Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exempel på bra provningsanteckningar

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Samma vin, ganska olika tagningar.
Jag blir otroligt inspirerad att öppna resten av vårt lilla innehav då jag läser på CT...
Vad skulle du göra? Som. Matlen och bara bälga i dig så snart han får syn på den, eller spara några år till?

2008 Robert Foley Merlo
COMMUNITY TASTING NOTES (73)
Avg Score 92,9 Points

  • 2012-05-04 - I WROTE: 91 Points
    Non-Blind. 5 hrs triple decant.
    Blackish red wine.
    Discreet nose with dark, ominous ompf in the background.
    The tightest Merlot I've ever had from outside of Pomerol. Not at all a "merloty" wine, as was my fear. This is subtle, fairly restrained and designed for longevity. Very fine acids (M+) to match the awesome fruit (L) and great tannins (M+) making for fine balance. As a structure, this is less cathedral (majestic) and more Rainbow Bridge (spanning).
    Can't wait to watch/taste it grow over the years. Only bought 3 btls, so two more to go. Next one in ~5-10 years depending on self discipline and what you fellow CT:ers find along its journey.

    2014-04-05 - MILLERARNER LIKES THIS WINE:93 Points
  • I once heard merlot referred to as the "comfort food" of the wine world. This bottle fits that description. Not overly complex, concentrated, or burly. Just very, very drinkable with ripe fruit and polished fine tannins. At times it seemed to channel a new world style tempranillo.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hey, inte schysst (( :öga: )) Jag har flera flaskor som jag har sparat i FLERA år utan att tulla på dem...:cigarr:
Jo, det är svårt hålla på flaskor innan man har så många att det blir naturligt att man spar dem - att man helt enkelt inte hinner med att dricka dem... En tillräckligt stor samling automatgör liksom all nödvändig självdisciplin.

Skål för att din samling kan få växa ur ymnighetens horn.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, det är svårt hålla på flaskor innan man har så många att det blir naturligt att man spar dem - att man helt enkelt inte hinner med att dricka dem... En tillräckligt stor samling automatgör liksom all nödvändig självdisciplin.

Skål för att din samling kan få växa ur ymnighetens horn.
Jag har en dröm; jag vill kunna köpa moget vin direkt i lokalt belägen butik helt färdiglagrat. Eller samma vin i sin ungdom, bara för att jag just den dagen känner sug efter spänstigt lammkött, eller varför inte båda på samma gång? :eek:

Om bara @vintomas och @Anders Landström tar tag i partiet FV (Fina Vinare) snart, så kanske drömmen blir verklighet snabbare än en Amon-Ra hinner bli drickfärdig. Jag är redo att vara med på denna demokratiska resa. :)

Jag längtar...och medan jag väntar så dricker jag det jag kommer över utan särskilt stort huvudbry. Men som du säger - ett stort vinlager underlättar att det alltid finns flaskor med mogen ålder att plocka fram, den enda risken är att just de flaskor som legat till sig råkar vara av en typ jag inte vid tillfället är intresserad av då man precis upptäckt hur fantastiskt det där vinet från Ukraina är, vilket man inte har en enda mogen flaska av. :(
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har en dröm; jag vill kunna köpa moget vin direkt i lokalt belägen butik helt färdiglagrat. Eller samma vin i sin ungdom, bara för att jag just den dagen känner sug efter spänstigt lammkött, eller varför inte båda på samma gång? :eek:

Om bara @vintomas och @Anders Landström tar tag i partiet FV (Fina Vinare) snart, så kanske drömmen blir verklighet snabbare än en Amon-Ra hinner bli drickfärdig. Jag är redo att vara med på denna demokratiska resa. :)

Jag längtar...och medan jag väntar så dricker jag det jag kommer över utan särskilt stort huvudbry. Men som du säger - ett stort vinlager underlättar att det alltid finns flaskor med mogen ålder att plocka fram, den enda risken är att just de flaskor som legat till sig råkar vara av en typ jag inte vid tillfället är intresserad av då man precis upptäckt hur fantastiskt det där vinet från Ukraina är, vilket man inte har en enda mogen flaska av. :(
En välskött vinkällare blir kanske aldrig perfekt, men den blir alltid bättre än SB:s flaggskeppsbutiker. Huvudsaken med gott vin är ju njutningen. Och själva njutningen ser du ju ut att klara av på ett minst lika bra sätt som många andra på FW's partihögkvarter.

Det bästa är dock att viner ju inte är känsliga emos (vissa distrikt dock undantagna) utan går det ett år utan att jag känner för Bdx, så funkar det ju bara alldeles utmärkt. Eller, som nu, då jag bestämt mig för att masa mig gnm NZ (allt rött, såsom jag hittar det), Washington (allt rött, dricker under tidig höst) och California (all Syrah dricker under sen höst) i år, så har man ju något att fokusera i auktionslistor, på REA osv samtidigt som det lilla som finns i källaren naturligtvis också används på ett ... ehhh... ansvarsfullt sätt.
 

chambertin

Medlem
Jag har en dröm; jag vill kunna köpa moget vin direkt i lokalt belägen butik helt färdiglagrat. Eller samma vin i sin ungdom, bara för att jag just den dagen känner sug efter spänstigt lammkött, eller varför inte båda på samma gång? :eek:

Om bara @vintomas och @Anders Landström tar tag i partiet FV (Fina Vinare) snart, så kanske drömmen blir verklighet snabbare än en Amon-Ra hinner bli drickfärdig. Jag är redo att vara med på denna demokratiska resa. :)

Jag längtar...och medan jag väntar så dricker jag det jag kommer över utan särskilt stort huvudbry. Men som du säger - ett stort vinlager underlättar att det alltid finns flaskor med mogen ålder att plocka fram, den enda risken är att just de flaskor som legat till sig råkar vara av en typ jag inte vid tillfället är intresserad av då man precis upptäckt hur fantastiskt det där vinet från Ukraina är, vilket man inte har en enda mogen flaska av. :(
Vi delar din dröm @Matlen även om jag gärna har kvar källaren OCKSÅ.
 
Toppen