Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exportera vin

Puteljen!

Medlem
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att skicka vin från Sverige till England för försäljning. Jag är redan kund hos flera av aktörerna där borta (FRW, BBR, J&B) men har en del vin i Sverige som jag funderar på att sälja. Problemet är ju att rent fysiskt få vinerna till England på ett säkert och någorlunda billigt sätt.

Nån som har tips vad gäller frakt och regelverk?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att skicka vin från Sverige till England för försäljning. Jag är redan kund hos flera av aktörerna där borta (FRW, BBR, J&B) men har en del vin i Sverige som jag funderar på att sälja. Problemet är ju att rent fysiskt få vinerna till England på ett säkert och någorlunda billigt sätt.

Nån som har tips vad gäller frakt och regelverk?
Vad är det du vill sälja?
 
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att skicka vin från Sverige till England för försäljning. Jag är redan kund hos flera av aktörerna där borta (FRW, BBR, J&B) men har en del vin i Sverige som jag funderar på att sälja. Problemet är ju att rent fysiskt få vinerna till England på ett säkert och någorlunda billigt sätt.

Nån som har tips vad gäller frakt och regelverk?

Jag har använt http://www.seabrookexports.com/ för att skicka vin till Sverige så de har ju kontakt med lämpliga distributörer i Sverige. Prova att dra en mail till dem.

Vad gäller regler, har ju aldrig exporterat vin till England men då moms är betald i Sverige ska du inte betala den, är osäker på hur engelsmännen hanterar deras alkoholskatt för privata aktörer.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att skicka vin från Sverige till England för försäljning. Jag är redan kund hos flera av aktörerna där borta (FRW, BBR, J&B) men har en del vin i Sverige som jag funderar på att sälja. Problemet är ju att rent fysiskt få vinerna till England på ett säkert och någorlunda billigt sätt.

Nån som har tips vad gäller frakt och regelverk?

Om du har saker du vill sälja, och om det är nog "fancy" (eller ändå) så kan du fråga FRW om de kan hjälpa dig med att fixa med transporten. Det hjälper de gärna till med skulle jag tro. Speciellt om det är intressanta viner och volymer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Anders Landström skrev:
Jag har använt http://www.seabrookexports.com/ för att skicka vin till Sverige så de har ju kontakt med lämpliga distributörer i Sverige. Prova att dra en mail till dem.

Vad gäller regler, har ju aldrig exporterat vin till England men då moms är betald i Sverige ska du inte betala den, är osäker på hur engelsmännen hanterar deras alkoholskatt för privata aktörer.
Alkoskatten får köparen betala och även momsen, du "förlorar" skatten och momsen när du säljer viner som är skattade.
Ett vin som säljs för 976 pund får köparen (när man tar ut det från Bond) betala skatt (ca24 pund) och moms (20%) totalt 1200 Pund, vill man sen sälja detta vin får man 976 minus provision (10%)!
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

magnum skrev:
Alkoskatten får köparen betala och även momsen, du "förlorar" skatten och momsen när du säljer viner som är skattade.
Ett vin som säljs för 976 pund får köparen (när man tar ut det från Bond) betala skatt (ca24 pund) och moms (20%) totalt 1200 Pund, vill man sen sälja detta vin får man 976 minus provision (10%)!

Så har jag också förstått det. 24 pund (hade för mig det var 22,8) skatt är alltså per låda (12 x 75cl). Är det någon som vet om man kan få in sina viner i "in bond" systemet? Skulle tro de blir mer lättsålda då, när köparen kan sälja dem vidare bonded. På nått j-vla vänster borde de väl gå, jag menar importörerna som tar in vin till UK får ju till det.
 
SV: Exportera vin

magnum skrev:
Alkoskatten får köparen betala och även momsen, du "förlorar" skatten och momsen när du säljer viner som är skattade.
Ett vin som säljs för 976 pund får köparen (när man tar ut det från Bond) betala skatt (ca24 pund) och moms (20%) totalt 1200 Pund, vill man sen sälja detta vin får man 976 minus provision (10%)!

