergi mellan krydda, choklad och vaniljen från sockerbitarna.

Dreglet börjar rinna vid blotta tanken!

Godis äter man bäst i mängder som mäts i kilon...
 

EuphoniC

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Hm... Pringles Hot & Spicey är ju rätt starka så vette fåglarna om det blir annat att kombinera än en obligatorisk Pepsi Max ;)

Det låter lite märkligt, men prova för allt i världen.

Chips överhuvudtaget + sockerbitar och tugga ihop är trevligt medans chokladen gör sig bäst med kryddorna däremot.
 

weezer

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Det handlar ofta om tillfället...sitter man på pass och jagar fågel är en frukt & mandel jäv-ligt gott, men hemma i soffan så tycker jag Anton berghs kakor är rätt bra, de med nibs, eller Marabous mörka med pistage. Är man i Sthlm smiter jag gärna förbi Ejes på E.dahlbergsgatan och köper några bitar. Alladin är ett jädra otyg som förgiftat många hem tycker jag, däremot.

Ejes skickar dessutom hem askar, eller som present, bara att ringa... http://www.ejeschoklad.se/
 

vintjej

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Dajm, häxvrål, fudge av alla de slag, salmiak och färska marshmallows.
Kexchoklad lite då och då är ju inte heller fel.
Är absolut ingen chokladnörd trots att jag gått på chokladprovningar och köpt en massa märkeschoklad.
Riktigt svårt har jag för avarten choklad och Amarone.
 

Jos

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Jag är så nördig så mitt godis skulle bli en grym Taylor Port eller kanske en sval, grym Sauternes.. Ja, det är verkligen godis. Särskilt porten... Eller om man är lite "rökigare" en Laphroaig med skönt bränd sötma :p

Men ok, ica-godis så Basset´s svarta vingummi, after eight och marabous chokladkaka med russin och nötter.. Hmm.. hette inte den rom-russin eller nåt..?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Det är för lite godisprat här i forumet så jag väcker liv i den här tråden igen.

Jag upptäckte i måndags på Arlanda att de säljer Valrhona mjölkchokladkakor för bara 35 kr! Det är ett väldigt bra pris (antagligen det enda godis man kan säga det om på Arlanda) och perfekt flygplansgodis.
 

anders

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Elvis skrev:
Det är för lite godisprat här i forumet så jag väcker liv i den här tråden igen.

Jag upptäckte i måndags på Arlanda att de säljer Valrhona mjölkchokladkakor för bara 35 kr! Det är ett väldigt bra pris (antagligen det enda godis man kan säga det om på Arlanda) och perfekt flygplansgodis.

Det är standardpris i Tyskland. Valrhona är krimimellt prissatt i Sverige. Jag vet inte hur många kilo jag burit hem genom åren men det är åtskilliga. Vi klagar frekvent på bolaget men är det någon som skulle ha smörj är det importören av Valrhona (Arvid Nordquist?).
 

Håkan

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Anders, detta gäller väl även annat än Choklad tex Riedelglas, franska ostar (en fransk gästforskare jag jobbade med för några år sedan blev sjukt glad när han såg att sin favoritmunster i en ostaffär, men fick något mörkt i blicken när han insåg vad den kostade, hemma hos honom kostade den som Allerum präst).
Elvis, Martin Olsson har Valrhona hyfsat billigt ca 30 kr per kaka. Nån i din bekantskapskrets torde ha kort.

Själv är jag oerhört förtjust i mjuk nougat, en sån där vit och seg sak fullpackad med mandel, nötter och frukt. Valrhona med apelsinskal i är heller inte så dumt. Jag sörjde djupt när Richartbutiken på Humlegårdsgatan stängde, världens bästa Chokladpraliner.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ert favoritgodis

Av någon anledning har jag å det sistone snöat in totalt på Skittles. Underbart godis.
 

kayaker

Cyklist
SV: Ert favoritgodis

anders skrev:
Det är standardpris i Tyskland. Valrhona är krimimellt prissatt i Sverige. Jag vet inte hur många kilo jag burit hem genom åren men det är åtskilliga. Vi klagar frekvent på bolaget men är det någon som skulle ha smörj är det importören av Valrhona (Arvid Nordquist?).
Valrhona, Michel Cluizel och Bonnat m.fl. är däremot rätt högt prissatta på hemmaplan, dvs. i Frankrike. Sett ur det perspektivet är priserna på diverse flygplatsbutiker riktigt bra. Jag brukar alltid köpa ett gäng Valrhonakakor när jag flyger från Landvetter.
 

Krug88

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Håkan skrev:
Anders, detta gäller väl även annat än Choklad tex Riedelglas, franska ostar (en fransk gästforskare jag jobbade med för några år sedan blev sjukt glad när han såg att sin favoritmunster i en ostaffär, men fick något mörkt i blicken när han insåg vad den kostade, hemma hos honom kostade den som Allerum präst).
Elvis, Martin Olsson har Valrhona hyfsat billigt ca 30 kr per kaka. Nån i din bekantskapskrets torde ha kort.
Du kan få låna mitt Elvis.
 

J.S.

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Krug skrev:
Av någon anledning har jag å det sistone snöat in totalt på Skittles. Underbart godis.

Skittles e ju sjukt gott! Käkade jag som en tok under min senaste vistelse i USA :p
 

anders

Medlem
SV: Ert favoritgodis

Djungelvrål är svåra att sluta proppa i sig när man väl har börjat. Det är egentligen först sedan hela truten klibbat igen som naturlagarna tvingar en att ta en paus och försöka hitta tänderna...
 
Toppen