Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fadäs Systembolaget - vad är min 'rätt'?

Kort summerat; jag hade hittat en enstaka flaska som fanns i lagersaldot i en butik. eftersom butiken i fråga ligger för långt bort så jag gick till mitt lokala systembolag och bad dem att ta kontakt med systembolaget i fråga för att kolla om flaskan verkligen fanns i lager. det gjorde den och min lokala butik gjorde en beställning åt mig. toppen. allt gott så långt.

något senare fick jag ett telefonsamtal från bolaget där de förklarade att det var en annan årgång på flaskan jag beställt med frågan om jag fortfarande ville ha flaskan. jag bekräftade att jag absolut ville ha flaskan. några dagar senare ringer dom igen och förklarar att den flaska jag beställt inte har ett artikelnummer och att systembolagets huvudkontor kontaktats - diverse teknikaliteter gjorde att det hela skulle ta några dagar extra. tiden har gått sedan dess och idag hade jag vägarna förbi mitt lokala systembolag och hörde efter vad som hänt med min beställning. det ringdes lite på telefonen och efter en sväng fick jag höra att systembolaget som hade flaskan ursprungligen endera sålt flaskan till någon annan eller skickat den till en annan butik. Tyvärr.

Jag undrar om Systembolaget har rätt att behandla kunder så här? Dvs, att först bekräfta att en flaska finns i lager, ta emot en beställning och sedan låta någon anställd sälja flaskan till, ja, vem vet, till en vinintresserad svåger? sig själv? etc. Har jag någon möjlighet att kräva att Systembolaget kompenserar mig på något sätt och handla in flaskan i fråga via agenten/producenten?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kort summerat; jag hade hittat en enstaka flaska som fanns i lagersaldot i en butik. eftersom butiken i fråga ligger för långt bort så jag gick till mitt lokala systembolag och bad dem att ta kontakt med systembolaget i fråga för att kolla om flaskan verkligen fanns i lager. det gjorde den och min lokala butik gjorde en beställning åt mig. toppen. allt gott så långt.

något senare fick jag ett telefonsamtal från bolaget där de förklarade att det var en annan årgång på flaskan jag beställt med frågan om jag fortfarande ville ha flaskan. jag bekräftade att jag absolut ville ha flaskan. några dagar senare ringer dom igen och förklarar att den flaska jag beställt inte har ett artikelnummer och att systembolagets huvudkontor kontaktats - diverse teknikaliteter gjorde att det hela skulle ta några dagar extra. tiden har gått sedan dess och idag hade jag vägarna förbi mitt lokala systembolag och hörde efter vad som hänt med min beställning. det ringdes lite på telefonen och efter en sväng fick jag höra att systembolaget som hade flaskan ursprungligen endera sålt flaskan till någon annan eller skickat den till en annan butik. Tyvärr.

Jag undrar om Systembolaget har rätt att behandla kunder så här? Dvs, att först bekräfta att en flaska finns i lager, ta emot en beställning och sedan låta någon anställd sälja flaskan till, ja, vem vet, till en vinintresserad svåger? sig själv? etc. Har jag någon möjlighet att kräva att Systembolaget kompenserar mig på något sätt och handla in flaskan i fråga via agenten/producenten?
Låter som en perfekt fråga för @ChristianB att reda ut utförligt för oss. :)

Jag tycker det låter helt uppåt väggarna fel för övrigt!
 

ChristianB

DipWSET
Låter som en perfekt fråga för @ChristianB att reda ut utförligt för oss. :)
Jag tycker det låter helt uppåt väggarna fel för övrigt!
Ni känner ju säkert till att man kan beställa mellan butikerna, så där är inget nytt... Det är svårt att säga vad som gått fel i den här situationen och jag kan ju bara spekulera; den anställde som skulle ställa undan flaskan kan ha missat det, glömt säga till sina kollegor att den ska skickas, skickat den till fel butik... Det finns troligen andra saker som kan gå fel också.

Däremot tror jag inte att det går att göra så mycket mer. Man får inte ge bort alkohol i Sverige (därav dryckeskuponger för privatpersoner på mässor t ex) så jag misstänker att det inte är fråga om att få något slags ersättning för en saknad flaska.

Mitt enda tips egentligen är att höra av sig till Kundtjänst med alla detaljer och få något svar där... Som @mad dog mikey skriver i sitt inlägg kanske det kan gå att få tag i en flaska från andra källor vilket SB kanske kan ordna "som plåster på såren", men jag gissar här, så ta det inte som ett löfte!
 