Intressant. Så för ett vin som är utanför bond-systemet får man betala moms och alkoholskatt varje gång det säljs vidare? Trodde dubbelbeskattning var förbjuden i EU
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Exportera vin

Anders Landström skrev:
Intressant. Så för ett vin som är utanför bond-systemet får man betala moms och alkoholskatt varje gång det säljs vidare?

Nej, moms och alkoholskatt betalas när vinet tas ut ur det skattefria lagret.

Självklart får du betala svensk punktskatt om du tar det till Sverige men momsen är redan avklarad.
 
SV: Exportera vin

Jimmy Forsman skrev:
Nej, moms och alkoholskatt betalas när vinet tas ut ur det skattefria lagret.

Självklart får du betala svensk punktskatt om du tar det till Sverige men momsen är redan avklarad.

Frågan var ju om du exporterade det till England.

Sedan är ju det intressant att man måste betala dubbla punktskatter när man köper vin i England och exporterar till Sverige.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Så har jag också förstått det. 24 pund (hade för mig det var 22,8) skatt är alltså per låda (12 x 75cl). Är det någon som vet om man kan få in sina viner i "in bond" systemet? Skulle tro de blir mer lättsålda då, när köparen kan sälja dem vidare bonded. På nått j-vla vänster borde de väl gå, jag menar importörerna som tar in vin till UK får ju till det.
Det är inga problem! Det som importeras är utan moms. Det du säljer hamnar i inBond det är därför du förlorar skatt och moms vid försäljning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Jimmy Forsman skrev:
Nej, moms och alkoholskatt betalas när vinet tas ut ur det skattefria lagret.

Självklart får du betala svensk punktskatt om du tar det till Sverige men momsen är redan avklarad.
Korrekt, men när det skall säljas igen får säljaren ingen ersättning för momsen och köparen (när han tar ut det från inBond) får betala skatt och moms, igen!
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

magnum skrev:
Korrekt, men när det skall säljas igen får säljaren ingen ersättning för momsen och köparen (när han tar ut det från inBond) får betala skatt och moms, igen!


Att man tappar den betalda momsen har jag fattat. Men menar du att när man tar in vin till UK så hamnar de automatiskt in bond? Jag misstänker att det är en del pappersarbete med det också.

Men när man köper viner från till exempel FRW så är de ibland listade som "Duty paid" och då måste du omedelbart betala VAT (moms) (men inte duty/alkoholskatt) och vinet betraktas inte som "in bond" även om du har det förvarat hos dem. Om jag då skulle sälja det vidare har jag tolkat det som att nästa köpare igen måste betala VAT, dvs. det är idiotiskt att köpa investeringsviner på det sättet eftersom en potentiell köpare naturligtvis helst köper in bond. Teoretiskt skulle en kedja försäljningar kunna leda till att VAT betalas till flera gånger vinets värde, precis som Anders Landström påpekar. Har jag missat något?

Vad gäller den dubbla punktskatten har jag hört att du teoretisk kan kräva tillbaka skatten från HMRC men det är tydligen så komplicerat att ingen orkar göra det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Exportera vin

magnum skrev:
Korrekt, men när det skall säljas igen får säljaren ingen ersättning för momsen och köparen (när han tar ut det från inBond) får betala skatt och moms, igen!

Men, en privatperson kan väl inte sälja en vara som blir "in Bond" igen? Är den väl uttagen ut ett skattefritt lager då är den det. Då ska den säljas dom DP. Alltså intullad och skattad.

Väl?
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

Jimmy Forsman skrev:
Men, en privatperson kan väl inte sälja en vara som blir "in Bond" igen? Är den väl uttagen ut ett skattefritt lager då är den det. Då ska den säljas dom DP. Alltså intullad och skattad.

Väl?

