Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exempel på bra provningsanteckningar

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker han gör en bra jämförelse med andra Montroser, så att man får en klar och tydlig bild av vad vi har att förvänta oss av våra flaskor av detta vin. Och när.
Nu läste du nog fel smaknot. Den jag citerade och syftade på, handlade inte om Montrose, det var noten med tusen aromord jag syftade på. Den var väl rörig...;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har en viss förkärlek för poetiska TN. Men här är en ur min feed som saknar poesi, doxk ger en bra bild av ett bra vin. Hoppas jag iaf. Så vad är din tagning på en TN av denna typ?


1998 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm
McLaren Vale
2014-03-28 - MILOS WROTE: 92 points
Very much Aussie that is approaching drinking time. Dark ruby red. All the dark bright berry fruits make a showing on the nose with nice mineral note and charcoal. The palate is surprisingly balanced with intense fruit flavour balanced with great acidity and ripe fine tannins. Long and balanced finish. There is nothing subtle about this wine yet, but that was not expected. Overall, drinkable now but many many years ahead. On the right track.
Svårt, den funkar men förutsätter att du har bra koll på vinet ifråga. Här räknar jag med att vinet är en klassisk Aussie-shiraz som bör lagras lite till, vilket nog är bra information, tror jag. Har 08:an av detta vin, borde det lagras 10 år, eller kan jag skruva av skruvkapsylen inom kort?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svårt, den funkar men förutsätter att du har bra koll på vinet ifråga. Här räknar jag med att vinet är en klassisk Aussie-shiraz som bör lagras lite till, vilket nog är bra information, tror jag. Har 08:an av detta vin, borde det lagras 10 år, eller kan jag skruva av skruvkapsylen inom kort?
Visst, dekapitera mera, men med minsta lilla 10-åriga tålamod så får du mer GPD, glädje per droppe.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ah, den är såpass fruktig alltså. :D
Vi får se vad tomten har i sin säck i april, jag har ju så mycket kul att erbjuda numera...;)
Det kommer bli spännande, det lovar jag dig :rolleyes:
...och med lite otur så har jag ALLA fel
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen fara, det viktiga är vad man tycker om och där har man alltid rätt. Men visst känns det extra bra när man spikar ett vin blint. :cool:
...och visst känns det extra bra då en bourgogneälskare spikar en Bourgogne - men den är från NZ :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eller då en Bourgogneaversiv Baroloälskare fnyser åt en "låg" Bourgogne som visar sig vara en Barolo han skrivit upp som 95p på CT förra hösten :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
...och visst känns det extra bra då en bourgogneälskare spikar en Bourgogne - men den är från NZ :)
En annan lyckades så sent som imorse missa en mogen men kraftig Bourgogne för Bordeaux...så är det ibland. Och så kan det se ut när man arbetar med sensorik. Lite vinprovning innan kaffet (jag spottar såklart) och sedan kör man på med annat. :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spotta är en synd!
...men ibland är det underbart att synda ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta är en man som äter betydligt mer och lyxigare än jag någonsin klarar av att drömma om... Azurmendi är en makalös tre-stjärnig restaurang... Bara hoppas att min flaska också levererar den dagen det är dags :)@

1994 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia
Tempranillo Blend, Tempranillomore
2014-04-02 - XAVIER AUERBACH WROTE: 93 points
A private lunch (Restaurant Azurmendi ***, Larrabetzu, Spain): A blend of 75% Tempranillo, 15% Garnacha, 10% Mazuelo and Graciano, ten years on oak. Yet another Tondonia that has everything. Mature appearance but not bricked through; wonderful nose, warm and glowing, red fruit, evolved aromas; elegant, delicate, perfectly harmonious and silky-sweet, almost resolved tannins, great finesse, nothing out of place, gentle, seems fully mature; very good length.
 
Toppen