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
Hej Christian och tack för reflektionen. Det som stör mig är att butiken i fråga hörde av sig (minst) två gånger till 'min butik' som i sin tur ringt mig två gånger relaterat till denna beställning. Jag har därmed svårt att tro att en av dom personer som jobbar med beställningar i butiken i fråga plötsligt fick för sig att ställa flaskan i butiken igen ..och kränga flaskan till någon annan..

Det som gör det extra störande är att det handlar om en flaska som släpps i begränsat antal (och som brukar sälja slut samma dag den släpps) - det minskar ju inte min misstanke att den inte hamnat på villovägar av ren olyckshändelse :(
 

Swedish

Medlem
Din story är tyvärr inte ovanlig men det jag inte greppar i det här fallet är hur någonting som syns i saldot inte har ett artikelnummer. Flaskor som inte har artikelnummer (fel inventerade, avskrivna...) förekommer men då finns det inget synligt saldo på dom. Här har du ju sett en artikel i saldot, lämnat ut artikelnumret, den andra butiken har identifierat flaskan (dock med fel årgång) genom artikelnumret med andra ord så har den ett aktivt artikelnummer. Spär ju bara på misstanken om ren bullshit när det gäller deras slutförklaring.

Och av ren nyfikenhet, vad var det för flaska?
 
Last edited:
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
@Swedish - bra observation. Flaskan i fråga var en Ridge Monte Bello årgång 2010. Eftersom den årgången inte hade kvar ett artikelnummer var den inlagd med 2011-års artikelnummer (det är så jag kunde se den och det är bakgrunden varför systembolaget ringde upp mig för att meddela att det egentligen var årgång 2010 och inte 2011 som dom hade). Jag förstår inte varför flaskan inte bara kunde få ha kvar 2011 års artikelnummer och därmed säljas vidare till mig (kanske var det prisdifferensen på 2 kronor mellan årgångarna som strulade till det).

"Slutförklaringen" var ju dock ganska ärlig - dom har skickat iväg flaskan till en annan butik eller sålt flaskan till någon annan och "ska höra av sig".
 
Last edited:
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
@Jonas Rydgren hehe, när jag skrev kompensation så hade jag nog inte en pava alkoholfritt eller dylikt i åtanke, det enda rimliga sättet att kompensera mig för att ha 'slarvat bort' den beställda varan (enligt mitt tycke) är att skaffa fram en flaskan från annat håll (via agenten, producenten, andra handlare).
 
Kort summerat; jag hade hittat en enstaka flaska som fanns i lagersaldot i en butik. eftersom butiken i fråga ligger för långt bort så jag gick till mitt lokala systembolag och bad dem att ta kontakt med systembolaget i fråga för att kolla om flaskan verkligen fanns i lager. det gjorde den och min lokala butik gjorde en beställning åt mig. toppen. allt gott så långt.

något senare fick jag ett telefonsamtal från bolaget där de förklarade att det var en annan årgång på flaskan jag beställt med frågan om jag fortfarande ville ha flaskan. jag bekräftade att jag absolut ville ha flaskan. några dagar senare ringer dom igen och förklarar att den flaska jag beställt inte har ett artikelnummer och att systembolagets huvudkontor kontaktats - diverse teknikaliteter gjorde att det hela skulle ta några dagar extra. tiden har gått sedan dess och idag hade jag vägarna förbi mitt lokala systembolag och hörde efter vad som hänt med min beställning. det ringdes lite på telefonen och efter en sväng fick jag höra att systembolaget som hade flaskan ursprungligen endera sålt flaskan till någon annan eller skickat den till en annan butik. Tyvärr.

Jag undrar om Systembolaget har rätt att behandla kunder så här? Dvs, att först bekräfta att en flaska finns i lager, ta emot en beställning och sedan låta någon anställd sälja flaskan till, ja, vem vet, till en vinintresserad svåger? sig själv? etc. Har jag någon möjlighet att kräva att Systembolaget kompenserar mig på något sätt och handla in flaskan i fråga via agenten/producenten?

Det har tyvärr hänt mig flera gånger att utlovade beställningar uteblir. Tyvärr tror jag man inte kan räkna med någon speciell ansträngning från deras sida. En normal butik hade ju försökt kompensera kunden eftersom man är rädd om sina kunder. Systembolaget har ju tyvärr inte det fokuset.
 