Ja, och då betalas moms varje gång.... eller?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Är det någon som vet om man kan få in sina viner i "in bond" systemet? Skulle tro de blir mer lättsålda då, när köparen kan sälja dem vidare bonded. På nått j-vla vänster borde de väl gå, jag menar importörerna som tar in vin till UK får ju till det.

Det kan knappast gå, som Jimmy påpekar. Skatteupplag - "in bond" - är så vitt jag förstår det i grund och botten ett system för att skjuta upp betalning av punktskatt och moms på en vara som ännu inte sålts till konsument. Så fungerar det också för svenska importörer, de betalar svensk alkoholskatt först när pavorna plockas ut ur lagret. Det som är udda med UK är att de uppenbarligen tillåter att kunder äger flaskor i skatteupplaget.

Mig veterligen så stoppas varor in i systemet när de produceras eller importeras till EU-området, därefter flyttas de runt eller tas ut. Det finns ett gemensamt IT-system för detta inom EU som heter EMCS (Excise Movement and Control System).

Det är lustigt att du ser det som en fördel att kunna få in något i skatteupplaget, vilket är ekvivalent med att du blir av med betald moms och alkoholskatt. Det är ju i detta fall det skulle bli aktuellt att betala skatt flera gånger, eller åtminstone en gång till, om det mot förmodan skulle vara möjligt. Sedan må det finnas aktörer som bara handlar med "in bond"-viner, vilket kanske gör dem mer "likvida" för handel med vissa aktörer. Men i grunden är ju priserna på "in bond"-marknaden alltid lägre, så jag har svårt att se den stora fördelen för dig som säljare.

På auktioner utgår väl inte moms på hela priset, utan enbart på provisionen, d.v.s. det pris som auktionshuset tar för sin tjänst? Antar att det funkar på samma sätt i alla EU-länder. Jag gissar att raritetsvinhandlare som handlar med "begagnade viner" (något som inte finns i Sverige) betalar moms på differensen mellan in- och utgående pris snarare än på hela försäljningspriset. Så visst kan moms i dessa situationer betalas "flera gånger" om vinet säljs flera gånger till successivt högre pris, men det ska inte blir mer moms totalt sett, jämfört med om vinet bara sålts en gång till det slutliga priset. Det är liksom poängen med mervärdesskatt, som tas ut på mervärdet i respektive led, medan punktskatt tas ut en gång, i ett väl definierat led.
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

vintomas skrev:
Det kan knappast gå, som Jimmy påpekar. Skatteupplag - "in bond" - är så vitt jag förstår det i grund och botten ett system för att skjuta upp betalning av punktskatt och moms på en vara som ännu inte sålts till konsument. Så fungerar det också för svenska importörer, de betalar svensk alkoholskatt först när pavorna plockas ut ur lagret. Det som är udda med UK är att de uppenbarligen tillåter att kunder äger flaskor i skatteupplaget.

Mig veterligen så stoppas varor in i systemet när de produceras eller importeras till EU-området, därefter flyttas de runt eller tas ut. Det finns ett gemensamt IT-system för detta inom EU som heter EMCS (Excise Movement and Control System).

Det är lustigt att du ser det som en fördel att kunna få in något i skatteupplaget, vilket är ekvivalent med att du blir av med betald moms och alkoholskatt. Det är ju i detta fall det skulle bli aktuellt att betala skatt flera gånger, eller åtminstone en gång till, om det mot förmodan skulle vara möjligt. Sedan må det finnas aktörer som bara handlar med "in bond"-viner, vilket kanske gör dem mer "likvida" för handel med vissa aktörer.

På auktioner utgår väl inte moms på hela priset, utan enbart på provisionen, d.v.s. det pris som auktionshuset tar för sin tjänst? Antar att det funkar på samma sätt i alla EU-länder. Jag gissar att raritetsvinhandlare som handlar med "begagnade viner" (något som inte finns i Sverige) betalar moms på differensen mellan in- och utgående pris snarare än på hela försäljningspriset. Så visst kan moms i dessa situationer betalas "flera gånger" om vinet säljs flera gånger till successivt högre pris, men det ska inte blir mer moms totalt sett.