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
@Erik Nordin @Jonas Rydgren
Jag har varit med om 'misslyckade beställningar' jag med. Men aldrig via denna typ av beställning.
Det går ju att särskilja mellan olika typer av beställningar;
  • Beställning via systembolaget.se:s webblager
  • beställning via det så kallade beställningssortimentet (där artiklar lagerförs av agenter)
  • beställning mellan två butiker (som endast kan göras genom att be en butik att kontakta en annan butik).
Det är olika dynamik mellan dessa tre olika typer av beställningar.

Är det ngt som beställs via systemets webblager vid nyhetssläpp är det lite av djungelns lag och det finns alltid en risk att saker går fel. Men, här kan man nog räkna med att det är en annan glad konsument som får flaskorna du hoppats få än att ngn flaskan helt sonika försvinner.

Via beställningssortimentet så kan du aldrig vara säker på vad det är agenten verkligen har på lager och det finns alltid risk att det kan vara fel årgång du får eller att produkten är slut. Agenten kan gott bestämma sig för att behålla flaskorna :O

Som i det fall jag beskrivit ovan så har jag alltså beställt en enstaka flaska 'mellan två butiker'. Dvs, inget tekniskt strul som gör att jag missade att få det jag beställt ..eller en nyckfull agent som inte längre hade flaskan etc. Här är det frågan om oförklarlig inkompetens eller fult spel.. Eller något annat.
 
@Erik Nordin @Jonas Rydgren
Jag har varit med om 'misslyckade beställningar' jag med. Men aldrig via denna typ av beställning.
Det går ju att särskilja mellan olika typer av beställningar;
  • Beställning via systembolaget.se:s webblager
  • beställning via det så kallade beställningssortimentet (där artiklar lagerförs av agenter)
  • beställning mellan två butiker (som endast kan göras genom att be en butik att kontakta en annan butik).
Det är olika dynamik mellan dessa tre olika typer av beställningar.

Är det ngt som beställs via systemets webblager vid nyhetssläpp är det lite av djungelns lag och det finns alltid en risk att saker går fel. Men, här kan man nog räkna med att det är en annan glad konsument som får flaskorna du hoppats få än att ngn flaskan helt sonika försvinner.

Via beställningssortimentet så kan du aldrig vara säker på vad det är agenten verkligen har på lager och det finns alltid risk att det kan vara fel årgång du får eller att produkten är slut. Agenten kan gott bestämma sig för att behålla flaskorna :O

Som i det fall jag beskrivit ovan så har jag alltså beställt en enstaka flaska 'mellan två butiker'. Dvs, inget tekniskt strul som gör att jag missade att få det jag beställt ..eller en nyckfull agent som inte längre hade flaskan etc. Här är det frågan om oförklarlig inkompetens eller fult spel.. Eller något annat.

Jag har också varit med om att beställningar från andra butiker misslyckas, utan att jag fått någon vettig förklaring. Mina egna slutsatser till fadäsen har då varit att 1) Fel i lagersaldot, att flaskan aldrig fanns i den andra butiken. 2) Att den andra butiken tycker det är krångligt att skicka flaskan och därför struntat i det, eftersom de inte tjänar något på det. Även om SB har hög svansföring gällande service på pappret, så gäller inte alltid det ute på butiksgolvet, har varit med om knorrande när jag ska lämna tillbaka beställningsvaror mm. Detta är dock mina egna spekulationer. Jag har heller aldrig gjort anspråk på någon kompensation då jag inte kan tänka mig att man som kund har rätt till sådan.
 
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
Update.. Nu har Systembolaget låtit meddela att dom hällt ut flaskan jag beställt.
Well done monopolet!

1. Köp in dyrt vin
2. erbjud det till försäljning
3. låt en kund beställa varan..
4. Häll sedan ut vinet ..eller gå till kassan och elda upp ett antal av skattebetalarnas hundralappar. Same thing.
5. Gå hem och var nöjda över den förträffliga arbetsinsats ni som organisation presterat här! Grrrrr...
 
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
Som avslutande kapitel har butikschefen för den butik som hade flaskan ringt upp och så gott som möjligt visat sin goda vilja, förklarat läget och alla turer fram och tillbaka. Jag får vara nöjd så. Misstag händer. Nu vänder jag blad och ser fram mot en trevlig flaska ikväll :D
 
Trådskapare
mad dog mikey

mad dog mikey

Medlem
alltså, nu var jag kanske otydlig.. inlägget från igår gäller. dom hällde ut flaskan jag beställde. fick en lång förklaring som jag godtar den, försöker glömma detta och det är ändå fredag, och det finns andra flaskor i mina ägor som jag kan se fram mot istället. typ så.
 
Toppen