Men säljer jag i UK blir jag oavsett av med moms och alkoholskatt, och då är det en fördel att få in det som ska säljas "in bond". De gånger jag köpt viner som listats som Duty Paid har jag betalt moms på hela beloppet, dvs. det tas visst ut dubbel moms.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Men säljer jag i UK blir jag oavsett av med moms och alkoholskatt, och då är det en fördel att få in det som ska säljas "in bond". De gånger jag köpt viner som listats som Duty Paid har jag betalt moms på hela beloppet, dvs. det tas visst ut dubbel moms.
Med Farr som exempel, allt du säljer via dem kommer att behandlas som inBond dvs dem kommer sälja vinerna utan moms och skatt. Vad är det för viner du vill sälja?
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

magnum skrev:
Med Farr som exempel, allt du säljer via dem kommer att behandlas som inBond dvs dem kommer sälja vinerna utan moms och skatt. Vad är det för viner du vill sälja?

Jag mest undersöker möjligheterna. Har ett husbygge som drar pengar. Ett mycket enklare alternativ är naturligtvis att sälja lådor som redan ligger i england, men har lite extra av saker i sverige som jag tycker jag kan avvara. Det rör sig om i stort sett om Bourgogne PC/GC från senare årgångar och en del enstaka flaskor av annat. Har också en gammal whiskysamling som samlar damm som jag tänkt avyttra. Inga enorma mängder, men tillräckligt för att finansiera ett badrum eller två.

Jag har redan snackat med min kontakt på FRW och han sa att det inte var några problem att sälja via dem, men vi gick inte in på de finare detaljerna vad gäller transport, VAT, Duty och in bond. Får ta ny kontakt.

Alternativet är ju auktion i sverige eller danmark, eller behålla och dricka upp! Kanske blir det sistnämnda, det är alltid mest lockande :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Exportera vin

Puteljen! skrev:
Jag mest undersöker möjligheterna. Har ett husbygge som drar pengar. Ett mycket enklare alternativ är naturligtvis att sälja lådor som redan ligger i england, men har lite extra av saker i sverige som jag tycker jag kan avvara. Det rör sig om i stort sett om Bourgogne PC/GC från senare årgångar och en del enstaka flaskor av annat. Har också en gammal whiskysamling som samlar damm som jag tänkt avyttra. Inga enorma mängder, men tillräckligt för att finansiera ett badrum eller två.

Jag har redan snackat med min kontakt på FRW och han sa att det inte var några problem att sälja via dem, men vi gick inte in på de finare detaljerna vad gäller transport, VAT, Duty och in bond. Får ta ny kontakt.

Alternativet är ju auktion i sverige eller danmark, eller behålla och dricka upp! Kanske blir det sistnämnda, det är alltid mest lockande :)
Eller ett PM!!
 
Trådskapare
P

Puteljen!

Medlem
SV: Exportera vin

Nu har jag fått detta utrett av min kontakt på FRW. Så här är det:

Ett vin som importeras till UK hamnar under bond och kan säljas vidare obegränsat antal gånger utan att moms eller alkoholskatt måste betalas. MEN, så snart vinet tagit ut ur bond i UK så måste VAT betalas varje gång det säljs, åtminstone om man säljer det via en momsredovisningsskyldig mellanhand som FRW, Farr eller liknande. Alltså kan teoretiskt 20% moms tas ut obegränsat antal gånger. Alkoholskatten däremot tas bara ut en gång, när vinet tas ur bond. Enda sättet att få in vinet under bond igen är att ta det ut ur UK och importera det på nytt.

Alltså, om någon vill exportera vin från sverige (eller vilket land som helst egentligen) till försäljning i UK hamnar det in bond vid importen, eller åtminstone kan handlaren och fraktfirman se till att det gör det om så önskas.
 
Toppen